Good News

100 de diriginți au discutat la Iași și București despre rolul lor în orientarea profesională a elevilor

18 mart. 2024 3 min

100 de diriginți au discutat la Iași și București despre rolul lor în orientarea profesională a elevilor

Reading Time: 3 minute

Asociația Hands across Romania, cu sprijinul Fundației UniCredit și în parteneriat cu UniCredit Bank, a organizat în perioada 15-16 martie 2024 sesiuni de formare a 100 de diriginți și consilieri școlari la Iași și București.

La Iași evenimentul a avut loc la Primăria Municipiului Iași, iar cei 45 de participanți au venit din județele Iași, Bacău, Botoșani, Suceava, Neamț. Prefectura Municipiului București a găzduit formarea diriginților din București – Ilfov, Călărași, Ialomița și Giurgiu.

În contextul unei societăți în continuă schimbare și evoluție, rolul dirigintelui în educația elevilor nu se limitează doar la aspectele academice, ci se extinde și la orientarea lor profesională. Dirigintele este un partener vital în parcursul de dezvoltare și orientare a elevilor săi, contribuind la pregătirea lor pentru viitorul profesional și personal.

El este un mentor, un consilier și un ghid care își asumă responsabilitatea de a îndruma și de a inspira elevii să-și exploreze interesele, aptitudinile și aspirațiile profesionale. Prin intermediul relației strânse pe care o dezvoltă cu fiecare elev, dirigintele devine o sursă de sprijin și îndrumare în procesul de luare a deciziilor legate de carieră. Acesta are oportunitatea de a-i cunoaște pe elevi foarte bine , de a le observa talentele lor ascunse, dar și de a-i sfătui cu privire la posibilele cariere potrivite pentru ei. Prin intermediul întâlnirilor individuale sau a discuțiilor în grup, dirigintele poate oferi informații relevante despre diferite domenii de activitate, despre școli profesionale sau facultăți, despre oportunități de carieră și despre cerințele pieței muncii.

Un diriginte implicat în orientarea profesională a elevilor va căuta să îi ghideze către descoperirea propriei identități profesionale, să îi motiveze să-și stabilească obiective realiste și să le ofere sprijin în explorarea diferitelor opțiuni de carieră. De asemenea, dirigintele poate facilita organizarea de sesiuni de consiliere vocațională, participarea la târguri de cariere sau la programe de practică în diverse domenii.

„Ținta Ministerului Educației este ca până în 2029, tot ce înseamnă învățământ tehnologic în România să se desfășoare în sistem dual. Pentru atingerea acesteia este nevoie de eforturi conjugate, însoțite de partajarea și asumarea responsabilităților în cadrul parteneriatului dintre mediul economic, comunitatea locală și sistemul de educație și formare profesională pentru formarea competențelor necesare pentru dezvoltarea personală și profesionala a tinerilor și sprijinirea acestora în tranziția de la școală la un loc de muncă. Ce ne-am propus noi în cadrul proiectului „Meseria – viziunea viitorului meu” este să informăm cadrele didactice, elevii și părinții despre oportunitatea învățământului profesional dual (ÎPTD) reușind astfel să avem cât mai mulți tineri integrați pe piața muncii. Prin aceste sesiuni de formare a diriginților ne dorim ca aceștia să aibă în vedere și ÎPTD în sesiunile de consiliere profesională.”

Mihaela Sandu, președinte Asociația Hands across Romania

Principalele roluri ale dirigintelui în orientarea profesională a elevilor includ:

  • Consiliere personalizată: Dirigintele acordă atenție individuală fiecărui elev, încurajându-i să-și exploreze interesele și să-și identifice talentele și abilitățile. Prin discuții deschise și consiliere personalizată, dirigintele ajută elevii să-și contureze viziunea asupra viitorului lor profesional și să identifice căile potrivite pentru atingerea obiectivelor lor.
  • Informare și consiliere privind opțiunile educaționale și profesionale: Dirigintele este o sursă de informații și resurse referitoare la diverse domenii educaționale și profesionale. El oferă elevilor informații despre diferitele opțiuni disponibile, inclusiv programe de învățământ, universități, școli profesionale și oportunități de angajare. De asemenea, le oferă consiliere și sfaturi practice pentru a-și alege calea potrivită.
  • Facilitarea experiențelor practice și a legăturilor cu lumea muncii: Dirigintele ajută elevii să obțină experiențe practice în diverse domenii profesionale prin intermediul stagii, voluntariat sau proiecte educaționale. De asemenea, el facilitează legăturile cu profesioniștii din diferite domenii, organizând prezentări, întâlniri și vizite în companii și instituții relevante.
  • Dezvoltarea abilităților de luare a deciziilor și planificare a carierei: Dirigintele îi îndrumă pe elevi în procesul de luare a deciziilor legate de carieră, ajutându-i să-și definească obiectivele pe termen scurt și lung și să-și elaboreze planuri de acțiune pentru atingerea acestora. El îi încurajează să-și asume responsabilitatea pentru propriile lor alegeri și să fie proactivi în gestionarea propriei lor cariere.

Una dintre cele mai mari provocări pe care le avem noi ca diriginți în procesul de ghidare a elevului sunt părinții. Avem nevoie și de sprijinul acestora în acest proces iar de cele mai multe noi, diriginții, cunoaștem mai bine copilul decât propriul părinte. Rămâne încă de rezolvat implicarea părintelui în relația cu școala. Pentru a scoate copilul din școală să-l expunem la realitatea pieței muncii avem nevoie de acordul părinților și chiar contribuția dumnealor de a asigura transportul.”

Elena Stan, diriginte în cadrul Școlii Gimnaziale nr.2 Tamași-Corbeanca, Ilfov

Rolul dirigintelui în orientarea profesională a elevilor este fundamental în formarea și pregătirea acestora pentru viața activă, contribuind la creșterea gradului de satisfacție și de succes în carieră. Prin intermediul relației speciale pe care o are cu elevii, dirigintele poate deveni un mentor de încredere și un ghid util în explorarea și construirea propriului drum profesional.

Asociația Hands Across România (HAR) este o organizație non-guvernamentală care activează în domeniul educației, oferind persoanelor vulnerabile acces la educație și la o viață decentă. Este membru al Alianței Europene pentru Ucenicie și al Federației Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copii din România (FONPC). HAR acţionează ca un hub între societatea civilă și instituțiile guvernamentale și/sau sectorul privat. În 2017, Asociația a demarat proiecte de dezvoltare a învățământului profesional dual reușind să ajungă anual la peste 10.000 de copii și părinți. Din 2020 a fondat VoHub – coaliția pentru promovarea învățământului profesional dual.

Array

Articole pe aceeași temă: