Good News

Fundația Regală Margareta a României marchează 10 ani de Telefonul Vârstnicului

22 oct. 2025 3 min

Fundația Regală Margareta a României marchează 10 ani de Telefonul Vârstnicului

Reading Time: 3 minute

Telefonul Vârstnicului, prima linie telefonică gratuită din România dedicată persoanelor vârstnice, împlinește 10 ani de activitate. Lansat pe 1 octombrie 2015 de Fundația Regală Margareta a României, serviciul social licențiat a devenit un reper, la nivel național, pentru informare, consiliere socială și sprijin emoțional adresat seniorilor.

În prezent, populația rezidentă de seniori (65+ ani) a României numără peste 3.8 milioane de vârstnici, iar 1,35 milioane declară că locuiesc singuri.

Timp de un deceniu, echipa de asistenți sociali a răspuns la 115.000 apeluri, oferind îndrumare și soluții pentru nevoile a 22.000 de beneficiari unici din toate regiunile țării.

De 10 ani, linia gratuită 0800 460 001 reprezintă un instrument de legătură a seniorilor cu actorii implicați în asistența vârstnicilor, instituții publice, ONG-uri și furnizori de servicii. Practic, soluțiile propuse ca răspuns la problemele identificate ale seniorilor înseamnă informații practice, utile și redirecționări punctuale spre resursele existente în comunitățile locale. Linia telefonică dedicată seniorilor a fost înființată cu sprijinul Fundației Vodafone România, în contextul în care mulți dintre seniori erau afectați de singurătate și lipsa unui interlocutor, iar astăzi este susținută prin sponsorizări din partea Kaufland România, Johnson Wax, Yardi România, Compania Națională Loteria Română și Synevo Romania.  

Telefonul Vârstnicului se constituie ca o hartă a serviciilor sociale existente și un centru de consiliere pentru persoanele vârstnice care nu beneficiază de îngrijire rezidențială. Asistenții sociali ai liniei telefonice operează cu o bază de date de circa 1.500 de instituții și organizații care oferă multiple servicii prin intermediul angajaților lor în toate punctele de lucru, în sedii mari sau filiale pe care le au în țară, conform obiectului de activitate.

Topul nevoilor exprimate de vârstnici în 10 ani

  1. Informații practice și de încredere8.723 de vârstnici au obținut informațiiutile și actualizate, precum numere de contact, adrese, recomandări despre asistență medicală la domiciliu, îngrijire personală, sprijin la activități de menaj, supraveghere, sau informații cu caracter general.
  2. Îngrijire și sprijin în funcție de gradul de dependență7.054 de apelanți au găsit la Telefonul Vârstnicului informații despre serviciile disponibile, îndrumare către centre pentru vârstnici și proceduri de îngrijire instituțională, precum și resurse comunitare sau la instituții specializate în furnizarea de îngrijire medicală la domiciliu
  3. Ajutor material și financiar3.605 de seniori cu dificultăți financiare sau materiale au fost direcționați către resurse din comunitate: cantine sociale și organizații care oferă periodic ajutor material. Totodată, seniori din țară cu o situație materială precară, au primit tichete sociale, pe care le-au putut folosi pentru a cumpăra alimente sau produse de igienă.
  4. Sprijin emoțional1.967 seniori au apelat pentru ajutor moral.

51% din totalul apelanților la Telefonul Vârstnicului și-au deschis sufletul și au mărturisit că trăiesc singuri. Reapelare săptămânală a vârstnicilor – serviciu care răspunde nevoii de socializare și comunicare emoțională (1.271 de vârstnici au beneficiat în acești ani), direcționare a vârstnicilor către organizații și asociații a căror activitate presupune interacțiunea direct cu personalul de specialitate sau alte persoane în vârstă, direcționare către cluburi de seniori sau TeleClubul Seniorilor au fost răspunsurile asistenților sociali ai liniei telefonice pentru alinarea singurătății.

  • Participare socială și viață activă1.751 vârstnici se simt încă utili și doresc să rămână activi, iar acest lucru i-a motivat să caute soluții la Telefonul Vârstnicului și astfel au aflat despre acțiuni de voluntariat, activități în cluburi de seniori și ateliere de educație digitală.

Topul nevoilor și soluțiile oferite seniorilor 2015-2025 poate fi citit în întregime aici.

Concluziile unui deceniu de funcționare

În 2015, studiul național realizat de GfK pentru Fundația Regală Margareta a României estima că 49% dintre vârstnici resimt problema singurătății (cca 1,5 milioane). Principalele probleme identificate atunci au fost: situația financiară precară, problemele de sănătate, dependența de ceilalți, sentimentul de inutilitate şi de singurătate, precum şi lipsa unui interlocutor.

Datele colectate la Telefonul Vârstnicului în perioada 2015-2025 arată că:

  • Singurătatea rămâne principala vulnerabilitate – 51% dintre apelanți locuiesc singuri.
  • Accesul la informații corecte și actualizate este vital – 40% au solicitat recomandări clare despre servicii, drepturi sau proceduri.
  • Nevoia de îngrijire în raport cu gradul de dependență crește – 1 din 3 apeluri a vizat servicii de îngrijire la domiciliu sau centre rezidențiale. Proporția solicitărilor pentru sprijin la domiciliu a crescut față de anii 2017–2019, semnalând accentuarea problemelor de sănătate și autonomie.
  • Vulnerabilitatea financiară persistă – 17% au cerut sprijin material sau financiar.
  • Seniorii vor să rămână activi – 8% caută voluntariat, cluburi de seniori, cursuri digitale.
  • Modelele intergeneraționale funcționează – colaborarea între seniori și copii aduce beneficii ambelor generații.

Articole pe aceeași temă: