fbpx
Analize

Restanta la logistica pentru Romania

06/06/2011

author:

Restanta la logistica pentru Romania

<p> <strong>Romania ar putea adauga pana la 25 de miliarde de euro la produsul intern brut in urmatorii 14 ani, daca ar adopta o serie de imbunatatiri legislative neglijabile pentru bugetul public. </strong></p> <p>  </p> <p> O veste buna pentru romanii care asteapta imbunatatirea starii drumurilor din tara este ca, din fondurile structurale primite de la Uniunea Europeana pana in 2013, suma ce se ridica la 19 miliarde de euro, statul este obligat sa investeasca 8,5 miliarde in infrastructura. Vestea mai putin buna insa este ca, nu de putine ori,  investitiile in infrastructura nu sunt tocmai cele mai transparente in Romania. Mai mult, adoptarea unor politici adecvate, printre care plata TVA la import prin decont pentru toate companiile, indiferent de valoarea importurilor, ar putea aduce un plus de 25 de miliarde de euro la Produsul Intern Brut al Romaniei, pana in anul 2025. In plus, s-ar putea crea si 150.000 de locuri de munca.</p> <p>  </p> <p> Extinderea portului Constanta, dezvoltarea unei strategii de transport multimodal si modernizarea cailor retelelor fluviale fac parte din agenda autoritatilor pentru urmatorii ani. “Nu vrem Varna, nu vrem Croatia, vrem Constanta”, spunea Excelenta Sa Tanya van Gool, ambasadoare a Olandei, cu referire la potentialul urias al portului de la Marea Neagra, in cadrul seminarului de logistica “Urmatorul pas pe care trebuie sa-l faca Romania pentru a deveni centrul logistic al Europei Centrale si de Est”.</p> <p>  </p> <p> La conferinta s-a anuntat si crearea Romania Black Sea Gateway Association, o organizat ie care are ca principal scop promovarea si dezvoltarea potentialului tarii in domeniul activitatilor de reexport, transport si logistica. “Romania, cu pozitionarea sa geografica strategica, ar putea atrage o parte importanta a traficului de marfuri venind din Asia catre Europa Centrala si de Est, daca ar exista un regim fiscal si legislativ adecvat”, atentioneaza Peter de Ruiter, presedintele Camerei de Comert Romano-Olandeze, partener si lider al Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica al PwC Romania. “Am observat deja o crestere solida a exporturilor Romaniei in ultimul an si suntem increzatori ca, daca s-ar adopta politicile necesare in domeniul transportului si logisticii, exporturile Romaniei ar putea sa creasca inca si mai mult, prin adaugarea bunurilor reex portate provenind din Asia, sau chiar produse semifabricate si intermediare, care ar fi asamblate in Romania si livrate la export”, a adaugat Peter de Ruiter.</p> <p>  </p> <p> <strong>ILOGICA LOGISTICII ROMANESTI</strong></p> <p> Daca principalele obstacole in atragerea investitiilor companiilor sunt un amestec intre factorul politic, legislatie si infrastructura, solutii se pare ca exista. Printre acestea se numara vamuirea marfurilor in interiorul tarii, dezvoltarea unei strategii de transport intermodal, oferirea de avantaje suplimentare pentru Agentii Economici Autorizati, reprezentarea fiscala globala si educatia in domeniul logistic si al lanturilor de aprovizionare in cadrul universitatilor din tara. In plus, poate cea mai importanta masura, la care Romania a renuntat la trei luni dupa intrarea in Uniunea Europeana, este plata TVA la import prin decont, pentru toate companiile, indiferent de valoarea importurilor. Modificarea legislatiei TVA in aceasta privinta ar putea aduce statului 67,5 milioane de euro la fiecare 100.000 de containere TEU, potrivit lui Robin Martens, Managing Director, European Gateways Platform.</p> <p>  </p> <p> Cele mai multe dintre imbunatatirile legislative necesare pentru asigurarea statutului de centru logistic al Europei Centrale si de Est al Romaniei pot fi puse in practica cu usurinta, iar costurile sunt neglijabile pentru bugetul public pe termen scurt, dar ar putea genera beneficii majore pentru finantele publice chiar pe termen mediu si lung. “Noile state membre ale Uniunii Europene, plus Austria, genereaza in prezent mai mult de 12% din PIB-ul UE, insa regiunea atrage mai putin de 1% din traficul maritim de marfa destinat Europei”, a mai declarat Robin Martens. “Acesta este un dezechilibru major, estimat din calculele noastre la mai mult de 5 milioane de containere TEU per an si 20 de miliarde de tone de marfuri vrac, bunuri provenind in principal din Asia de Est si Orientul Mijlociu, care ar trebui sa ajunga direct in regiune, dar tranziteaza in schimb statele din Europa de Nord-Vest”, a adaugat Martens.</p> <p>  </p> <p> Unul dintre obstacolele din calea dezvoltarii infrastructurii, enuntat de Tanya van Gool, este lipsa unei facultati dedicate domeniului, ceea ce ar putea duce in viitorul apropiat la un blocaj pe piata muncii, prin prisma lipsei de experienta a tinerilor care patrund in domeniu.</p> <p>  </p> <p> Totusi, pentru acest demers s-au realizat primii pasi. Tot in cadrul conferintei s-a anuntat crearea primelor facultati de logistica din Romania, deschise in parteneriat cu Universitatile Politehnice din Bucuresti si Timisoara. “Acest program, finantat partial de catre statul olandez, este un pas important inainte in dezvoltarea capacitatii logistice si de transport din Romania, prin crearea unei noi generatii de specialisti in logistica, avand o inalta calificare, care vor folosi practicile si capacitate ile logistice de ultima generatie, similar cu cele din Olanda”, spune Gerard Kuijs, proprietar si director executiv al Archicom Romania</p>

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE