Zbor de Albatros in furtuna

<p> Razvan Beschea, proprietarul brandului romanesc de electrocasnice Albatros, pare sa fi sarit peste ultimii doi ani de criza. Vorbeste neafectat despre cum 2009 a fost un an prielnic pentru businessul pe care il conduce si despre cum primele sase luni i-au adus o noua crestere cu 50% a cifrei de afaceri pe acest segment. Toate acestea in conditiile in care retailul de  electronice, electrocasnice si IT&C a scazut la jumatate anul trecut, iar multe companii din sector se lupta in prezent cu insolventa. Nu este si cazul lui Beschea. "Daca vom creste cu 30% in 2010 va fi un an foarte bun, dar noi avem un target de 50%", spune antreprenorul, in timp ce serveste nonsalant o gura de cafea. Noroc, intuitie sau strategie?</p> <p>  </p> <p> Cate putin din toate, ar raspunde probabil Beschea, a carui poveste de antreprenoriat este una clasica si incepe, la fel ca in cazul multor jucatori importanti din businessul autohton, in urma cu aproape doua decenii, pe vremea cand capitalismul se instala timid in economia romaneasca. La doar 17 ani a inceput sa aduca televizoare second hand din Germania, intrand astfel pe o nisa de business vizata si de alti antreprenori puternici ai zilelor noastre, precum Octavian Radu sau Dan Ostahie. Tot pe la inceputul anilor '90, a inceput si comertul cu baterii de ceas din Turcia, o afacere destul de profitabila pe atunci, dupa spusele antreprenorului, care isi aminteste ca a adus odata intr-un singur transport 15.000 de unitati, ajungand sa castige de zece ori mai mult decat mama sa, inginer chimist la vremea respectiva.</p> <p>  </p> <p> Un moment de cumpana in parcursul sau antreprenorial a venit in 1995, cand, in incercarea de a pune bazele unui start-up in domeniul transporturilor, a cumparat cateva tiruri cu bani imprumutati. Socoteala de acasa nu s-a potrivit cu cea din targ, iar compania a fost la un pas de faliment din cauza unor greseli de management. "Un cosmar", asa caracterizeaza Beschea experienta de atunci, care i-a servit, se pare, drept invatatura pentru mai tarziu. De fapt, spune el, asa a reusit sa gestioneze eficient actuala criza, transformand-o intr-o oportunitate, la fel si toate afacerile pe care le-a pus ulterior pe picioare.</p> <p>  </p> <p> Brandul Albatros, cel mai concludent exemplu in acest sens, a luat nastere in 2004 si a inceput cu masini de spalat semiautomate importate din China. Daca la momentul respectiv afacerea a demarat cu doar doua modele si 5.000 de unitati vandute in primul an, in 2010 portofoliul companiei include 90 de modele diferite si 120.000 unitati comercializate, printre care si aspiratoare, hote, cuptoare electrice si cu microunde. Atunci ca si acum, produsele sunt comercializate in magazinele independente de profil, iar mai nou in retelele mari romanesti precum Flanco sau Dedeman.</p> <p>  </p> <p> <br /> Desi produsele sunt in continuare importate din China si Turcia, Beschea accentueaza faptul ca brandul Albatros este unul romanesc, in primul rand pentru ca partea de cercetare si dezvoltare este derulata la noi in tara. Referitor la acest aspect, antreprenorul spune ca ia tot mai serios in calcul posibilitatea deschiderii unei unitati de productie in Romania, avand in vizor chiar si doua amplasamente, din care unul pe langa Bucuresti, iar altul in zona Moldovei.</p> <p>  </p> <p> <br /> Relocarea productiei pe plan local ar presupune insa costuri mult mai mari transferate in final asupra pretului produselor, ceea ce in zilele noastre nu este deloc un avantaj. "Clientul final are nevoie astazi de cel mai bun pret, nu de unul mai mare, cum ar fi in cazul in care produsele ar fi manufacturate in Romania", explica Beschea decizia de amanare a deschiderii unei fabrici. În opinia sa, produsele Albatros sunt "convenabile", fiind situate la limita dintre segmentul economic si cel mediu din punctul de vedere al pretului.</p> <p>  </p> <p> De aici si unul dintre secretele avantului de invidiat al businessului sau Albatros, care genereaza circa 80% din veniturile companiei Alf Electrocasnice, controlata de Beschea si care aduna sub aceeasi umbrela mai multe start-up-uri din diverse domenii. În total, afacerile Alf Electrocasnice s-au cifrat la 5,5 milioane de euro anul trecut, cu un profit despre care antreprenorul are buzele pecetluite.</p> <p>  </p> <p> Aceeasi situatie si cand vine vorba despre planurile sale de dezvoltare viitoare. Spune doar ca are in vedere inca trei proiecte si dezvoltarea unui brand nou. Nu i-a trecut niciodata prin cap sa vanda compania, dar, intrebat daca ar face-o in cazul unei oferte bune, cade pe ganduri si zambeste visator.<br />  </p>