Top Social Brands

Campionii social media din Romania combina creativitatea, constanta si retelele sociale pentru a fi prezenti acolo unde sunt clientii lor cu mesaje relevante si de impact. Topul reuneste 50 de branduri active in social media care, pe parcursul anului trecut, au integrat cele mai de impact strategii si mijloace de comunicare ale momentului. 

Layout 1Cand am inceput Top Social Brands, acum 6 ani, multe companii nici macar nu se aventurasera in social media, privind inca de pe margine spectacolul efervescent dar si naucitor al retelelor sociale. Stiam ca ne asumam o misiune dificila, dar am intuit corect importanta pe care retelele sociale si blogurile aveau sa o capete in mixul de media si comunicare al brandurilor nu doar pe plan global, ci si in Romania. Ceea ce ieri era “de nisa” a devenit azi “mainstream”. O dovedeste chiar brandul aflat, din nou, pe primul loc in clasamentul nostru, Vodafone. Dupa ce a fost primul brand important de la noi care a promovat Facebook, anul trecut brandul a facut din nou istorie prin campania “Ghita Ciobanul”. Pornind de la un personaj autentic, in spiritul noii strategii de comunicare a Vodafone, campania a devenit un fenomen nu doar pe Facebook (peste 528.000 de likeuri la activ si o rata mare de engagement), ci si in offline. O idee in aparenta simpla, dar atent gandita si declinata perfect pentru social media a avut un impact urias si a purtat mesajul brandului intr-un mod usor de inteles pentru oricine. A ajutat, desigur, sustinerea in media traditionala, mai ales spoturile TV care-l aveau ca personaj central pe Ghita, dar a contat foarte mult buzz-ul creat pe bloguri si pe retelele sociale.

Pentru brandul Vodafone, social media este deja un instrument de baza. Vodafonebuzz este cel mai urmarit cont de Twitter de companie din Romania, exista mai mult pagini de Facebook (Vodafonero, Ciobanulghita si Adrian.Soferul), iar brandul are profil actualizat pe Wikipedia, cont de Flickr, YouTube, Google+ si Pinterest. Compania face customer care prin conturile de Twitter si Facebook, pe forumuri externe si pe Forumul Vodafone, realizand si activitati de recrutare prin contul de LinkedIn. In perioada monitorizata, Vodafone Romania a derulat campanii pe bloguri (Lansarea M-Pesa; Aducem toata Romania pe Internet; Romanii au Initiativa; Dan Soferul; campania TIFF 2013; lansare abonamente RED; Zonga Music Space; teste Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy Mega si HTC One). Pe Facebook, brandul a apelat la promoted posts si sponsored stories, a derulat concursuri, a incarcat continut video dedicat si a realizat o aplicatie pentru lansarea pachetelor RED.

Samsung se mentine pe locul 2, fiind un brand pentru care noile tehnologii nu au secrete. A derulat campanii pe bloguri pentru promovarea produselor din gama Galaxy Note si a Galaxy S4, a avut articole pe bloguri pentru sustinerea campaniilor online (Galaxy Camera – “O Relatie Perfect Conectata”; Galaxy S3 Mini – “Fashion Adviser”; Home Appliances – “Legile confortului Samsung”; Live Smart) si deruleaza Programul de Testing Samsung care se adreseaza jurnalistilor si bloggerilor. Pe langa paginile de Facebook (SamsungRomania, SamsungMobileRomania si Samsung Trends of Tomorrow), brandul deruleaza foarte multe activitati pe Facebook, atat pentru promovarea paginilor, cat si a campaniilor online – aplicatii, Facebook Ads, Sponsored Stories, Like Ads, Newsfeed Ads. Din activitatea brandului nu lipsesc contul de Twitter (SamsungMobileRo), conturi YouTube (Samsung Romania si Manifest pentru creativitate), conturile de Instagram si Pinterest. Samsung realizeaza activitati de customer care prin intermediul paginilor de Facebook.

In urcare un loc fata de anul trecut, Avon este un brand cu o activitate complexa in online. Avonspaceblog.ro a fost comunitate activa pe tot parcusul lui 2013 si 2014, iar compania a derulat numeroase campanii pe bloguri – Avon Ambassadors; Campania pentru Sanatatea Sanilor: Gesturi de Pretuire; Campania Respectului: Share it to Stop it; Digital Customer. Pagina de Facebook: AvonSpace (peste 850.000 de fani). Pe Facebook, Avon s-a folosit de Facebook Ads si sponsored stories in campanii de promovare a magazinului online Avon.ro, dar si pentru recrutarea de noi reprezentanti, promovarea aplicatiilor pentru campanii sociale, Avon Deal Hunter, Avon concert Magic Loredana, Avon Beauty Service. Avon are conturi de Facebook pentru CampaniaRespectului si Stop- CancerLaSan, dar si profil actualizat pe Wikipedia, conturi pe Flickr (din 2009), YouTube, Google+, Instagram si Pinterest. Anul acesta, Top Social Brands cuprinde nu mai putin de 17 branduri noi fata de editia 2013: Lidl (urcare direct pe locul 4, in special ca urmare a efortului concentrat pe Facebook), ROM, Aqua Carpatica, IKEA, Bancpost, Air France, McDonald’s, Mercedes, UniCredit Tiriac Bank, Raiffeisen Bank, Flanco, H&M, Garanti Bank, Cora, Bioderma, Dero, Bergenbier. Se poate remarca ascensiunea retailului si a domeniului bancar.

 TIMP REAL IN SPATIUL VIRTUAL

Conceptul real-time marketing a fost pe val in ultimul an. Tonul a fost dat pe plan global de un simplu tweet. In timpul meciului de Super Bowl din 3 februarie 2013, cel mai urmarit eveniment de televiziune din SUA, a fost o pana de curent pe stadionul unde avea loc finala. Dupa cateva minute, contul oficial Oreo a pus pe Twitter o fotografie cu textul “You can still dunk in the dark”. A doua zi, media internationala a explodat analizand inspiratia si rapiditatea reactiei brandului. A fost momentul cand directorii de marketing din toata lumea au inteles ca real-time se masoara azi in minute si lantul de aprobari cu care s-au obisnuit de decenii trebuie rupt pentru a putea face fata noii realitati dominate de social media. Si pe piata locala au existat exemple de real-time marketing, realizate in special cu ajutorul Facebook. De exemplu, un client al Lidl a sugerat pe pagina de Facebook a companiei sa gaseasca un loc mai ascuns pentru prezervativele puse la vanzare. Lidl i-a trimis acasa un pachet de prezervative, cu un mesaj personalizat.

Durex a reactionat pe Facebook dupa un cutremur, postand rapid: “Acum ca v-a trecut sperietura, hai recunoasteti si care ati fost de vina”. Un alt exemplu a fost cel al ROM, care in vara lui 2013 a pornit, pe Facebook, in cautarea singurei eleve care a avut media 10 la bacalaureat in Bucuresti, Alina Negrea. ROM a creat hashtag-ul #ocautampealina si a lansat invitatia fanilor sai de a da mai departe mesajul. Dupa 78 de share-uri si 108 like-uri, Alina a spus: “M-ati gasit!”.

Desi Facebook continua sa fie vedeta in ceea ce priveste folosirea de catre branduri a retelelor sociale, exista mereu deschizatori de drumuri pe alte retele. La inceputul anului trecut, Coca-Cola a derulat prima campanie TV ce integra Twitter prin intermediul hashtagului #haisamancamimpreuna. Anul acesta, Pepsi a lansat prima campanie pentru TV din Romania care a integrat Shazam, una dintre cele mai populare aplicatii ce pemite identificarea pieselor muzicale, folosite in Romania de peste 1,7 milioane de persoane. Campania de comunicare pentru gama Pepsi “pe +” include patru spoturi TV. In fiecare spot apare iconita Shazam, care invita fanii sa descarce aplicatia si apoi sa scaneze spotul pentru a asculta integral piesa “Esti pe plus”, creata de echipa DeMoga Music special pentru Pepsi.

 METODOLOGIA TOPULUI

Top Social Brands 2014 este rezultatul unei analize complexe a activitatilor desfasurate de brandurile active in social media in intervalul februarie 2013 – februarie 2014. Inscrierile in Top Social Brands au fost deschise timp de aproximativ doua luni. Brandurile din clasamentul de anul trecut au fost incluse in mod automat in competitia din 2014. In analizarea brandurilor au fost luate in calcul toate tipurile de activitati ce pot fi desfasurate pentru promovarea in social media: blog de companie / blog de brand; campanii pe bloguri; pagina de Facebook, campanii pe Facebook; Facebook Ads; aplicatii pe Facebook; cont de Twitter; campanii pe Twitter; profil actualizat pe Wikipedia; cont Flickr; cont YouTube; cont Google+, cont Instagram; cont Pinterest, spoturi virale; site-uri de user-generated content; initiere sau sponsorizare a unor evenimente dedicate blogosferei sau mediilor sociale; activitati de customer care si de recrutare prin intermediul canalelor de social media; actiuni de endorsare a campaniilor din social media pe TV sau alte medii traditionale.

Pentru ca brandurile sa intre pe lista scurta de analiza, ce a fost ulterior trimisa spre monitorizare catre ZeList, votului unui grup de specialisti din agentii digitale precum si a unui grup de specialisti in online si bloggeri, era necesar ca ele sa fi desfasurat in perioada analizata, in mod constant, cel putin trei din activitatile de social media de mai sus. Nu au fost incluse in analiza branduri media, exclusiv online sau activitati de autopromovare desfasurate de agentiile de comunicare. Top Social Brands 2014 a rezultat in urma ponderarii rezultatelor inregistrate de branduri dupa cum urmeaza: numarul de canale social media folosit – 20%, topul realizat de revista Biz – 35%; topul rezultat in urma voturilor exprimate de specialisti din agentii digitale – 15%; topul mentiunilor pe ZeList – 15% si topul rezultat in urma voturilor exprimate de un grup de specialisti online si bloggeri – 15%.