Studiu: Două din trei companii din România aleg campaniile plătite pe social media ca principală metodă de promovare
Reading Time: 2 minuteCirca 65% dintre companiile din România aleg canalele social media drept principalele metode de promovare, conform „Romanian Ecommerce Report 2024”, studiul realizat de MKOR la comanda VTEX.
Studiul, lansat în premieră în cadrul European Digital Commerce (EDC), arată că șase din zece microîntreprinderi au înregistrat o scădere a vânzărilor online în 2023, semn că afacerile mici întâmpină dificultăți în adaptarea la piața dinamică a comerțului digital.
În schimb, două din trei întreprinderi mari au raportat o creștere a vânzărilor, ceea ce reflectă capacitatea lor de a valorifica resurse mai ample și strategii mai avansate.
Comform datelor analizate, aproximativ 70% dintre startup-uri au înregistrat o creștere a vânzărilor online, subliniind potențialul de dezvoltară rapidă în stadiile incipiente ale activităților digitale. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 350 de companii.
Cele mai vândute produse online
În 2023, cele mai vândute categorii de produse online au fost:
- electrocasnice și aparate electronice (16%, +10% față de 2022)
- produse pentru casă, Grădină și DIY (14%)
- bunuri de consum non-food (FMCG non-food) (12%)
- jucării, produse pentru copii și îngrijire a micuților (10%, +4%)
- produse pentru sport (9%, +5%).
Magazinele de ecommerce reclamă o competiție acerbă cu producătorii sau cu alți retaileri în încercarea de a-și atrage și a-și păstra clienții. Anul trecut, aproape 42% dintre afacerile de ecommerce (+ 21% față de 2022) au menționat competiția cu producătorii sau alți retaileri ca fiind una dintre principalele provocări pentru business în 2023.
O altă provocare pentru retailerii online în 2023 a fost abandonarea coșului de cumpărături (33%), în creștere cu +12% față de 2022, mulți utilizatori adaugă produse în coș, dar nu finalizează achiziția.
De asemenea, 28% dintre comercianții online (în creștere cu +11% față de 2022) susțin că în 2023, deși traficul pe site-uri crește, conversia vizitatorilor în clienți plătitori este dificilă. Acest lucru indică o nevoie de optimizare a experienței utilizatorilor, precum și a strategiilor de vânzări.
În plus, studiul VTEX arată că aproape 27% dintre afacerile ecommerce reclamă politicile de preț (+15% față de 2022) ca principala provocare a anului 2023. Stabilirea prețurilor competitive care să atragă clienți, dar și să asigure profitabilitate reprezintă o problemă în creștere. Această provocare este amplificată de volatilitatea economică.
În același timp, 26% dintre afacerile din ecommerce (în creștere cu 6% față de 2022) se confruntă cu dificultăți în atragerea clienților potriviți. Identificarea publicului-țintă și atragerea acestuia prin campanii eficiente rămâne, în continuare, o prioritate pentru afacerile online, în condiții de creștere a competiției.
Pentru 23% dintre afacerile online (+5%), studiul Romanian Ecommerce Report 2024 VTEX indică provocări legate de aprovizionare și de livrare, 19% dintre businessurile online (+ 7% față de 2022) reclamă politicile de retur și de rambursare printre probleme, iar 17% reclamă loialitatea clienților (în scădere cu 3%) față de 2022.
În același timp, participanții la studiul „VTEX Romanian Ecommerce Report 2024” au menționat: incompatibilitatea cu cerințele pieței (51%), strategia de dezvoltare (38%), dimensiunea redusă a echipei (15%), cunoștințele limitate despre segmentul de piață (9%), logistica și stocurile limitate (11%) ca potențialele bariere pentru ca un business să treacă din offline în online.
VTEX este o platformă enterprise de comerț digital cu ajutorul căreia brandurile și retailerii își gestionează operațiunile de comerț la nivel global. Printre cei 2.600 de clienți B2C și B2B ai companiei se numără Carrefour, Colgate, Motorola, Sony, Stanley Black & Decker și Whirlpool, VTEX având 3.500 de magazine online active în 43 de țări (în anul fiscal încheiat la 31 decembrie, 2023).
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz


