Valorile romanesti si romanii de valoare

Marta-Usurelu-editorial-largeSa vorbesti despre valoare in Romania este un subiect neasteptat si incomod, care ridica multe sprancene. “Trebuie sa-ti asumi faptul ca, cel putin in primele 10 minute de conversatie, o sa ai o strangere de inima si un sentiment apasator de frustrare: despre ce vorbim? Valoarea e relativa in Romania”, asa sintetizeaza Adina Vlad, Managing Partner la Unlock Research, reactia oamenilor care au participat la studiul calitativ pe care compania sa l-a realizat despre valorile romanesti.

Stiu cum este. Acelasi gen de reactii le-am primit si eu si colegii mei. In plus, unii dintre interlocutori, oameni din pozitii de top management, au apreciat fara echivoc ca nu mai exista valoare. Ca toti oamenii inteligenti si talentati au plecat peste hotare. Desi este o convingere pentru unii sau doar o rautate pentru altii, ori un mod de a scapa de intrebarea “Ce oameni de valoare puteti recomanda?”, realitatea sociologilor este alta: valoarea unui popor este cantitativ aceeasi, indiferent de perioadele prin care trece o natiune. Si, desi este mult mai usor sa vezi valoarea in curtea vecinului, nu inseamna ca ea nu exista. Marea noastra problema, ca popor, este ca nu (mai) suntem obisnuiti s-o recunoastem.

“Zeci de ani, oamenii cu adevarat valorosi au fost ascunsi, ignorati sau negati. Orice, numai apreciati nu. Pentru ca erau periculosi pentru nonvalori”, asa cum bine explica Adina Vlad. Si alti prea multi ani au dominat peisajul public personalitati fara substanta. Acestea sunt doar cateva dintre motivele pentru care studiul Biz si Unlock Research a uimit interlocutorii si a necesitat repetate etape de research, pentru a reusi sa identifice valorile pe care romanii le apreciaza si la care aspira.

Cu mare bucurie va invit sa cititi in Biz despre valorile pe care le apreciaza astazi romanii. O sa va placa! O sa va uimeasca simplitatea si claritatea criteriilor, dar mai ales consistenta lor.