Biz Reality Check

Biz Reality Check – Alina Viorel: Eșecul înseamnă să fii sincer cu tine, să recunoști responsabilitatea

26 sept. 2025 5 min

Biz Reality Check – Alina Viorel: Eșecul înseamnă să fii sincer cu tine, să recunoști responsabilitatea

Reading Time: 5 minute

Sunt multe momente în care, doar a privi în jur aduce multă nesiguranță și iz de eșec în viețile noastre profesionale.

Câteodată, parcă toți ceilalți le fac pe toate bine. Proiecte de succes și echipe fericite, conferințe cool, birouri dichisite cu cafele frumos aranjate lângă laptop. Totul pare ușor. Totul pare „așa cum trebuie”. Însă, de multe ori, realitatea profesională rămâne nespusă.

Există și zile în care nu ai energie să răspunzi la un e-mail. Proiecte care eșuează. Momente în care simți că ai ajuns la limită și nu știi dacă mai poți continua. Gânduri care te macină noaptea, deși ziua le ascunzi bine în spatele unui „Sunt ok”. Și totuși, ele sunt cele care ne formează cu adevărat.

Reality Check este despre partea nevăzută a carierei și a succesului. Despre normalizarea eșecului. Despre ce învățăm când lucrurile nu merg bine. Despre cât de greu e uneori să rămâi pe drumul tău, dar și despre puterea de a o lua de la capăt. Pentru că, în realitate, nu doar victoriile ne definesc, ci și greutățile prin care trecem.

Primul partener curajos, care vorbește, prin oamenii săi, deschis despre eșec este Provident. Astăzi, un interviu cu Alina Viorel, FP&A Manager, departamentul Financiar.

Ce te definește pe tine în viața profesională?

Îmi place să cred că sunt un bun manager și că oamenii din echipa mea se simt bine și se pot dezvolta. Îmi place să știu ce îi deranjează, ce planuri au și să simt că vin la birou cu plăcere, pentru că vor, nu doar pentru că trebuie. E important pentru mine să fim transparenți unul cu altul și să lucrăm împreună, într-un mod în care fiecare se simte ascultat și susținut. Nu știu dacă a reușit vreodată cineva să obțină rezultate cu o echipă dezbinată, cu oameni care nici nu intră bine pe ușă că deja își doresc să plece.

Cum ai defini eșecul, dacă ai putea să rescrii definiția din dicționar?

Eșecul nu e doar un rezultat negativ. E momentul în care realizezi că nu ai făcut suficient pentru a obține ceea ce ți-ai propus. E acea situație în care știi că, din vina ta, un proiect important nu a fost finalizat și lucrurile nu s-au întâmplat așa cum ți-ai dorit. Eșecul înseamnă să fii sincer cu tine, să recunoști responsabilitatea, dar și să înveți din acele momente ca să poți merge mai departe. Eșecul e momentul în care îți asumi că nu bagi totul sub preș. Chiar dacă, pe moment, ți-ar părea că e mai bine.

Care a fost cel mai mare eșec care te definește astăzi ca profesionist, poate chiar ca om?

A fost un proiect important, pe care, din păcate, nu am reușit să îl duc până la capăt. Aveam multe responsabilități personale în paralel, cu copiii, cu temele lor, și cu toate celelalte. Și uneori simțeam că pur și simplu nu mai pot face totul. Am încercat să nu îi neglijez pe cei dragi, chiar dacă asta însemna să lucrez până târziu. Deși nu a ieșit cum mi-am dorit, am învățat multe din experiența asta și, privind înapoi, realizez cât de mult m-a ajutat să cresc și să mă dezvolt.

Cum te-ai simțit în perioada aceea?

Dezamăgită, pentru că am muncit foarte mult la acel proiect, foarte important și pentru mine, dar nu am reușit să îl închei așa cum mi-am dorit. Totuși, am ales să merg mai departe și să-mi continui parcursul profesional, chiar dacă a însemnat să renunț la proiectul respectiv și să mă concentrez pe noi oportunități. Sună de parcă vorbesc din cărți, dar chiar așa se vede experiența, acum că am trecut peste și am reușit să adun ce-a fost bun din ea.

Care a fost lecția valoroasă pe care ai învățat-o din această experiență?

Am învățat că nu putem face totul și că e important să știm când să renunțăm la unele lucruri ca să putem continua altele. Am realizat cât de important este să găsești un echilibru între viața de familie și cea profesională. Copiii cresc atât de repede și au nevoie de noi când sunt mici, iar eu nu vreau să ajung o mamă care, din dorința de a-și construi cariera, să nu fie prezentă pentru ei și să nu le ofere sprijinul și atenția de care au nevoie. Și să mă trezesc peste câțiva ani că toată dragostea mea pentru ei a rămas nespusă și prea puțin arătată.

Ce te-a motivat să mergi mai departe în momentele grele pe care le-ai avut?

M-am gândit mult la viitor și la ceea ce vreau să construiesc pentru mine. Am înțeles cât de important e să faci bine ceea ce faci în prezent, dar și să privești înainte, să știi încotro vrei să mergi și să găsești un echilibru. Îmi doresc ca efortul meu să fie echilibrat și ca sprijinul pe care îl ofer echipei să fie la fel de valoros ca cel pe care îl primesc de la managerii mei. Nu există echilibru perfect, dar e important să știi unde să îți pui energia și să fii cu adevărat prezent acolo unde contează.

Ce faci acum diferit?

Acum îmi prioritizez mai bine sarcinile și încerc să las pentru a doua zi ceea ce nu e urgent. Am învățat să renunț la lucrurile care nu sunt esențiale, ca să mă pot concentra pe ce contează cu adevărat. Felul în care procedez acum mă ajută să găsesc un echilibru mai bun între muncă și viața personală și să îmi gestionez mai bine timpul și energia, fără să mă simt copleșită.

Dacă ar fi să alegi o abilitate esențială pentru succesul în rolul tău, care ar fi aceea?

Pentru mine, intuiția și o comunicare deschisă sunt esențiale în modul în care lucrez. Îmi spun mereu gândurile așa cum sunt, fără să ascund nimic sau să fac strategii complicate. Atunci când vorbești sincer și clar, oamenii te înțeleg mai bine, apar încrederea și armonia în echipă, astfel fiecare știe ce are de făcut și se simte susținut.

Pentru un om aflat in rolul tau, sau nu, care ar fi perspectiva valoroasa?

Cred că cel mai important pentru oricine, fie că e manager sau nu, e să știe cum să țină echipa aproape și motivată. Oamenii au nevoie să simtă sprijin, să știe că se pot baza pe tine și că pot vorbi deschis atunci când ceva nu merge. Încrederea și transparența fac toată diferența. Doar așa poți crea un loc în care fiecare să vină cu drag la muncă și să își facă treaba fără teamă sau presiune. Contează mult să îi aduci pe toți la aceeași masă, să discutați deschis și să luați împreună decizii clare. Când toată lumea înțelege obiectivele și direcția, lucrurile merg firesc mai departe și ideile se transformă în rezultate.

Succesul nu este doar despre ce vedem la suprafață. Este despre muncă, eșecuri, momente de cumpănă și puterea de a merge mai departe. Reality Check este locul unde normalizăm dificultățile din carieră și învățăm unii de la alții. Pentru că uneori avem nevoie să știm că nu suntem singurii care greșesc.

Articole pe aceeași temă: