EXCLUSIV – Un an intens intr-o perioada agitata

<p> Infiintarea unei case de avocatura intr-o perioada dificila este o misiune…imposibila. Nu si pentru cei care au curaj si dedicatie si isi transforma pasiunea in activitate lucrativa. Casa de avocatura <a href=”http://www.dobrinescudobrev.ro/” target=”_blank”>Dobrinescu Dobrev</a> a implinit un an de la infiintare si despre provocarile acestei perioade am vorbit cu <strong>Luisiana Dobrinescu</strong>, unul dintre partenerii casei.</p> <p>  </p> <p> <strong>Cum ati caracteriza primul an de activitate? </strong></p> <p> Din perspectiva business-ului in sine, primul an a fost mai bun decat ne-am asteptat, in sensul ca am avut in permanenta de lucru, iar veniturile financiare ne-au permis sa facem si investitii (achizitii de echipamente IT, carti, cursuri de specialitate). Cea mai mare investitie pe care ne-am permis-o in anul 2013 a fost insa extinderea echipei cu inca trei colegi, dintre care doi seniori (un consultant fiscal si un avocat de litigii) si un avocat stagiar.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ati pornit la drum in formula de trei parteneri si ati crescut pe parcurs. Cum ati creat noua echipa?</strong></p> <p> La acest moment, <a href=”http://www.dobrinescudobrev.ro/” target=”_blank”>Dobrinescu Dobrev SCA</a> are sapte membri permanenti si un colaborator extern. Majoritatea suntem avocati, insa ne mandrim si cu specializari precum: consultant fiscal, practician in insolventa si consillier in proprietate intelectuala.</p> <p> Ne-am propus de la inceput sa ne alaturam oameni cu o foarte buna pregatire teoretica, dar carora nu le lipseste orientarea practica.</p> <p> Ambii seniori care ni s-au alaturat in acest an (Anca Grigore – consultant fiscal si membru ACCA si Andrei Talamba – avocat pledant) sunt veniti de la firme concurente si nu ii cunoscusem anterior primului interviu. Am avut multe emotii in timpul recrutarii, stiind cat de inselatoare pot fi interviurile – poti alege oameni buni profesional, dar incompatibili cu felul tau de a lucra. Din fericire, alegerile noastre s-au dovedit bune, iar colegii nostri nu numai ca sunt foarte buni profesionisti, dar au si responsabilitatea propriei munci – ceea ce in ziua de astazi, din pacate, este un lucru din ce in ce mai rar.</p> <p>  </p> <p> <strong>Va propuneti sa va mai extindeti echipa in urmatorul an?</strong></p> <p> Ne gandim serios sa ne extindem echipa cu avocati seniori specializati in alte ramuri de drept, insa acest lucru depinde de prea multe variabile la acest moment. Anul 2014 se anunta dificil din punct de vedere economic, asa ca orice decizie de cooptare a unui nou membru trebuie cantarita foarte bine.</p> <p>  </p> <p> <strong>Cum a evoluat lista de clienti? </strong></p> <p> In iulie 2012 ne-am deschis biroul avand un numar de aproximativ 10 clienti; acum ne mandrim cu un portofoliu de peste 100 de clienti. Majoritatea au venit ca urmare a recomandarilor primite din partea clientilor, prietenilor, adversarilor din dosare mai vechi.</p> <p>  </p> <p> <strong>Care ati spune ca este cel mai dificil caz de care v-ati ocupat si de ce?</strong></p> <p> Avocatura ultimului an s-a remarcat nu prin dificultatea teoretica a cazurilor, ci prin dificultatea practica, prin gravitatea lor.</p> <p> Spre exemplu, in iulie 2013, am castigat o contestatie fiscala de aproximativ 6 milioane lei, pe o situatie de recalificare a drepturilor de autor in salarii, la o editura care astfel a evitat desfiintarea. De asemenea, am finalizat cu bine o inspectie fiscala (reverificare) dupa ce anterior castigasem contestatia in valoare de 10 milioane lei, iar clientul avea casa sechestrata si conturile bancare blocate.</p> <p> Un litigiu fiscal dificil, in valoare de 8 milioane lei si care ar fi putut avea si implicatii penale, a fost finalizat la fond cu o decizie favorabila – fiind vorba in acest caz de accizele datorate de o societate de productie tigarete.</p> <p> De asemenea, am avut cateva inspectii de rambursare de TVA – cea mai mare fiind de 16 milioane de lei, toate finalizate cu rambursare in procent de 98%-100%.</p> <p>  </p> <p> <strong>Dar cel care v-a adus cele mai mari satisfactii?</strong></p> <p> Fiecare dosar sau inspectie fiscala in care te implici iti aduce o mare satisfactie la finalizarea sa cu bine.</p> <p> Imi este imposibil sa pot distinge intre ele, din punctul de vedere al satisfactiei. De foarte multe ori, chiar clientii isi pierd speranta intr-o solutionare pozitiva, iar cand aceasta soseste, fericirea lor este coplesitoare.</p> <p>  </p> <p> <strong>Este nisa aleasa de consultanta in domeniu fiscal o noua tendinta pe piata de avocatura acum? (din ce in ce mai multe case de avocatura isi dezvolta departamentul sau deleaga oameni pe acest departament)</strong></p> <p> Consultanta in domeniul fiscal, insolventa, litigiile de munca, asistenta in materie penala si divorturile sunt cele mai active specializari ale momentului. Consultanta fiscala si asistenta penala fiind mai motivante financiar, tot mai multe case de avocatura isi dezvolta departamente de drept fiscal, insa nu prea au specialisti.</p> <p> Oamenii cu experienta in domeniul fiscal sunt in general economisti, iar o casa de avocatura nu poate practica fiscalul doar cu economisti; fara avocati cu o foarte buna intelegere a acestui domeniu, invariabil, comunicarea se rupe intr-un anumit punct.</p> <p> Spre exemplu, oricat de bine ar fi redactata actiunea, daca avocatul pledant nu are o intelegere in detaliu a regulilor fiscale, este aproape imposibil sa aiba o buna prezenta de spirit in instanta.</p> <p> In realitate, avocatii specializati in drept material fiscal si contencios fiscal sunt mult mai putini decat numarul caselor de avocatura care isi promoveaza aceasta specialitate.</p> <p>  </p> <p> <strong>Este o piata in dezvoltare?</strong></p> <p> In materia dreptului fiscal, cred ca avocatii specialisti abia acum se formeaza. Este o piata in plina dezvoltare. Ce ma ingrijoreaza insa este faptul ca o mare parte din avocatii care la acest moment raporteaza cele mai mari realizari in dosare de fiscal nu se remarca la nicio conferinta, nu scriu nici un articol de specialitate. Acesta este un indiciu important.</p> <p>  </p> <p> <strong>Care sunt problemele cu care va confruntati cel mai des?</strong></p> <p> Una dintre cele mai mari probleme in domeniul avocaturii o reprezinta impostura – si aceasta nu doar in materia dreptului fiscal; domeniul achizitiilor publice s-a remarcat demult prin aceasta tendinta. Este deopotriva adevarat ca societatile de avocatura afiliate marilor firme de consultanta si audit sunt favorizate din perspectiva clientelei. Practic, societatile independente de avocatura nici nu intra in competitia pentru dosarele marilor clienti, care fac parte din portofoliul multinationalelor de contabilitate si audit.</p> <p>  </p> <p> <strong>Care sunt avantajele de a lucra pe cont propriu? Sunteti multumiti de decizia luata acum un an de zile?</strong></p> <p> Dupa mai bine de un an de avocatura pe vreme de criza profunda, consider ca decizia de a parasi Biris Goran a fost cea inteleapta. Nu lucram mai putin – ba dimpotriva, anul acesta, noi, partenerii, am avut cea mai scurta vacanta din ultimii sase ani. Avem insa posibilitatea de a ne alege dosarele in care sa lucram, de a alege modalitatea de rezolvare (nu intotdeauna fiind cea clasica, ci cea mai buna pentru client – chiar daca de multe ori acest lucru ne dezavantajeaza la onorarii) si nu in ultimul rand, de a ne alege echipa.</p> <p>  </p> <p> <strong>Resimtiti diferente fata de perioada cand lucrati la Biris Goran si acum, cand sunteti pe cont propriu?</strong></p> <p> Atitudinea colegilor din piata fata de initiativa noastra independenta a fost neasteptat de incurajatoare.</p> <p> Simtim cu totii o mare diferenta de cand suntem pe cont propriu: ne crestem propriul nume si ne conducem activitatea dupa propriile exigente.</p> <p> Niciodata nu am simtit ca numele sau dimensiunea companiei la care lucrezi te face mai bun; singurele care conteaza sunt studiul propriu si oamenii care te indruma.</p> <p> Atat eu, cat si Dumitru Dobrev, suntem foarte implicati in sustinerea a numeroase evenimente de profil. In calitate de avocat, dar si de coordonator al grupului de analiza fiscala din<a href=”http://arsit.org.ro/” target=”_blank”> Asociatia pentru Reformarea Sistemului de Impozite si Taxe (ARSIT)</a>, sustin conferinte pe teme de drept fiscal si litigii fiscale. De asemenea, citind foarta multa literatura de specialitate si jurisprudenta, scriu cu mare implicare articole de drept fiscal.</p> <p> La randul sau, Dumitru este director stiintific la Revista de drept al afacerilor, este cercetator si doctorand in drept civil si autor a numeroase articole de drept civil si insolventa.</p> <p> In conditiile in care colegii si concurentii nostri de pe piata ne respecta profesional,  este greu sa ne simtim inferiori numai pentru ca am parasit o casa de avocatura mai mare.</p> <p>  </p> <p> <strong>Cand estimati ca veti ajunge pe break even sau chiar pe plus?</strong></p> <p> Cu toate ca biroul nostru a intrat pe profit din a sasea luna de existenta, cresterea cifrei de afaceri nu este proportionala cu cresterea profitului financiar pentru partenerii fondatori, datorita redimensionarii echipei.</p> <p> Investitia intr-un birou de avocatura este una dintre cele mai dificile si mai mult decat atat, se cere a fi facuta continuu: investitia in oameni.</p> <p> Acum mai bine de un an, cand am deschis acest birou de avocatura, ne-am promis doua lucruri: sa nu facem rabat de la calitate indiferent de interesul financiara si sa nu uitam niciodata ca cei mai importanti sunt oamenii.</p> <p>  </p> <p> <strong>Cum ati caracteriza anul 2013 din punct de vedere fiscal? Ce sa ne asteptam de la 2014?</strong></p> <p> Anul 2013 nu a fost un an cu mari modificari fiscale, cu exceptia experimentului nefericit numit TVA la incasare. A fost insa un an al discordiei, al minciunilor si al lasitatii.</p> <p> Mai mult decat oricand, politicienii au anuntat masuri fiscale fara a intelege daca acestea ar fi posibile sau macar utile. Sa nu uitam de asemenea de declaratiile publice contradictorii intre ministri si prim-ministru, intre acestia si secretarii de stat…</p> <p> Din pacate, nu cred ca anul 2014 va fi anul intelepciunii, intrucat lupta pentru afirmare si orgoliul nemasurat al politicienilor nu le mai lasa timp si pentru dezbateri sau consultari adevarate.</p> <p>  </p> <p> <strong>Carte de vizita:</strong></p> <p> <strong>Luisiana Dobrinescu</strong> si-a inceput cariera in 2001, in calitate de consilier juridic pentru Finconta PKF. In aceasta perioada a dobandit o vasta experienta in dreptul comercial si in dreptul muncii. </p> <p> Avand dubla calificare in domeniul juridic si economic, Luisiana s-a specializat incepand cu anul 2003 in drept fiscal, devenind consultant pe probleme de fiscalitate si procedura fiscala. In anul 2007, a devenit membra a <a href=”http://www.baroul-bucuresti.ro/home” target=”_blank”>Baroului Bucuresti</a> si timp de 5 ani a facut parte din echipa de taxe a <a href=”http://www.birisgoran.ro/” target=”_blank”>Biris Goran</a>. </p> <p> In iulie 2012 a infiintat <a href=”http://www.dobrinescudobrev.ro/” target=”_blank”>Dobrinescu Dobrev SCA</a>, alaturi de Ionut Dobrinescu si Dumitru Dobrev. Casa de avocatura ofera consultanta de taxe si asistenta in inspectia fiscala, pledeaza in litigii civile, administrative si fiscale si reprezinta firmele cu succes in relatia cu Fiscul.</p> <p> In ultimii sapte ani, Luisiana s-a specializat in mod deosebit in materia taxei pe valoarea adaugata si in procedura fiscala.</p> <p> Este membra a VAT Forum si coordonator al Grupului de Analiza Fiscala din cadrul <a href=”http://arsit.org.ro/” target=”_blank”>A.R.S.I.T.</a>, calitate in care participa la sedintele de lucru organizate de <a href=”http://www.mfinante.ro/acasa.html?method=inceput&pagina=acasa” target=”_blank”>Ministerul Finantelor Publice</a>, pe probleme de legislatie fiscala.</p>