Interviuri Business Management

S-a lansat Airbnb-ul programelor de training, coaching și mentorat

25 sept. 2019 7 min

S-a lansat Airbnb-ul programelor de training, coaching și mentorat

Reading Time: 7 minute

Studiile arată că doar 7% dintre adulții României au fost implicați în ultimul an în orice formă de învățare, fie că este vorba de educație formală sau non-formală. Procentul este cel mai mic din Europa, unde media se situează pe la 45%. Patru antreprenori și-au propus să reducă acest decalaj și, anul acesta, au lansat Qriser, un ecosistem unic pe piața românească, de tip market-place pentru programe educaționale. Pe scurt, un fel de Airbnb al programelor de training, coaching, mentorat. Despre ce este, mai exact, vorba, detaliază Maria Predoiu, co-fondatoare a acestui proiect. 

Qriser
Maria Predoiu, co-fondatoare a Qriser

Care este ideea din spatele Qriser?

Ideea Qriser.com a pornit de la o sumă de experiențe personale prin care am simțit, pe de o parte, cât de profund transformatoare poate fi învățarea. Pe de altă parte, cât de puțini oameni au acces real la învățare transformatoare după ce termină anii de școală.

Eu am avut norocul să intru, încă de pe băncile facultății, într-o companie cu o super cultură de learning. An de an treceam printr-un exercițiu de feedback pe bune, de introspecție, de clarificare a cine sunt și cine vreau să devin. Înțelegeam, prin exercițiul ăsta, la ce sunt foarte bună și ce bariere personale am pe care ar trebui să le depășesc. Care sunt acele paradigme cu care am crescut, dar care, poate, sunt greșite. Și care sunt bune și trebuie să le păstrez, in ciuda presiunii sociale. Ce obiceiuri sau instincte mi-am format în timp, pe care ar trebui să le schimb. An de an, am trecut prin super revelații despre mine. Și an de an mi-am facut priorități clare cu ce vreau să învăț (2-3 subiecte, nu mai mult – dar bine alese) și cum vreau să învăț (studiu individual, prin “doing” – cu proiecte stretch, prin programe de training, sau cu sprijinul cuiva – mentor, coach sau “accountability partner”). Totul era foarte natural, caci eram într-un ecosistem care încuraja și făcea posibilă dezvoltarea prin învățare continua.

Ani mai târziu, am început să am din ce în ce mai mult contact cu mediul extern și am înțeles cât de puțini oameni au, de fapt, norocul meu. Norocul de a învăța cum să înveți transformator. Am întâlnit oameni foarte seniori care considerau că un feedback oferit cuiva este o evaluare, deci naște probleme sau strică relații. Sau oameni care și-ar dori să învețe, dar compania lor nu-i susține. Și multe alte povești care m-au răscolit, dar mi-au dat și furnicături că pot să schimb ceva.

Tot în această perioadă am simțit direct câtă efervescență este în industria de Learning &Development. Oameni foarte faini, majoritatea cu vocația de a oferi transformare celor din jurul lor. Fie traineri, coachi – oameni care au trecut prin business ani de zile și la un moment dat au simțit că locul lor este în a șlefui alți oameni. Fie leaderi de organizații, sau oameni de HR, de L&D, care doresc să își susțină oamenii și să îi crească. Sau manageri care știu că vor oameni mai buni, dar nu sunt siguri dacă e rolul lor să își crească oamenii. În toată aceasta efervescență se consumă enorm de multă energie pentru ca cei care caută învățare să îi găsescă pe cei ce oferă. E o piață extraordinar de fragmentată, netransparentă, în care mai mult de 30% din timpul oamenilor e consumat pe match-making. Și cât de multă valoare ar aduce timpul ăsta dacă ar fi folosit în învățare!!

Desigur, după toate aceste experiențe, am simțit nevoia să validez cu date ceea ce simțeam. Și am aflat că țările care au cel mai mare procent din adulți activi în învățare continuă sunt și cele mai fericite nații. Am aflat că sunt 2 mari actori care pot declanșa obiceiul de învățare continuă: angajatorii și statul. Am aflat că există o relație directă între accesul la learning pentru angajați și performanța unei companii: profitabilitate mai mare, creștere mai rapidă, angajați mai loiali, iar companile care au programe de dezvoltare prin învățare atrag candidați mai ușor.

Ne dorim să fim acel ecosistem prin care orice adult găsește soluția potrivită pentru nevoile sale de învățare continuă. Când are nevoie. Unde are nevoie.  Ne dorim să promovăm învățarea continuă ca obicei firesc, în viața fiecăruia.

 Cum funcționează Qriser?  

Qriser este un ecosistem prin care ne dorim să transformăm învățarea continuă într-un obicei conștient și firesc în viața oricărui adult. Ecosistemul are la bază 3 elemente:

Platforma www.Qriser.com – platforma de tip marketplace care simplifică semnificativ efortul de găsire a partenerilor de L&D, de achiziție și facturare – plată. Concret, clienții și furnizorii de training-uri se cunosc, vorbesc, aleg, cumpără sau vând programe de învățare. Precum Airbnb sau Booking. Platforma are multiple funcționalități: listare furnizor și programe în template standard, căutare, filtrare, sortare programe, ratings&reviews, negociere directă, cumpărare/ editare comenzi, portofel virtual pentru achiziții B2B, etc.  Tehnic vorbind, furnizorii de training, coaching sau mentorat listează programele din portofoliul lor. Pe de altă parte, clienții găsesc ușor programele de care au nevoie pe bază de Search, Filter, Sort, pot compara programe pe bază de descriere, agendă, CV trainer, ratings & reviews și, desigur, pe bază de preț. Clienții pot negocia sau solicita personalizări direct prin platforma și pot cumpăra programele alese.

Curatoriat – identificăm tematici de interes pentru clienți și apoi invităm furnizori ce au expertiză și experiență pe acele teme. Stăm aproape de parteneri pentru a ne asigura că programele sunt prezentate profesionist, cu toate informatiile necesare unui client pentru a alege programul potrivit. Practic, resetăm limbajul industriei, căutând și promovând cele mai bune practici.

Comunitatea Qriser – oameni ce au în comun convingerea că putem fi mai buni prin învățare continua. Pe de o parte, facilitatori de învățare (traineri, coachi, mentori), ce și-au descoperit pasiunea pentru a-i ghida pe cei din jur în procesul de învățare. Pe de altă parte, comunitatea de “learners”, fie ei specialiști de HR, ce se ocupă de planurile de Learning & Development ale organizației din care fac parte, fie manageri de echipe, sau oameni ce își doresc să se dezvolte prin învățare. Este o comunitate fascinantă prin diversitate, prin deschiderea și curiozitatea de a descoperi mereu lucruri noi despre ei și despre lumea din jurul lor, dar mai ales prin exigența personală de a deveni mai buni, în fiecare zi. Le multumesc tuturor partenerilor pentru încredere și pentru inspirația pe care ne-o aduc, în fiecare zi. 

Ce v-ați propus pentru primul an? 

Pentru primul an ne-am propus să construim ofertă relevantă de programe, alături de comunitatea de parteneri furnizori și să devenim un partener de încredere pentru comunitatea de HR L&D. Focusul nostru în această etapă este pe B2B, căci înțelegem rolul esențial pe care companiile angajatoare îl au în formarea obiceiului de învățare continuă în rândul oamenilor. Tocmai din acest motiv, am gândit mai multe forme de a susține companiile pentru a promova învățarea pentru angajații lor:

Qriser ca partener pentru HR L&D, pentru identificarea programelor potrivite pentru nevoile de învățare din companie

Qriser ca partener prin cei ce doresc să ofere ”Learning as Benefit” (adică angajații pot primi câte un buget pentru învățare și își pot alege singuri programele preferate), ”Learning as Reward” (pentru performanțe deosebite) sau ”Learning as a Gift” (pentru cei ce vor să ofere cadouri constând în experiențe unice de învățare).

Qriser a fost lansat în iunie si ne bucurăm că avem o comunitate de peste 40 de parteneri furnizori (de la companii consacrate de training, până la traineri independenți) cu peste 120 de programe listate, pe tematici variate, de la Leadership, Comunicare, Negociere, Customer Care, Project management, la Digital Marketing, CSR, Agile, LEAN sau Etichetă și Protocol. De asemenea, avem primii clienți companii cu contracte semnate, primele programe livrate prin intermediul platformei și mulți clienți companii ce și-au manifestat deja interesul.  

Și pentru că misiunea noastră este să aducem învățarea continuă în viața fiecărui adult, dar nu toți au mijloacele necesare pentru a accesa învățarea, am lansat din prima zi programul “Trainings for a Better World” prin care formatorii din comunitatea Qriser pot dona locuri la programele lor către cauzele sociale partenere: Asociația the Social Incubator și Proiectul Merito al RBL. Detalii aici

Care este echipa care a dezvoltat acest proiect?

Suntem 4 parteneri fondatori, foarte diverși ca background, dar foarte aliniați ca valori și dedicați la nivel personal proiectului. Alexandru Grigorescu este expertul integrator pe partea de produs, din punct de vedere tehnic, iar ca om, este extraordinar de profund și idealist, în sensul cel mai frumos al cuvântului. Mihaela Stancu are o super experiență în zona juridică și data privacy cu mult forward looking din acest punct de vedere, dar în egală măsură aduce echipei provocarea de a simplifica, de a nu ne pierde în detalii. Andrei Rădulescu este finanțistul echipei, dar are în egală măsură o atenție continuă pentru inovație, automatizare, big data. Eu, Maria Predoiu, sunt omul de Marketing & Sales și cu multă experiență în L&D, și, în același timp, aduc echipei structură, organizare, flow. De asemenea, ne bucurăm foarte mult să o avem alaturi de noi pe Bianca Ciobăniță – Users Relations Manager și, în egală masură, GenZ -ul echipei, foarte digital savy și extrem de implicată ca voluntar în cauze și proiecte frumoase, cum ar fi #Davotutare sau EESTEC.

artico32
Echipa Qriser

Cum stăm comparativ cu alte țări în privința programelor de învățare continuă? 

Din păcate, nici la acest capitol nu stăm bine, ca țară. Un studiu Eurostat din 2016 arată că doar 7% dintre adulții din România au fost implicați în ultimul an în orice formă de învățare (formală sau non-formală) – un procent alarmant de mic, de departe cel mai scăzut din Europa. Ca referință, media Europei este la 45%, în timp ce țările cele mai dezvoltate (Elveția, țările nordice, Olanda, Austria) au 60-70% dintre adulți implicați în activități de învățare continuă. Acest decalaj este de-a dreptul revoltător și, din păcate, explică în mare măsură decalajul social al României față de alte țări.  În același timp, asta ne motivează extraordinar de tare în ceea ce am ales să facem – putem, în mod foarte tangibil, să contribuim la a crește nivelul de educație și prin asta, la nivelul de bună-stare și de competitivitate al României.

Ce potențial de dezvoltare întrevedeți pe această zonă?

Potențialul de dezvoltare al sectorului de life-long learning este exponențial, atat în România, cât și pe plan global. În acest moment, piața globală de adult learning este mai mare decât piața telefoanelor mobile și crește accelerat an de an. Iar viteza de transformare a tehnologiei, a economiei, a societății, nu face decât să crescă și mai mult nevoia de învățare continuă.

Desigur, există multiple forme de learning. Noi am ales să intrăm în segmentul “Human facilitated learning”, pentru că înțelegem că învățarea transformatoare are nevoie de focus și de empatia facilitatorului, iar computerele nu pot oferi, deocamdată, așa ceva. Metodele de self-learning sau computer-assisted learning sunt relevante și e bine să fie utilizate, doar că acestea funcționează cel mai bine atunci când sunt integrate în programe facilitate de oameni. De altfel și organisemele internaționale care analizează ocupațiile viitorului confirmă că profesia de facilitator de învățare va fi una dintre profesiile cu cea mai mare creștere în viitor, fiind amplificată și nu înlocuită de progresul tehnologiei.

Așadar nu putem decât să mergem înainte cu convingerea că putem participa în modul cel mai tangibil la starea de bine a oamenilor, prin promovarea învățării continue ca mod de viață. Știm că suntem la început și că vom învăța și noi multe pe parcurs, dar avem determinarea să aducem impact real prin Qriser. Îi invităm călduros pe cei care cred în această misiune să ne scrie, să ni se alăture, să ne provoace constructiv să fim în fiecare zi mai buni în impact, împreună. 

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: