Companii Interviuri

Viitor prin educatie

21 iul. 2016 7 min

Viitor prin educatie

Reading Time: 7 minute

Sunt peste 100.000 de copii in Romania in familii atat de sarace, incat parintii pur si simplu nu-si permit sa-i trimita la scoala sau gradinita. Dar o lege initiata de Asociatia OvidiuRo incearca sa rezolve o parte a acestei probleme. 

Leslie Hawke_3066
Leslie Hawke / foto: Vali Mirea

Dupa mai multi ani in care a testat proiecte si actiuni de combatere a saraciei prin educatie, Asociatia OvidiuRo s-a axat pe un singur program, Fiecare Copil in Gradinita (FCG), lansat in 2010 in parteneriat cu Ministerul Educatiei. Prin acesta, parintii primesc tichete sociale in valoare de 50 de lei pe luna daca isi aduc zilnic copiii de varsta prescolara la gradinita. De la lansarea ca program-pilot, in 2010, pana in februarie 2016, peste 4.500 de copii din 43 de comunitati rurale si urbane mici au beneficiat de educatie timpurie si nutritie mai buna. Programul pilot FCG a fost citat atat de publicatia “The Economist”, cat si de Banca Mondiala drept “best practice” si a fost finantat cu preponderenta de sectorul privat din Romania si de The Alex Fund. De la inceputul lui 2016, programul a intrat intr-o noua etapa, capatand anvergura nationala. Componenta tichetelor sociale pentru gradinita pentru 111.000 de copii de 3-6 ani estimati de Ministerul Muncii a ajuns sa fie finantata de la bugetul de stat prin Legea nr. 248/2015 sau Legea Fiecare Copil la Gradinita, cum este cunoscuta in spatiul public. Despre impactul acestei legi si rolul pe care il joaca mai departe OvidiuRo in implementarea acestui program am discutat cu Leslie Hawke, cofondatoare a Asociatiei OvidiuRo.

Care este impactul pe termen scurt al Legii nr. 248 / 2015?

Scopul asa-numitei legi Fiecare Copil in Gradinita este sa incurajeze familiile foarte sarace din mediul rural sa-si trimita copiii la gradinita de la varsta de 3 ani, mult mai devreme decat se incepe in mod traditional educatia timpurie in comunitatile in care ei traiesc. Guvernul finanteaza in prezent si distribuie tichete sociale in valoare de 50 de lei pe luna catre familiile care isi trimit zilnic copiii la gradinita. In multe sate, oamenii sunt atat de saraci incat 50 de lei sub forma de tichete sociale ii pot motiva sa se trezeasca dimineata devreme si sa-si aduca in fiecare zi copiii la gradinita. In multe cazuri insa am observat ca adevaratul impact este ca produce o schimbare in mentalul parintilor. Ajung sa gandeasca in felul urmator: “Daca guvernul este dispus sa imi dea tichete de masa ca sa-mi trimit copilul la gradinita, atunci inseamna ca este important”. Legea transmite de asemenea catre cadrele didactice mesajul ca educatia timpurie este o prioritate nationala si ca este de datoria lor sa gaseasca toti copiii din comunitate, inclusiv pe cei mai dezavantajati si izolati. {i, desigur, le ofera celor mai sarace familii din Romania 50 de lei pe care sa-i cheltuiasca lunar pe mancare. Dupa patru luni de implementare a legii, 66.000 de copii aflati in dificultate au fost inscrisi in program si peste 35.000 dintre ei au venit in mod regulat la gradinita in perioada martie – mai. Unii dintre membrii echipelor noastre locale chiar au remarcat o crestere a gradului de participare a tuturor copiilor, nu doar in randul celor eligibili pentru tichete sociale.

Dar impactul pe termen lung?

Pe termen lung vrem sa schimbam prejudecata parintilor despre varsta potrivita la care sa-si trimita copiii la scoala si sa-i ajutam sa-si formeze un obicei din a-i trimite zi de zi. La fel de important este si ca Fiecare Copil in Gradinita creeaza interactiune intre parinti si educatori. Cand profesorii ajung sa-i cunoasca pe parintii inscrisi in program, devin mai constienti de situatia din familiile copiilor si incep sa-i perceapa individual nu doar din perspectiva unor stereotipuri. Profesorii descopera de asemenea ca acesti copii chiar au potential intelectual. Dupa cum ne spunea un profesor, trebuie sa-i aducem la scoala inainte sa le paleasca luminitele din ochi, adica pana la varsta de 3-4 ani. Cred ca unul dintre marile motive pentru pentru care legea a fost votata in Parlament este ca invatatorii le-au comunicat autoritatilor ca acei copii dezavantajati care au mers la gradinita ca parte a programului Fiecare Copil in Gradinita sunt mult mai bine pregatiti si se integreaza mai bine in scoala primara decat cei care nu au beneficiat de educatie timpurie. O evaluare externa a impactului acestui program, realizata printr-o finantare norvegiana, ne-a aratat ca acei copii inclusi in programul Fiecare Copil in Gradinita au avut rate de participare scolara mai bune decat cei din comunitati cu indicatori demografici similari neincluse in acest program. Prin urmare, putem spune ca succesul depinde de obiceiurile dobandite de timpuriu in viata. {i, desigur, obiectivul major pe termen lung este sa diminuam rata abandonului scolar in Romania, care, in prezent, este printre cele mai mari din Uniunea Europeana, la peste 18%.

Care este rolul organizatiei pe care o conduceti in implementarea acestui program national?

Noua misiune a OvidiuRo este sa ajute, in calitate de consultant, cat mai multe comunitati rurale sa implementeze cu succes programul Fiecare Copil in Gradinita. Cu siguranta, insa, un ONG cu un buget anual de 750.000 de euro nu poate pregati toate cadrele didactie, nu poate superviza implementarea programului in fiecare comunitate si nici nu poate asigura rechizite pentru 100.000 de copii. Provocarea cu care ne confruntam in prezent este sa gasim cea mai eficienta cale de utilizare a resurselor atat umane, cat si financiare pentru a creste gradul de scolarizare in randul copiilor din comunitatile vulnerabile care traiesc in sate izolate, cu acces deficitar la servicii medicale si sociale. Desi FCG este un program national, acesta a fost creat special pentru copiii saraci din Romania rurala si pe asta vom continua sa ne axam. Intreaga echipa OvidiuRo petrece toata vara pe teren din sat in sat cu “Caravana de recrutare pentru gradinita”, organizeaza ore de lectura, se intalneste cu autoritatile locale, cu profesorii si asistentii sociali si se ocupa de atragerea mediului de business in sustinerea programului. Cu sprijinul Carrefour si GlaxoSmithKline, in toam­na, caravana va continua prin toata Roma­nia, combinand doua elemente esentiale educatiei timpurii: cititul cu voce tare pentru copii si alimentatia sanatoasa.

Ce rol joaca autoritatile locale?

Directorul scolii si primarul joaca roluri cheie in implementarea cu succes a programului. Daca acestia sunt dedicati cauzei de a asigura educatie timpurie pentru toti copiii, atunci va fi educatie timpurie pentru toata lumea. Daca cei doi nu se implica, rezultatele sunt mai putin spectaculoase si implementarea programului se face deficitar. Pentru succesul programului o comunitate are nevoie de: un primar sau un director de scoala care sa creada in program, asistenti sociali si mediatori scolari care sa se implice in recrutarea copiilor din cele mai vulnerabile familii si profesori care sa fie dispusi sa se implice zilnic.

Leslie Hawke (photo Davin Ellicson)
Leslie Hawke / foto: Davin Ellicson

Cum se implica societatea civila?

Cred ca toate marile ONG-uri nationale sunt de acord cu privire la importanta educatiei timpurii in Romania pentru copiii dezavantajati, fiind totodata cu totii constienti ca educatia nu este un vacin sau un panaceu, ci doar un ingredient necesar intr-un proces mai amplu. Speranta mea este ca tot mai multe ONG-uri locale se vor implica in aducerea copiilor la gradinita si vor ajuta la strangerea rechizitelor si hainelor necesare. Nu sunt nicicum prea multi asistenti sociali la sate care sa ajute la recrutarea copiilor si multe dintre comunitati nu au resursele financiare necesare sa le asigure copiilor materialele didactice necesare. Ati fi socati sa aflati cate scoli de la tara inca au WC-uri in curte. Obiectivul OvidiuRo pentru 2016 este sa ajute cat de multe comunitati sa-si inscrie pe cat posibil toti copiii la scoala si sa-i si trimita in mod regulat. Ne-ar placea sa contribuim la formarea unei coalitii a societatii civile pentru educatie timpurie in zonele sarace cu rate mari de abandon scolar.

Ce sume ati adunat prin campania “Doneaza 2 euro/luna”?

Am adunat 34.000 de euro din toamna trecuta cand am pornit aceasta campanie si aproximativ 1.400 de persoane inca doneaza luna de luna, printr-un sistem automat de donatii. Aceasta suma acopera necesarul minim de rechizite pentru aproximativ 2.000 de copii saraci.

Cum ar putea mediul de business sa se implice in programul acesta?

De obicei, copiii care se califica sa primeasca tichetele sociale duc lipsa si de haine, incaltaminte. Parintii lor nu-si permit sa plateasca pentru materialele didactice de la gradinita. In programele pilot desfasurate intre 2010 si 2015, OvidiuRo a contribuit cu materialele didactice si autoritatile locale au asigurat hainele si incaltamintea pentru copii inclusi in program. Aceste doua masuri au fost incluse in Programul Anti-Saracie propus primului-ministru. Dar este nevoie de timp pentru ca masurile acestea sa intre in vigoare si s-ar putea sa necesite si niste fonduri europene. Intre timp, ne bazam pe sectorul privat ca sa ajutam copiii din comunitatile aflate in dificultate. Fiecare Copil in Gradinita nu ar fi existat azi daca sectorul de business romanesc nu ar fi finantat primii cinci ani ai programului pilot, iar sprijinul din partea Carrefour si GlaxoSmithKline a fost esential in mentinerea, extinderea si imbunatatirea programului. Ce consider ca este cu adevarat interesant este faptul ca unele dintre companiile care ne-au sprijinit si-au majorat semnificativ sustinerea de cand proiectul de lege a fost votat si toate au ceva in comun – sunt companii antreprenoriale pornite de romani, ma refer la Dedeman, Romstal si Catena. Cred ca asta contrazice opinia ca romanii nu sunt generosi. Romanii sunt foarte generosi daca cred in ceva.

Care sunt dupa parerea dvs. elementele cheie pentru ca programul sa fie eficient?

Cel mai important este ca primarul si directorul scolii sa fie dedicati cauzei de a aduce la gradinita toti copiii din comunitate. Asta inseamna ca ei trebuie sa gaseasca solutii la diverse probleme. Daca sunt mai multi copii decat scaune, trebuie sa gaseasca mai multe scaune, daca nu sunt suficiente sali de clasa, trebuie sa organizeze ore dupa-amiaza sau sa gaseasca alte solutii, ca de pilda sa reamenajeze spatiul. Din experienta stim ca se pot gasi solutii daca exista vointa. In al doilea rand, prezenta zilnica la scoala este cruciala. Profesorii trebuie sa fie de neclintit in aplicarea regulilor, astfel incat numai copiii care au venit zi de zi la gradinita (cu exceptia absentelor motivate) sa primeasca tichetele sociale. Gasirea celor mai vulnerabili copii si a-i convinge pe parintii lor sa-i trimita la gradinita zilnic este de asemenea un aspect esential. Asta deseori inseamna vizite din usa in usa din partea profesorilor sau a asistentilor sociali. OvidiuRo are dintotdeauna aceeasi misiune: sa ajute copii marginalizati sa se integreze in societate printr-o mai buna sansa la educatie. Educatia timpurie este esen­tiala pentru copiii dezavantajati care nu au acasa acces la carti si nici nu sunt stimulati intelectual in primii ani de viata. Noua noastra provocare este sa ne dam seama cum sa ajutam comunitatile sa maximizeze valoarea acestui program finantat acum de stat.

 

 

Legea nr. 248/ 2015 incurajeaza parintii saraci sa isi aduca la gradinita copiii, oferindu-le un tichet social pentru gradinita in valoare de 50 de lei/luna daca cei mici au prezenta zilnica.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: