Analize

Un proiect pe termen lung

10 iul. 2014 5 min

Un proiect pe termen lung

Reading Time: 5 minute

Florin Talpes face antreprenoriat IT din 1990 si a reusit sa construiasca un jucator global formidabil in domeniul securitatii informatice. Pentru el insa, Bitdefender este mai mult decat o companie, este un proiect extrem de ambitios.

 

O tehnologie romaneasca domina pietele globale. Spun asta testele independente si faptul ca peste 400 de milioane de utilizatori individuali si companii o folosesc zi de zi. Bitdefender a cucerit pietele globale, dar originele sale se afla in Romania anului 1990, cand softistii Mariuca si Florin Talpes au decis sa lucreze pe cont propriu. “La inceput era o stare, nu era vorba despre strategie. Dar Softwin vindea inca din 1990 pe piata occidentala, in Franta, n-avea nicio legatura cu piata romaneasca. In 1995, deja avea clienti din patru tari – Franta, Austria, Germania si SUA. N-aveam in minte ideea de teritoriu. Ne gandeam unde sunt clientii, ca sa mergem dupa ei”, isi aminteste Florin Talpes. Bitdefender a fost incubat in Softwin si a beneficiat de lectiile acumulate de cei doi antreprenori si soti in interactiunea lor cu clienti occidentali pretentiosi.

 

“Ghinionul sau norocul a fost ca am inceput si cu clienti francezi, care sunt printre cei mai pretentiosi din lume. A fost o super-scoala pentru noi, pentru ca de la inceput am invatat ce inseamna cu adevarat un client, cum sa-i indeplinesti si chiar sa-i depasesti asteptarile”, spune Talpes. Cultura lucrului bine facut s-a infuzat in toate companiile grupului Softwin, deci si in Bitdefender, varful sau de lance. “Misiunea noastra ca Bitdefender este sa asiguram cea mai buna securitate catre utilizatori, fie ca ei realizeaza sau nu ca este vorba de cea mai buna securitate. Noi trebuie sa livram cea mai buna securitate posibila si lucrul asta se intampla”, spune Talpes. Iar rezultatele testelor independente in domeniu, care situeaza Bitdefender pe primul loc cand vine vorba despre nivelul de securitate asigurat, ii dau dreptate. Azi, Bitdefender este si in avangarda unui domeniu “hot”, securitatea mediilor virtuale (zona de cloud).

 

UN PROIECT ROMANESC

Din start insa, Florin Talpes precizeaza ca Bitdefender nu se reduce pentru el la simple calcule financiare legate de profituri sau dividende. “Pentru mine, Bitdefender e un proiect. Nu este vorba despre cum face rost familia Talpes de cateva milioane de euro. Nu e vorba nici despre cum o companie pornita de niste romani ajunge proiect de succes. Proiectul este cum o companie pornita de romani poate avea cu romani in frunte, in pozitii-cheie, un succes mare”, spune antreprenorul. Nu e usor pe o piata globala extrem de competitiva si intr-un domeniu in care diferenta o face valoarea adaugata extrem de mare, adusa de inovatie. Dar Bitdefender are o familie vasta de patente in domeniul securitatii informatice, dublata de specialisti de talie mondiala. La acest nivel, al specialistilor, identifica Florin Talpes marea vulnerabilitate a unui business romanesc in momentul in care incearca sa atace pietele internationale.

 

“Noi, romanii, am demonstrat de mai multe ori ca putem avea idei interesante, dar nu putem sa le punem in practica la scara serioasa. In orice companie, cand pornesti, ai nevoie nu doar de partea de inginerie, ci si de zona de business, de comercial, de cunostinte si competente de dezvoltare a distributiei internationale, de intelegere a pietei”, arata antreprenorul. Acesta adauga ca, daca la nivel de suport si customer care specialistii romani au ajuns la un nivel comparabil cu cele mai inalte standarde globale (“aici suntem deja intre master si doctorat”, spune Talpes), in zona de marketing nivelul e mai scazut (“suntem ca niste absolventi de gimnaziu si ne batem cu doctoranzi pe piete cum e cea din SUA”). Riscul e cu atat mai mare cand mergi pe pietele globale cu propriul brand, propria tehnologie si poti constata ca bugetele de sales si marketing devin foarte importante, putand ajunge la 40, 60 chiar 70% din cheltuielile companiei.

 

“Daca viata companiei nu sta in mainile unor doctori in vanzari si marketing, ci ale unor absolventi de scoala generala, s-ar putea ca banii astia sa se risipeasca in doi timpi si trei miscari si sa nu te alegi cu nimic”, spune antreprenorul. In cadrul Bitdefender, Talpes a acoperit aceasta diferenta majora apeland la specialisti de top din toata lumea. “Cum am format oamenii? In afara de experienta proprie, fiindca Bitdefender merge international de multa vreme, am folosit «virusi» din pietele avansate. Am avut colegi americani mai ales pe zona de marketing. Am folosit firme de consultanta, am avut straini pe care i-am adus aici, am trimis romani in strainatate sa formeze. Sunt toate formele prin care «infectezi» oamenii, ii dotezi, ii cresti repede ca si cunostinte si competente”, spune antreprenorul.

 

PANA LA CAPAT

Intrebat despre o eventuala vanzare a Bitdefender, Florin Talpes respinge raspicat aceasta idee. “Nu ne-am gandit la vanzare fara sa existe oferte. Si au existat oferte. Dar eu nu visez ca mor de gat cu Bitdefender. Eu si Mariuca o sa mai activam inca 10-20 de ani, doar ca nu neaparat in pozitii executive. Insa aici e vorba despre proiectul nostru.” Acum, compania are ca scop atingerea unui nou prag de dezvoltare, dupa ce in 2007, cand un grup de investitori romani si straini a achizitionat sub 7% din actiuni, Bitdefender a devenit prima companie de software din Romania evaluata la cel putin 100 de milioane de dolari, dupa declaratiile lui Talpes. “Acum urmarim un alt prag. Vrem sa ramana niste exemple pentru industrie, ca oamenii sa spuna ca se poate si trebuie sa faca mai mult. Acesta e proiectul, dar cu o echipa de romani care e parte a succesului in mod major.

 

O sa ajungem acolo si dupa aceea mai vedem”, spune antreprenorul. Si precizeaza foarte clar de fiecare data rolul romanilor in acest succes: “Romanii sa aiba pozitii-cheie in momentul in care compania are succes. Vrem un succes «big time». Nu vrem ceva de genul «la un moment dat au fost romani care controlau compania si acum ea are un succes foarte mare, dar de multa vreme nu mai sunt romani». Noi vrem ca la momentul succesului mare sa fie romanii cei care fac succesul, sa aratam cum o echipa de romani poate sa obtina un succes mare pe zona de tehnologie”. Evident, Bitdefender este o companie internationala, cu angajati americani,danezi, britanici, germani si nu numai, dar Talpes vrea ca in pozitiile strategice sa fie romani. Antreprenorul spune ca nu si-a facut calcule de succesiune. Cei doi fii ai sai sunt in acest moment implicati in businessuri pornite pe cont propriu. “Acum ei incearca drumul lor. Vor sa-si demonstreze ca pot. Atunci cand parintii reusesc, s-ar putea sa puna mare presiune pe copii, care vor sa arate ca pot si ei. Sunt in faza in care vor sa demonstreze lucrul asta si vor demonstra”, spune nu fara mandrie Talpes, adaugand, mai in gluma, mai in serios, ca se considera industrias, din moment ce activeaza in industria de software.

 

In ceea ce priveste diferenta dintre asa-zisele businessuri de familie si start-up-urile crescute si vandute rapid, Florin Talpes le vede de fapt ca pe niste extreme care nu sunt, insa, nici macar in contradictie, fiindca realitatea e intotdeauna foarte dinamica. “Si noi, ca familie, am vandut cateva businessuri de-a lungul timpului, dar asta nu inseamna ca vrem sa vindem tot. Asta a fost viata businessurilor. S-ar putea ca cineva sa creeze start-up-uri, sa le vanda, dar sa tina un business pe termen lung, poate nu cel mai vizibil.”

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: