Viitorul inseamna acum

<p> Paris, ora 7.30 am, 9 decembrie 2009. Ma aflu in fata Cladirii 104, unde avea sa inceapa in curand cea de a cincea editie LeWeb, cel mai mare eveniment dedicat tehnologiei si Internetului din Europa. Particip pentru prima data la aceasta conferinta, iar faptul ca m-am trezit la 6 imi rezerva un loc in sala chiar langa intrarea invitatilor in scena. Atmosfera e febrila inca inainte de incepere. Trei sferturi dintre cei prezenti sunt conectati la reteaua wireless, sute de tweet-uri umplu cele doua billboarduri enorme de langa scena, pe holuri recunosc fetele celor pe care ii urmaresc pe bloguri. Michael Arrington trece prin fata mea catre podium. Pare mai slab decat acum trei ani, cand a fost invitat si a avut o interventie live la Zilele Biz in Bucuresti…</p> <p> <br /> Sala principala a Cladirii 104, care gazduieste de obicei evenimente de arta contemporana, este plina ochi cu artistii new media. Au venit sute de investitori, dezvoltatori, antreprenori miliardari si care vor sa devina miliardari, reprezentanti ai celor mai importante platforme web, media, bloggeri, Internet marketeri.</p> <p> <br /> Loic le Meur, organizator al LeWeb si antreprenor online francez (va spune ceva Seesmic?) mutat de cativa ani in Silicon Valley, da startul evenimentului, vorbind despre dimensiunea internationala a acestuia: 2.400 de delegati din 50 de tari. Am aflat ulterior ca, pe langa cei prezenti in sala, mult mai multi oameni (cam 200.000) au urmarit LeWeb prin streaming video live gratuit si au citit sute de tweet-uri in real time, hashtag-ul #leweb ajungand trending topic pe Twitter inca din prima zi.</p> <p> <br /> <strong>ZIUA 1</strong><br /> A inceput cu Jack Dorsey, unul dintre cei trei fondatori ai Twitter, care a facut un demo pentru Square, cel mai nou sistem de mobile payment lansat in beta in noiembrie. Square este menit sa implineasca visul oricarei femei la shopping – acela de a plati cumparaturile cu telefonul mobil. Hardware-ul va fi oferit initial gratuit si va fi compatibil cu iPhone. Trebuie sa imi iau un iPhone.<br /> |n program se succed, pe rand, nume mari ale web-ului.</p> <p>  </p> <p> Mike Jones, COO MySpace, anunta – destul de tarziu, dupa parerea multora – planurile retelei de a deschide accesul la o parte din datele in real time ale utilizatorilor platformei. Asta inseamna ca, atunci cand userii MySpace posteaza linkuri sau video, aceste date vor aparea si in alte locuri, cum ar fi motoarele de cautare. Miscarea venea la cateva zile dupa ce MySpace a agreat un parteneriat pentru acces la date cu noul serviciu de real time search de la Google si dupa ce a sincronizat update-urile de status cu Twitter in toamna.</p> <p> <br /> |n cel mai asteptat interviu al zilei, Marissa Mayer, unul dintre cei mai importanti executivi ai Google si probabil cea mai influenta femeie din online, face fata cu brio tirului de intrebari despre Google Phone, venit din partea lui Michael Arrington, de la Techcrunch.com. Mayer descrie pe larg toate noutatile cu care Google se poate mandri in ultima vreme. Aflam ca au fost downloadate zeci de milioane de copii ale browserului Chrome si ca viitorul presei online va fi marcat de stream-ul personalizat de stiri pe mobil, filtrat dupa locatie, preferinte, statut social, branduri, autori si categorii de informatie.</p> <p> <br /> Alt vorbitor de marca este Chad Hurley, CEO YouTube. Acesta vede viitorul televiziunii ca pe "o cutie, o conexiune la Internet si o pizza" si crede ca televiziunea se va muta catre modelul on-demand. Anunta si ca YouTube va introduce un serviciu de live streaming pentru anumiti parteneri. Aflam ca top userii platformei castiga in jur de 1 milion de dolari pe an. |n pauza, discut cu oameni care se intreaba discret de ce Chad a preferat sa investeasca banii din exit intr-o echipa de Formula1, sport care are renumele de a transforma o investitie mare intr-una mica.</p> <p> <br /> Multe prezentari au facut referiri la extinderea accesului dezvoltatorilor pentru crearea de noi aplicatii la platformele existente. Facebook si Twitter cresc foarte mult off-site, pe baza noilor aplicatii, devenind sisteme sociale pentru intregul web.</p> <p> <br /> Ethan Beard, director al Facebook Developer Network, anunta un reach de 60 milioane prin Facebook Connect, serviciu utilizat de mai mult de 80.000 de site-uri, in timp ce mai mult de jumatate din activitatea Twitter are loc in afara twitter.com.</p> <p> <br /> |ntr-un eveniment marcat de prezenta majoritara a speakerilor, miliardarilor si vedetelor web din SUA, a venit si randul antreprenorilor europeni sa ia cuvantul. Niklas Zennström, cofondator Skype, Kazaa si Joost si probabil nu cel mai carismatic speaker al evenimentului, povesteste despre propria experienta de antreprenor web intr-o Europa marcata de aversiune impotriva riscului.</p> <p> <br /> Sesiunea "European Gang Live" reitereaza frustrarea antreprenorilor de pe batranul continent legata de potentialul mic al Europei de a genera business uri spectaculoase in tehnologie. |n contextul globalizarii, crearea de software nu ar trebui sa tina cont de locatie. Cu toate acestea, Silicon Valley va continua sa ramana hub-ul antreprenorilor din tehnologie, in detrimentul Europei si al restului lumii in general.<br />  </p> <p> <strong>ZIUA A DOUA</strong><br /> A adus mai mult focus catre tema centrala a evenimentului, The Real Time Web. Guest speakerul zilei, Regina Rania a Iordaniei, face o demonstratie superba despre cum social media poate deveni un mediu prin care oamenii sa poata face lucruri serioase in viata reala, implicandu-se in cauze umanitare. Regina Rania are peste un milion de followeri pe Twitter si este recunoscuta pe plan mondial pentru initiativele personale in proiecte globale de educatie si modul in care foloseste social media pentru acestea.</p> <p>  </p> <p> Un alt speaker special a fost Gary Vaynerchuk. Antreprenor in serie, fondator al mega succesului Wine Library TV si autor al bestseller-ului CrushIT!, @garyvee primeste cele mai entuziaste tweet-uri de apreciere din partea participantilor. Folosind un limbaj colorat, Gary se asigura ca toata lumea intelege mesajul sau: in viata trebuie sa faci ceea ce te pasioneaza. Reuseste sa se conecteze perfect cu audienta si sa transmita ideea ca implicarea personala si conectarea sunt cheia succesului.</p> <p>  </p> <p> |n salile paralele se desfasoara concursul de startup-uri, la care, in urma cu doi ani, proiectul romanesc eRepublik castiga premiul special al juriului. Anul acesta, este randul unui proiect francez sa triumfe. Stribe este un serviciu tip "plug and play" ce poate crea propria retea sociala pentru orice site.</p> <p>  </p> <p> Doi dintre preferatii mei, Chris Brogan, specialist international in social media si detinator al unuia dintre cele mai influente bloguri din lista AdAgePower150, si Tim Feriss, autor al bestseller-ului The 4 Hour Workweek, prezinta principiile utilizarii social media in promovare. Cu ambii speakeri avem interviuri exclusive ce vor fi publicate in curand.</p> <p>  </p> <p> Poate cea mai speculata declaratie a evenimentului a fost cea a sefului Twitter. |n cadrul sesiunii "Gillmor Gang Live", care a incheiat LeWeb, Dorsey a fost intrebat daca Google are de gand sa achizitioneze Twitter. Replica lui "Nu s-a facut inca niciun anunt" a generat rumoare in sala si, ulterior, zeci de posturi pe bloguri si sute de tweeturi care au speculat zvonul legat de acest scenariu.</p> <p>  </p> <p> Una dintre concluziile LeWeb este ca nu exista doi oameni care sa vada Internetul in acelasi fel. |l percepem prin prisma relatiilor sociale, a recomandarilor sau, asa cum zicea reprezentantul FaceBook, prin "lentilele prietenilor". Researcher-ul de la Microsoft Danah Boyd a exemplificat asta cu povesti si cazuri reale despre cum social media are un impact enorm in vietile oamenilor. Acest trend are implicari majore in modul in care marketerii si profesionistii PR sunt obisnuiti sa trateze pe toata lumea in acelasi fel.</p> <p>  </p> <p> Cautarea in timp real, integrarea datelor, personalizarea si sentimentul de identitate transmis prin servicii ca Twitter, Facebook sau MySpace vor ajunge sa fie standard. Internetul continua sa fie motorul transformarilor, al antreprenoriatului si al implicarii sociale dincolo de PR. Real time web si geolocation sunt trendurile viitorului, ce vor da acces oamenilor la si mai multe date, combinand ideea de informatie in timp real cu locatia identificata prin geotagging. Fiti pregatiti pentru "right here and right now web".<br />  </p>