Tech

Software cu aromă de Copacabana

4 oct. 2018 4 min

Software cu aromă de Copacabana

Reading Time: 4 minute

Cu trei centre locale care cumulează peste 1.600 de angajați și misiunea de a coordona businessul din zona EMEA, compania braziliană Stefanini are o prezență solidă în România. La bordul liniei de business #Biz19ani a avut loc și o predare simbolică a ștafetei de la actualul la viitorul lider al companiei.

Primul popas al redacției mobile #Biz19ani a fost în zona Pipera. Au urcat alături de noi două doamne al căror destin profesional a fost până în momentul de față nu doar asemănător, ci și convergent. Andreea Stănescu și Anca Fotache sunt actualul și, respectiv, viitorul responsabil al businessului Stefanini atât din România, cât și în zona EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa). Funcția atașată acestei răspunderi profesionale nu este însă cea de CEO, ci aceea de vicepreședinte service delivery EMEA, hartă din care mai fac parte Republica Moldova, Polonia, Belgia. Atât Andreea Stănescu, cât și Anca Fotache au în CV și o consistentă perioadă în multinaționale telecom, așa că despre experiența lor profesională se poate spune că acoperă întreaga zonă a IT&C‑ului
local. “Telecomul a însemnat o mare oportunitate pentru piața din România. Și vorbesc atât din perspectiva consumatorilor, cât și din perspectiva profesională a noastră, a celor care am ales telecomul la vremea respectivă. Oricâtă apropiere ar fi între telecom și IT/software, am făcut pasul (schimbării) cu multă emoție și îmi pare bine că l-am făcut”, spune Andreea Stănescu, Vice President Service Delivery Stefanini EMEA. În ciuda mediului economic și mai ales politic dificil, din perspectiva dezvoltării pieței din România și îndeosebi a celei din București, IT-ul continuă să reprezinte o mare oportunitate. “Dacă ne uităm la numărul de investitori veniți în București în ultimii cinci ani, o pondere covârșitoare o au companii sau departamente care au de-a face cu IT-ul”, adaugă Andreea Stănescu.

Criză – restart

Privind retrospectiv, impactul crizei economice pare să fi fost unul pozitiv. Cel puțin asupra pieței IT din România. “Criza începută în 2008-2009 a deschis oportunitatea unei nevoi de eficientizare în companiile deja exis­tente. Ceea ce în mod evident a însemnat folosirea oportunităților pe care IT‑ul le oferă: automatizare, creșterea calității, eficientizarea businessului. În al doilea rând, la momentul crizei, nivelul salarial din România încă permitea o semnificativă diferență, care acum are o tendință de reducere destul de accelerată. De asemenea, a favorizat și intrarea de companii noi pe piață, pe fondul unor abilități și competențe pe care piața românească le-a oferit și continuă să le ofere, dar depinde cum ne uităm la asta, ca un risc sau o transformăm într-o oportunitate”, spune Andreea Stănescu. Din păcate, știm problema de câțiva ani și se acutizează, nu există o forță de muncă pe măsura cererii. Aici ar trebui să intervină politicile educaționale, dar și, în condițiile exis­tente, să maximizăm potențialul generației Z. Cu toate aceste presiuni de personal și la nivel salarial, companiile IT continuă să angajeze. În cazul Stefanini, compania are în plan încă 100 de noi poziții până la sfârșitul anului la filiala din România, cu birouri în București, Sibiu și Târgu-Mureș.

Lecții de business

După 13 ani în telecom și aproape 7 la Stefanini, CV-ul profesional al Andreei Stănescu este în măsură să ofere portretul unui lider care poate inspira. Așa că am vorbit și despre lecțiile de business și management pe care și le-a însușit în carieră. “Într-o poziție de management, nu trebuie să te relaxezi niciodată. Pentru că nu știi ce îți aduce ziua de mâine. Este o lecție învățată în perioada de criză. A doua lecție pornește încă de la începuturile carierei în management. Știu că se spune că pe măsură ce avansezi, ca manager devii tot mai singur, dar realizarea faptului că nu poți să faci totul singur și că ai nevoie de oamenii din jurul tău și trebuie să-i crești și să-i dezvolți pentru ca tu și compania pe care o conduci să aibă succes este una foarte importantă. Și nu în ultimul rând, echilibrul între viața profesională și cea personală, care să permită să fii eficient”, detaliază Andreea Stănescu despre lecțiile de business însușite până în prezent. La cele enunțate mai sus, Anca Fotache, care va deveni vicepreședinte service delivery EMEA în luna octombrie a acestui an, adaugă dorința de a învăța, cu­riozitatea, care te ajută să evoluezi profesio­nal și personal. “Și, nu în ultimul rând, faptul că indiferent de poziția pe care o ai, trebuie să păstrezi respectul pentru ființa umană, pentru că e principiul din spatele tuturor lucrurilor”, consideră Anca Fotache, în prezent EMEA ITO Delivery Director la Stefanini.

Un viitor pentru București

Despre istoria Bucureștiului vorbesc cărțile și muzeele, prezentul este unul controversat, dar de un dinamism incontestabil. Și totuși, ce inițiative ar putea face ca Bucureștiul să devină mai prietenos pentru business? În primul rând, ar trebui să recunoaștem progresul pe care l-a făcut Bucureștiul. “Vorbim despre un oraș în care am văzut multe lucruri pozitive. Am văzut o evoluție a mediului de business (mă refer la calitatea resursei umane în general); am văzut o evoluție semnificativă a infrastructurii de business, adică parcurile de clădiri de business. În ceea ce privește viitorul, în mod cert e nevoie de dezvoltarea infrastructurii, pentru că a ajuns un oraș extraordinar de aglomerat. Lucru pe care îl simțim noi, îl simt angajații noștri și afectează calitatea vieții și productivitatea. Cred că aceasta este principala problemă cu care se confruntă Bucureștiul”, este de părere Andreea Stănescu. Aceasta adaugă și nevoia de promovare mai bună a capitalei, pe care alte orașe din țară reușesc să o facă la un nivel mai bun. Pentru Anca Fotache, un accent ar trebui să se pună pe politicile care țin de educație. Și nu doar pentru București, ci pentru România în general. “Piața muncii se transformă din mai multe puncte de vedere: numărul de oameni disponibili pe piață pentru anumite roluri, rolurile în sine care se transformă datorită (sau din cauza) automatizării etc. Cred că o planificare mai bună, în cooperare cu mediul privat, ar ajuta nu doar Bucureștiul, ci și România să se dezvolte, mai ales că provocările vor fi din ce în ce mai accentuate”, este de părere oficialul de la Stefanini.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: