Vloggeri, cu V de la viitor

Ce au in comun un europarlamentar, un fost canotor de performanta si cativa tineri romani cunoscuti pe internet? Raspunsul este YouTube, a carui forta culturala, sociala si de business face valuri inclusiv la Bruxelles.

Desi in contextul actual criza emigrantilor si refugiatilor care a bulversat UE ocupa mult din agenda de la Bruxelles, Parlamentul European gaseste ragaz si pentru activitati din lumea digitala. Am aflat de la fata locului ca este rezultatul unei combinatii de admiratie si interes politico-civic, privind la succesul urias de trafic pe care l-au putut genera diverse persoane, lipsite initial de specializare media, artistica sau chiar tehnica, in mediul online, fara sustinerea unei institutii. Daca in anii ’60 sintagma “omul cu chitara” declansa o adevarata revolutie culturala, acum suntem pe valul paradigmei “omul cu un computer conectat la internet”. Iar platforma care ii asigura succesul, de public si chiar financiar, a fost in cazul de fata YouTube.

Contrar unor pareri preconcepute, un sfert din clipurile urmarite pe YouTube sunt realizate de europeni si nu mai putini de trei milioane de creatori si parteneri din Europa obtin bani din activitatea lor pe popularul canal video online. Iar cand sumele anuale castigate de cateva sute de canale ajung si la sase cifre, dupa cum au precizat oficialii companiei Google prezenti la Bruxelles, atunci simpla eticheta de “entertainment”, aplicata de regula clipurilor de pe YouTube, nu se mai sustine. Deja este un business, pornit independent, din pasiune, cu filmari in propria locuinta. Pentru acest fenomen pot depune marturie si youtuberi romani, unii dintre ei invitati la Parlamentul European in cadrul evenimentului Backstage with Europe’s Creators.

Creatori si celebri

O cursa matinala ne-a adus la Bruxelles, pe aeroportul Zaventem. Zbor linistit, dar drumul pana la recuperarea bagajelor a fost bulversat si fragmentat de fani ai celui mai popular vlogger roman: Mikey Has (din Deva), cunoscut in special pentru “Doza de Has”, care a strans pana in prezent pe canalul sau de YouTube 807.000 de abonati si peste 105 milioane de vizualizari la clipurile sale. Din echipa romaneasca invitata la evenimentul de la Parlamentul European au mai facut parte Creative Monkeyz (creatori si ai serialului “Robotzi”), JamilaCuisine si Curiosity Land. Acest din urma canal YouTube a fost lansat in 2011 de Tibi si Mihai, care vorbesc despre curiozitati din intreaga lume intr-un limbaj accesibil tuturor. Clipurile lor au strans pana acum 3,5 milioane de vizualizari si au 54.300 de abonati. Exista si o pagina pe Facebook, cu peste 22.000 de urmaritori. Youtuberii romani au fost la Europe’s Creators alaturi de “colegi” din Germania, Spania, Marea Britanie, Polonia, Franta si Italia, cu totii demonstrand cum o pasiune derulata pe un canal online te poate face nu doar extrem de popular, starnind invidie din partea unor media traditionale (care din pacate in continuare nu inteleg ce se intampla in jur), ci si vehicul financiar.

40 de milioane de vizualizari a adunat canalul de YouTube romanesc JamilaCuisine, 20% din afara Romaniei

Iar pentru ca unele din aceste canale de distributie a continutului digital ating si zona de social sau cultural, chiar si sub forma unor institutii prestigioase de pe continent sau prin freelanceri precum jurnalistul german Tilo Jung, atunci interesul pentru mediul de la Parlamentul European a devenit aproape o necesitate. O stie si europarlamentarul Victor Negrescu, initiatorul acestui proiect, care crede ca persoanele implicate in politica pot invata de la acesti creatori digitali si pot fi gasite noi modalitati de utilizare a internetului pentru a interactiona deschis si transparent cu cetatenii intr-un mod, inclusiv prin utilizarea de material video. “Cand vad uimitorul succes al creatorilor europeni prezenti acum aici, imi dau seama ca putem face mult mai mult. Si vreau sa ma asigur ca putem pregati un mediu european unde creativitatea digitala se poate dezvolta cu adevarat”, a declarat Victor Negrescu.

Desigur, nu toti invitatii la acest eveniment european al creativitatii digitale si online provin din segmentul persoane independente care si-au deschis un canal video in sufragerie sau bucatarie. Germania, Spania si Marea Britanie au fost reprezentate si de institutii culturale prestigioase: Filarmonica din Berlin, Muzeul Prado si British Pathe. Cu alte cuvinte canale oficiale, pe YouTube, cu concerte, interviuri, evenimente culturale, prezentari de arta sau materiale din arhiva video britanica. Si in aceste cazuri vorbim de canale cu sute de mii de abonati si zeci si sute de milioane de vizualizari. O democratizare a accesului la cultura, de oriunde din lume, informatia academica multimedia iesind practic din spatiul traditional al institutiei, iar accesul este gratuit.

Canotorul de la Google

Din partea Google, evenimentul Backstage with Europe’s Creators a fost girat de presedintele pe Europa, Matt Brittin, o figura cunoscuta publicului iubitor de sport din Romania din anii ’80. Pentru ca inainte de a intra in zona de business, Matt a fost multiplu campion la canotaj in Marea Britanie, concurand si la competitii internationale, inclusiv la Olimpiada de la Seul din 1988. Tocmai de la aceste confruntari sportive am inceput discutia, pentru a ajunge in cele din urma la youtuberii romani pretuiti si invitati la Parlamentul European. Desigur, este un raport win-win, pentru ca, dincolo de creativitatea si inovatia apreciate sau de buna imagine pe care o “exporta” youtuberii romani, prin uriasul trafic pe care il aduc pe YouTube contribuie si la publicitatea tradusa in bani si pentru compania americana.

Pornind de la aceste exemple din Romania, avem dovada palpabila, cuantificabila, ca oricine poate incepe un business si mai ales il poate dezvolta mai usor decat acum 30 de ani. Au cazut multe bariere. “Cand eram eu adolescent, daca o companie voia sa fie multinationala, trebuia sa fie mare, fiindca numai asa putea avea lanturi internationale de distributie, oameni talentati si servicii de marketing performante. In prezent exista traducere instantanee pe Google, poti accesa servicii de marketing online si poti avea acces la oameni talentati care sa te ajute de oriunde din lume. Ei pot fi localizati in India, de exemplu, furnizandu-ti tie servicii in Romania sau invers. Putem spune ca lucrurile se egalizeaza, in favoarea celor mici”, a declarat oficialul Google la o discutie cu presa din Romania prezenta la eveniment. De exemplu, un francez face bani gratie audientei canalului sau Poisson Fecond, chiar daca numai 2% din public este din Franta.

Matt Brittin, presedinte Google Europe, si europarlamentarul Victor Negrescu

Matt Brittin a vorbit despre youtuberi ca despre adevarate staruri, declarandu-se impresionat, printre altii, de Geanina Staicu-Avram, care pe canalul JamilaCuisine are peste un milion de vizualizari la clipurile cu cele mai populare retete. Geanina are 28 de ani si este realizatoarea celui mai popular canal culinar romanesc de pe YouTube. A inceput aventura pe YouTube in urma cu trei ani, alaturi de sotul ei, prin prezentarea unor retete din Maroc, tara de origine a acestuia. Pentru ca retetele lor au devenit din ce in ce mai populare si traficul online crestea rapid, au inceput sa investeasca in canalul lor online. Au cumparat o camera foto DSRL, apoi lumini, lavaliera si alte echipamente de care aveau nevoie pentru material video de calitate. Odata cu popularitatea si succesul de trafic si vizualizari a venit si parteneriatul cu YouTube, beneficiind si de mai multe functii de editare a materialelor online, dar si de promovare. Din punct de vedere financiar, din banii obtinuti din publicitatea inserata in clipurile JamilaCusinie un procent de 45% ajunge la compania americana. In momentul de fata, clipurile culinare JamilaCuisine au ajuns la 40 de milioane vizualizari si 151 de milioane de minute petrecute online de privitori. Aproximativ 70% din public este feminin, iar 20% provine din afara Romaniei. Pe langa canalul de YouTube exista si un site dedicat, dar si pagina de Facebook, cu peste 230.000 de urmaritori. “Am sustinut mereu inovatia si vreau sa incurajez antreprenorii europeni sa-si indrepte atentia spre internet fiindca, indiferent daca vinzi pantofi sau faci prajituri, pe internet iti poti creste afacerea mai repede”, a mai spus presedinte Google pentru Europa.

Libertate cu reguli

YouTube inseamna creativitate, popularitate, sursa de bani, dar si reguli. Desigur, cele care tin de drepturi de autor sau cu anumit tip de continut (violenta, sexualitate, consum de droguri, limbaj licentios) sunt binecunoscute de multa vreme publicului larg, clipurile respective fiind si sterse de pe platforma in anumite conditii. Iata insa ca recent a mai aparut un subiect de dezbatere, care ii lasa fara publicitate pe cei care posteaza materiale cu vederi politice “controversate”, dupa cum noteaza itwire.com, evidentiind cazul canalului StormCloudsGathering, cu subiecte legate in special de geopolitica si conflicte militare.

Chiar daca ai pe canalul tau sute de mii de abonati si milioane de vizualizari, asta nu inseama automat si ca vei beneficia de plasarea de materiale publicitare. Pe langa domeniile enumerate mai sus, in politica Google legata de publicitatea pe YouTube mai exista si partea cu subiecte controversate si sensibile: “Subiecte si evenimente controversate sau sensibile, inclusiv subiecte legate de razboi, conflicte politice, dezastre naturale si tragedii, chiar daca imaginile nu sunt afisate”. Si intamplator sau, numeroase materiale de pe acest canal acuza SUA de evenimentele petrecute in Orientul Mijlociu sau nordul Africii, de ajutorul armat acordat teroristilor ISIS sau dezbat “distrugerea Europei” prin valurile recente de emigranti si refugiati.