Management Tech

Urmatorul guru

26 nov. 2014 6 min

Urmatorul guru

Reading Time: 6 minute

Cati oameni vizionari activi in industria tehnologiei au cu adevarat puterea de a schimba lumea? Elon Musk pare sa contrazica ideea conform careia un geniu dintr-o industrie se poate naste doar o data la o generatie.

Pentru marea majoritate a consumatorilor de tehnologie, Steve Jobs intruchipeaza ideea de guru. A reusit sa creeze noi nevoi si piete, a inspirat milioane de oameni si a reinventat felul in care se face business. Moartea acestuia a lasat un gol in industrie si nu numai, oameni de pe toate continentele fiind inspirati de viziunea, ideile si perseverenta acestuia. Nu putini sunt aceia care simt nevoia sa umple acel gol cu un nou personaj capabil sa inspire.

Trei ani mai tarziu, nu Mark Zuckerberg aspira la statutul de lider inspirational pentru tanara generatie, la fel cum nici succesorul lui Jobs, Tim Cook, nu pare sa aiba personalitatea necesara pentru asa ceva. In schimb Elon Musk, un alt antreprenor tanar si extrem de cunoscut, pare sa intruneasca majoritatea calitatilor necesare pentru a fi numit noul guru al tehnologiei. Pentru a intelege insa mai bine contextul in care Musk a ajuns sa fie idolatrizat si copiat de tineri si de mediul de business este nevoie de o imagine de ansamblu a personalitatii si realizarilor sale.

 

Visul de a schimba lumea

Musk este prin definitie un „geek” (tocilar) introvertit. Nascut in Africa de Sud, a avut dintotdeauna o inclinatie spre tehnologie, reusind la doar 12 ani sa vanda codul scris de el pentru un joc pe PC pentru 500 de dolari. A renuntat la studii la 24 de ani pentru a-si urma chemarea de antreprenor vizionar, iar la nici 30 de ani era deja miliardar, inregistrand succese rasunatoare cu companiile dedicate mediului online pe care le fondase si apoi vanduse, Zip2 si PayPal. Pentru Musk, mediul online nu a fost niciodata obiectivul suprem. A visat sa schimbe lumea, iar dincolo de visele aparent nerealiste s-a bazat pe o viziune clara si pe cunostinte solide de business.

Ne aflam intr-o era avida de inovatie la nivel tehnologic. Apetitul consumatorilor pentru inovatie face ca unele companii sa inteleaga gresit acest termen si sa se asocieze cu el doar pentru a-si spori capitalul de imagine. Unul dintre putinii oameni care are si resursele, si viziunea necesara pentru a atinge cele mai inalte culmi ino­vand este Elon Musk, fondator al programului SpaceX, al producatorului de automobile electrice Tesla si „omul cu ideea” Hyperloop, un tren conceptual de mare viteza care ar putea transporta calatorii din San Francisco in Los Angeles in 30 de minute.

In acest moment, obiectivele lui Musk trec dincolo de succesul lui din mediul online si tintesc schimbarea si chiar salvarea lumii. Este extrem de activ in trei domenii, conducand trei companii importante: producatorul de automobile electrice Tesla Motors, furnizorul de energie solara Solar City si producatorul de vehicule spatiale SpaceX. Daca primele doua companii au ca obiectiv crearea unui mediu mai sanatos, prin SpaceX Elon Musk spera sa poata coloniza la un moment dat planeta Marte. Insa, pentru moment, buzz-ul din jurul lui Musk se datoreaza in mare masura evolutiei Tesla Motors si a automobilelor prietenoase cu mediul pe care deja le comercializeaza de cativa ani.

 

Pe urmele lui Jobs

Desi produsele Tesla nu se adreseaza publicului larg in acelasi fel in care o fac gadgeturile vandute de Apple, acestea genereaza acelasi tip de devotament si inspira oamenii sa viseze la un viitor mai bun, similar cultului dezvoltat de compania fondata de Jobs. Musk pare sa ii urmeze in mod subtil pasii lui Jobs si atunci cand vine vorba de promovarea produselor lansate. Fondatorul Apple spunea ca o companie intra in declin atunci cand calitatea produsului devine mai putin importanta si cand oamenii de vanzari sunt cei mai laudati din cadrul companiei, pentru capacitatea de a genera venituri, idee urmata si de Musk. De asemenea, inclinatia spre produse premium disruptive, cu un design spectaculos, se incadreaza in strategia fiecaruia dintre cei doi.

Un mit fals spunea despre Jobs ca nu i-ar pasa de opinia clientilor. In realitate, acesta era foarte preocupat de calitatea serviciilor oferite clientilor, iar la un moment dat l-a sunat personal pe un client pentru a-si cere scuze din cauza timpului indelungat pentru repararea unui computer. Musk la randul lui nu s-a ferit vreodata sa asculte opiniile sau criticile consumatorilor, ba chiar a publicat pe Twitter scrisoarea cu sugestii a unor clienti si a anuntat ca majoritatea solicitarilor acestora vor fi implementate in cadrul noilor masini Tesla.

O diferenta intre Jobs si Musk tine de pozitionarea acestora fata de drepturile intelectuale. Daca Jobs patenta orice idee interesanta si chiar a pornit un „razboi termonuclear” (conform spuselor lui) cu Google pentru a desfiinta sistemul de operare Android, pe care-l considera furat, Elon Musk nu a pus niciodata cu adevarat pret pe patente. Mai mult, Musk anunta la jumatatea acestui an intr-un comunicat ca ofera gratuit toate patentele popularei companii Tesla Motors, atata timp cat competitorii sai folosesc aceste inventii cu buna credinta. „Nu imi plac patentele, nu se numara printre lucrurile mele preferate. Cred ca se abuzeaza prea mult de sistemul de patente. Nu imi aduc aminte ultima oara cand am citit ca un inventator a dezvoltat o tehnologie care a imbunatatit societatea”, spunea Elon Musk in cursul acestui an in cadrul unei teleconferinte cu actionarii Tesla si cu mass-media.

 

Provocarea electrica

Nissan si BMW au demarat la scurt timp discutiile cu Tesla pentru standardizarea sistemului de incarcare a bateriilor masinilor electrice in SUA, dar si despre construirea unei infrastructuri adecvate pentru acest segment de automobile. In luna iulie a acestui an, doar 97 de statii de incarcare electrica erau operationale pe teritoriul Statelor Unite, dar planurile sud-africanului includ construirea unei retele cu acoperire nationala in maximum trei ani.

Numarul de unitati vandute conteaza enorm in aceasta industrie, ca in oricare alta. Aproximativ 400.000 de automobile electrice circulau in cursul acestui an pe strazile din lumea intreaga, insa acest numar paleste in fata celor peste 2 miliarde de automobile cu combustie interna.

Insa pentru a schimba modul in care o societate functioneaza si consuma este nevoie in medie de 30 de ani de adaptare la noi rigori. Exemplele din trecut stau marturie pentru acest interval de timp, de la adoptarea la scara larga a locomotivei, dezvoltarea extractiei de carbune in Anglia, a automobilelor, telefonului si chiar a internetului. Este nevoie de schimbarea unei generatii active pentru ca o inovatie sa isi faca loc in vietile oamenilor la nivel global, insa problema poluarii mediului ne forteaza sa facem o parte din schimbari odata cu aceasta generatie. Acesta ar putea fi motivul pentru care Musk este dispus sa impartaseasca din cunostintele sale si sa piarda o parte din avantajul competitiv pe care l-ar fi avut in piata, facand publice si gratuite patentele Tesla.

Exista insa si ratiuni de business in spatele acestei decizii surprinzatoare, dar extrem de populare a lui Musk. Antreprenorul vizionar si-a anuntat planurile de construire a unei fabrici uriase de baterii in SUA, fiind increzator ca pana in 2020 va putea produce cele mai performante baterii din lume. Prin parteneriate cu alti producatori, Musk considera ca costurile de productie vor scadea cu 30% si ca va beneficia de pe urma dezvoltarii industriei. Miscarea publicarii patentelor poate fi riscanta. Daca unul dintre gigantii industriei auto ar decide sa le foloseasca pentru a concura direct cu Tesla, probabil ca ar putea elimina compania din cursa. Ramane insa de vazut daca lacomia (sau eficienta manageriala) va impinge aceste companii spre o lupta inegala sau daca vor intelege ca e in interesul comun al tuturor ca un geniu al ingineriei si tehnologiei precum Elon Musk sa fie lasat sa isi dezvolte ideile.

 

Gandeste diferit

Intregul concept Tesla propus de Elon Musk, al carui salariu anual este de un dolar, similar cu cel al lui Jobs la Apple, este inedit: compania nu investeste in publicitate, nu ofera discounturi si publica extrem de rar comunicate de presa. Cu toate acestea, este in centrul atentiei, iar pretul actiunilor a crescut la un nivel pe care chiar si cofondatorul companiei il considera „cam mare”. Cu o capitalizare de peste 35 miliarde de dolari, Tesla se pozitioneaza ca o companie de tehnologie care intamplator construieste automobile, dupa cum o spunea Georg Ell, seful Tesla Motors in Marea Britanie si Irlanda. Faptul ca automobilele Tesla beneficiaza de update-uri trimestriale ale software-ului este o alta noutate, iar rolul lui Ell in acest sens este unul crucial. Fost manager la Yammer, Ell a fost unul dintre pionierii care au pus umarul la adoptia social media in strategiile marilor companii, iar aceasta experienta este astazi utilizata pentru a integra online-ul in modelul de business al Tesla.

Comparatiile intre Musk si Jobs pot parea fortate. „Parintele” Apple a fost nu doar un vizionar, ci si un om de marketing genial. Jobs a cofondat o companie cu adevarat unica, dar a creat si dezvoltat si Pixar, extrem de bine vazuta in industria de animatii video in care activeaza. Impactul ideilor lui Steve Jobs este binecunoscut, schimband felul in care oamenii comunica si consuma media. De cealalta parte, Elon Musk iese in acest moment in evidenta prin activitatea sa la Tesla Motors si SpaceX, dar si prin cofondarea PayPal, un jucator esential pe piata platilor mobile la nivel global. Ramane de vazut daca businessurile pe care le dezvolta in momentul de fata pot fi scalate la nivel global pentru a avea impactul produselor Apple.

Cu siguranta ii va fi mult mai greu sa vanda produsele si serviciile sale unui numar la fel de mare de consumatori, iar acesta e un aspect esential pentru formarea acelei „aure” de guru. Trebuie notat totusi ca, daca daca planurile lui Musk, in parte nerealiste dupa unii, vor fi puse in aplicare, impactul acestuia asupra planetei ar urma sa fie mult mai puternic. Sud-africanul ar putea schimba nu doar felul in care captam si stocam energia, ci ar putea da viata conceptului de turism spatial. Cel mai excentric vis al lui Musk este acela de a salva civilizatia umana colonizand planeta Marte. Daca antreprenorul va reusi sa isi realizeze macar jumatate din planuri, nu doar ca va atinge statutul de guru al noii generatii detinut de Jobs, ci va redefini conceptul de „schimbare a lumii”.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: