Viitorul s-a așezat la birou

Biroul viitorului nu este neapărat desprins din scenarii SF, ci pare mai degrabă o adaptare inteligentă la realitatea înconjurătoare: personal cloud, asistenți roboți sau aplicații smart office.

 

Biroul (așa cum îl știam) a murit, trăiască biroul (așa cum va fi)! Tehnologia și, mai ales, rapiditatea cu care sunt adoptate inovațiile modelează tot mai mult structura locului de muncă. Echipamentele portabile (laptop, smartphone, tablete), internetul (fix și wireless), aplicațiile dedicate au transformat orice spațiu, public sau casnic, într-un potențial loc de muncă. Biroul în sine nu mai este o condiție esențială pentru “producție”. După ce, în trecutul recent, am trecut prin reorganizarea spațiului în zone deschise, unde chiar și CEO-ul este lipsit de birou propriu, fiind în continuă mișcare prin firma dotată cu Wi-Fi, s-a crezut că se poate pune punct în acest loc, cel puțin pentru o perioadă de timp. Dar cum vremurile sunt pe repede înainte, sub asaltul tehnologiei, un statu-quo în acest domeniu este într-o stare fragilă. Cum se vede biroul viitorului apropiat? Iată trei exemple.

Agregatorul Matrix

Oamenii și mașinile vor lucra împreună mai strâns ca niciodată, promit antreprenorii vizionari. Pentru industria 4.0, unde “o stație de lucru se adaptează la muncitor”, spațiul de lucru nu poate fi decât sub eticheta Workplace 4.0. Din fericire însă, dacă banda de producție și producția industrială duc la uniformizare, cel puțin la nivelul spațiului de muncă opțiunile sunt variate.

Ne risipim activitatea cu “n” echipamente, avem conturi și parole la “y” site-uri, fiind obsedați de securitate, folosim aplicații web, IT-iștii de la serviciu fiind mereu în alertă, mai ales atunci când muncim de la distanță și ne conectăm în grabă la primul Wi-Fi
disponibil. Procesul de digitalizare și a patra revoluție industrială schimbă fundamental lumea muncii. Această tranziție este parțial determinată de o nouă abordare a tehnologiei. Acasă suntem din ce în ce mai obișnuiți să utilizăm diferite dispozitive și aplicații cloud și dorim să avem același acces rapid și practic la lucru. Este vorba în cea mai mare parte de “nativi digitali”, care au această nevoie de acces direct atunci când merg la locul de muncă. Iar dacă locul de muncă nu se ridică la nivelul așteptărilor lor, este puțin probabil să-și atingă întregul potențial – sau își vor folosi propriile soluții de acces, ceea ce poate pune în pericol securitatea la locul de muncă.

Personal cloud este oferta tehnologică din partea celor care pot găzdui toate activitățile noastre într-un singur loc. Analiștii de la Gartner au definit acest concept drept “workspace aggregator”. Acest lucru va să însemne că toate echipamentele, datele, identități și servicii sunt disponibile angajaților prin intermediul unui cloud personal, astfel că își pot purta biroul cu ei în orice loc, oricând, în condiții sigure. O astfel de soluție este Matrix42 MyWorkspace, la care se pot conecta echipamentele angajatului și care asigură accesarea serviciilor IT cu o parolă, identități digitale (Google ID, Apple ID) etc.

Asistentul APAS

Un alt concept care face parte din “ecosistemul” Workplace 4.0 este asistentul APAS, dezvoltat de Bosch, aflat încă în fază de prototip. Cu ajutorul unei funcții de învățare prin procesarea de imagine, inspectorul APAS, un robot cu înălțime de 1,75 metri, detectează automat atunci când suprafața unei piese de producție nu corespunde specificațiilor sale. Muncitorul învață mașina numai o dată cu privire la câtă abatere să tolereze și în ce punct o piesă trebuie să fie aruncată. Datorită inteligenței artificiale, mașina poate apoi să aplice ceea ce a învățat tuturor verificărilor de calitate ulterioare și să le execute în mod independent. Inspectorul APAS îi scutește pe muncitorii umani de realizarea acestei sarcini monotone și asigură un nivel ridicat de calitate în mod constant pentru toate piesele.

Conform unui studiu realizat de firma de consultanță Accenture, 63% din personal cred că dezvoltarea conectivității digitale le va îmbunătăți condițiile de muncă. Conectivitatea înseamnă că datele mașinii generate în Workplace 4.0 pot fi adunate, analizate și vizualizate. Muncitorii pot vizualiza informații referitoare la starea mediului de producție – de exemplu, prin intermediul unei analize a duratei unui ciclu sau a unor contoare de piese și de erori – pe un singur ecran. Ei pot verifica în orice moment dacă totul se desfășoară conform planului.

Smart office Nimway

Nimway este o soluție ce rezolvă problemele comune care apar la birou, precum ghidarea către următoarea ședință, găsirea de încăperi disponibile pentru ședințe și localizarea colegilor de muncă. De asemenea, oferă informații foarte valoroase despre modul în care este utilizat spațiul de birouri. Dezvoltat în cadrul Sony Mobile Communications, de către un grup de designeri în colaborare cu ingineri din zona de cercetare, Nimway folosește aplicații mobile pentru Android și iPhone împreună cu planurile de etaj digitale, amplasate în hotspoturi strategice în clădirile firmei.

Soluția se bazează pe tehnologia avansată de poziționare indoor de la Sony acționată de emițătoare Bluetooth și senzori de ocupare wireless. Datorită acestei soluții, procesul de facility
management este îmbunătățit. Deciziile sunt astfel bazate pe informațiile care provin de la instrumentele de analiză a datelor Nimway, care monitorizează încăperile și utilizarea spațiului într-un mod prietenos și confidențial. Anunță departamentul de facility management despre modul în care este utilizat spațiul de birouri și trimite alerte dacă este nevoie de săli de întâlnire suplimentare sau dacă există zone insuficient utilizate. Nimway este un proiect rezultat în urma programului Seed Acceleration Program (SAP), lansat inițial în Japonia ca un incubator pentru startup-uri, care a urmărit să pună în practică ideile de business ale angajaților Sony și să le transforme în afa­ceri viabile și inovatoare.