Jaric Karepov: dinamica industriei ne forteaza sa fim alerti

Action Digital_Jaric Karepov

Jaric Karepov, Action Digital

Reteaua Action Global Communication, prezenta in peste 40 de tari, printre care si Romania de aproape 20 de ani prin Action Romania coordonata de Ruxandra Scortea, a pus anul trecut bazele unui hub regional, Action Digital. Prin aceasta entitate, compania are acum in-house o echipa de experti in domeniul digital, fiecare acoperind cate o anumita zona de expertiza de la comunicare si marketing online pana la design si dezvoltare de continut.

Jaric Karepov, Head of Marketing la Action Digital, cu experienta in elaborarea de strategii de marketing online, social media si digital, explica schimbarile din industrie si felul in care impreuna cu echipa sa reuseste sa tina pasul cu acestea. Pe parcursul carierei, a colaborat cu peste 100 de companii din intreaga lume. In prezent, Jaric coordoneaza si ofera consultanta pentru 44 de puncte de lucru globale ale retelei Action, in realizarea strategiilor de digital integrate eficient in campaniile de comunicare.

Ce inseamna Action Digital? Cu ce va ocupati?

Livram o gama larga de servicii de ultima generatie, de la dezvoltare si design web pana la dezvoltarea de strategii de continut si planuri de marketing online. In calitate de Head of Marketing, coordonez echipa de online marketing si dezvoltare de business. Functionam de asemenea ca un hub cu competente strategice si oferim asistenta clientilor nostri in tot ceea ce tine de interactiunea cu consumatorii lor, amplificarea impactului brandului lor si dezvoltarea businessului.

Care sunt termenii colaborarii cu echipa de la Bucuresti?

Ne dorim sa impartasim echipelor locale din expertiza noastra internationala si sa le ajutam in dezvoltarea proiectelor cu componenta digitala. Este vorba despre o colaborare prin care si noi invatam din experienta echipei locale. Noi imparatasim din experienta noastra si aflam de la ei informatii pretioase pentru intelegerea contextului cultural local.

Ce stiti despre piata romaneasca de digital? Prin ce difera de alte piete din regiune?  

Am analizat peisajul social media din Romania – principalele canale de comunicare si platforme sociale si, cu mirare, am aflat ca Twitter nu a prins inca, ceea ce consider  ca ar putea fi o oportunitate. In urma vizitei si discutiilor pe care le-am avut in Bucuresti cu reprezentanti ai mediului de business, am constatat ca multe dintre companii sunt inca sceptice in privinta digitalului, desi realitatea ne demonstreza ca le merge chiar bine celor care s-au apropiat de acest mediu.  

Care sunt cele mai interesante tendinte ale momentului?  

Daca cautati acum pe Google “Digital trends 2016” cu certitudine veti gasi numeroase tendinte si predictii pentru anul in curs. Obisnuiesc sa fac acest exercitiu des si imi place sa urmaresc schimbarile de opinii si idei, noi aflandu-ne acum intr-o industrie care se schimba de la o zi la alta. Urmaresc tendintele din domeniul mobile spre care toata lumea se indreapta, conceptul de “responsive” devenind din ce in ce mai raspandit. Unul dintre subiectele cele mai dezbatute in media la ora actuala este Bots, se pare ca Chat Bots va intra in curand in lumina reflectoarelor si va deveni comercial. Ma intereseaza foarte mult realitatea virtuala si chiar cred ca se vor face mari progrese tehnologie cu VR, care ne vor schimba viata.

Din experienta de lucru in mai multe tari si culturi, ce diferente semnificative ati observat in comportamentul de folosire a social media?

Pe ansamblu, social media a devenit un fenomen global de masa, oameni de pretutindeni impartatesc aceeasi dorinta de a se conecta unii cu altii. Asta explica de ce peste tot se folosesc aceleasi simboluri precum Like/Heart pentru manifestarea aprecierii, Share/Retweet pentru sustinere, astfel incat social media este folosita la fel, fie ca vorbim de Argentina sau de Germania. Diferentele fundamentale, ce merita a fi mentionate, sunt tipurile de social media ce sunt folosite in fiecare tara, unele canale fiind mai populare ca altele. Facebook este de departe cea mai populara platforma din Europa, in timp ce o tara recum China are propriile retele sociale, cum este Qzone, de pilda. O alta diferenta tine de tipul de continut pe care oamenii il distribuie si cu care interactioneaza. Cei din Orientul Mijlociu sunt mai conservatori in privinta continutului si imaginilor pe care aleg sa le distribuie, in timp ce in tarile occidentale oamenii sunt mai deschisi in a-si exprima opiniile si gandurile.  

Ce este acum cel mai frustrant in industria de digital? Dar cel mai incitant lucru?

Cel mai frustrat lucru din acest domeniu este totodata si cel mai incitant. Dinamica industriei ne forteaza in permanenta sa fim alerti, sa urmarim tendinte si transformari. Asta ne ocupa tot timpul si uneori este greu de tinut pasul. Am insa alaturi de mine oameni interesati sa inoveze ca sa fiu sigur ca tin pasul cu noutatile si ca pot sa le ofer clientilor nostri cele mai bune sfaturi. Consider ca tocmai aceste dificultati sunt cele care fac industria noastra sa fie atat de interesanta.

Dintre proiectele in care ati fost implicati recent, ce v-a atras atentia in mod special si de ce?

Lucram pentru clienti din diferite domenii. Personal, imi place sa ma implic in proiecte cu impact in societate, care contribuie la imbunatatirea vietii oamenilor. Lucram acum la un proiect “Screen For Life” in Qatar – un program national de depistare a cancerului. Impreuna cu o echipa de PR dezvoltam o strategie de comunicare integrata pentru constientizarea in randul populatiei a nevoii de a face teste pentru depistarea prematura a cancerului.

Vorbeati de transformari, cum tineti pasul cu toate noutatile din domeniu?

Personal, cred ca tine de managementul timpului. Cum am mai spus, ma inconjor de oameni destepti si dispusi sa investeasca in viitorul digitalului si sa invete zi de zi tot ce e nou. Am insa si propriile metode de a ma tine la curent, printr-un Filpboard personalizat cu continut adaptat pe diverse domenii: motoare de cautare, website-uri si social media. Sunt de asemenea abonat la newletterele unor profesionisti din indusrie, Modalitatea mea favorita de a imbina relaxarea cu munca este sa folosesc Interest List pe Facebook. Cred ca cu totii suntem un pic vinovati de prea mult stat pe Facebook asa ca mi-am creat o lista de persoane influente din mediul digital unde urmaresc doar ce posteaza ei.

In ceea ce priveste brandurile pentru care lucram, mai intai testam noi inovatiile si noile  instrumente sau tehnologii, le monitorizam rezultatele si numai dupa ce suntem multumiti de ceea ce obtinem si intelegem instrumentele cu care lucram, le oferim acele servicii clientilor nostri.