Interviuri Creativitate

Adela Vrînceanu Celebidachi: Cum aduni un buget de milioane

31 oct. 2025 4 min

Adela Vrînceanu Celebidachi: Cum aduni un buget de milioane

Reading Time: 4 minute

Mii de ore de muncă, sute de oameni implicați, dar și un buget de 20 de milioane de euro sunt cifrele din spatele filmului „Cravata galbenă„. Iar în spatele cifrelor din buget se află producătoarea Adela Vrînceanu Celebidachi, soția lui Serge, dar și profesionista care a reușit să atragă investiții importante inclusiv din zona de business pentru acest proiect cultural.

Este ușor sau greu să atragi bani pentru un proiect cultural?

Nu pot să spun că este foarte greu să atragi bani pentru un proiect cultural, dacă acesta susține valorile cu care rezonează companiile pe care le abordezi. O companie cu focus în alte zone și nu în zona de cultură, poate să fie mai greu de convins să se asocieze cu un proiect cultural, dar evident că se pot găsi soluții și pentru companiile care nu au neapărat un interes în această zonă. Sincer, eu cred că, dacă prezinți un proiect în care crezi 100%, oamenii vor avea încredere să se asocieze.

Ce presupune să cauți finanțare pentru un film în România în 2025?

În mod sigur, multe prezentări, multe întâlniri, să cauți argumente constant pentru a închide deal-ul și cred că, în timpurile pe care le trăim, devine foarte important să gândești out of the box și să vii cu soluții și activări cât mai interesante.

Cum a fost în cazul peliculei „Cravata galbenă”? Care au fost principalele provocări?

Principala provocare a fost că nu a existat precedent ca o casă de producție din România să producă direct un film cu un buget atât de mare, distribuție internațională și în limba engleză. Toată lumea întreba ce a mai fost făcut înainte similar și care a fost impactul. Este mult mai sigur să investești când ai grad de comparație, în cazul nostru pentru mulți a părut un proiect imposibil, chiar un vis nerealist, dar cu multă perseverență am reușit să convingem foarte mulți parteneri să fie alături de noi și le sunt extrem de recunoscătoare pentru votul de încredere.

Au fost și aspecte ușoare, care te-au uimit? La ce se încântă partenerii?

Cravata Galbena - making of
Regizorul Serge Celebidachi pe platou, alături de John Malkovich

După ce John Malkovich a semnat cu noi, a devenit un pic mai ușor, numele cunoscute la nivel internațional încântă. Totodată, pot să spun că am simțit oamenii chiar emoționați că un actor de calibrul lui joacă o personalitate românească. Cu timpul, pot să spun că oamenii din companii au devenit ca parte din echipă, extrem de implicați să ne susțină, să vină cu idei de promovare, este extrem de frumos să simți oamenii că se implică real, cu tot sufletul în acest film.

Câți bani ai reușit să aduni prin acest efort pe care l-ai coordonat?

S-au strâns milioane de euro din mediul privat, am împrumutat de la o bancă românească o sumă mare, ca să completăm bugetul, și beneficiem și de schema de cash rebate, de unde am avut o încasare parțială și sper în curând să primim toți banii conform contractului pe care îl avem cu Oficiul de Film. Bugetul total a ajuns la 20 de milioane de euro.

Cum ai reușit să convingi companiile să finanțeze acest proiect?

Am fost sinceră, le-am spus că știu că pare un proiect foarte mare, dar că suntem o echipă de oameni care vor da 1.000% ca să îl ducă la bun sfârșit cu succes. Nu sunt nouă în industria de fundraising, indiferent dacă vorbim despre bugete de marketing sau de CSR, dar, de fiecare dată, prezint clientului proiectul în cel mai mic detaliu, îi ofer modalități de expunere cât mai potrivite brandului și cred că atenția pe care i-o acorzi contează foarte mult.

Cum vezi tu comunitatea de business după toată această perioadă de colaborare?

Aș putea să o definesc printr-un cuvânt care este destul de rar în contextul actual în țară: solidară. Sincer, sunt copleșită uneori când realizez cât de mulți oameni s-au unit, cât de mult ne-au susținut și ne susțin. Aș dori să fac o notă aici: în perioada de finanțare și acum în perioada de promo vorbim despre o proporție 80% femei care au susținut acest proiect. Multe femei care au susținut un film despre un bărbat, femei care mi-au spus că simt o responsabilitate față de părinții lor și totodată una față de copiii lor, de țara în care îi cresc și de imaginea acestei țări la nivel internațional.

Ce a atras cel mai mult la “Cravata galbenă”, din punctul de vedere al celor care au decis să finanțeze proiectul?

Un film românesc, despre o personalitate românească, cu actori străini, un film biografic care se întinde pe 7 decenii, filmat integral aici, cu echipă în mare parte românească. Au simțit că poate fi o carte de vizită pentru noi, toți românii, iar în contextul actual o pauză de la diviziunea care a marcat societatea românească în ultimul an.

Cum te simți acum, în pragul lansării filmului?

Am emoții, nu pot să mint, simt că e momentul judecății cumva și sper din tot sufletul să placă fiecărui spectator, iar toți partenerii să se simtă mândri că au pus umărul la acest proiect. Este în primul rând, filmul lor, al tuturor care l-au susținut. Este filmul Claudiei, Ștefaniei, Adelinei, Ancăi, Valentinei, Cristinei, al lui Răzvan, al Ralucăi, al lui Ion, al Amaliei, al lui Jean, Andrei etc. Observi că sunt mai multe femei, precum am spus mai devreme.

Ce atuuri îi trebuie unui vânzător ca să adune 20 de mil euro?

Perseverență, trebuie să creadă cu adevărat în proiect și are nevoie de un mic strop de nebunie.

Ce urmează?

Urmează distribuția internațională a filmului după ce îl lansăm în România, deci încă multă muncă. Apoi, urmează puțină odihnă, foarte necesară după 7 ani investiți în acest film, și vom vedea ce ne rezervă viitorul.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 399 (15 octombrie – 15 noiembrie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Articole pe aceeași temă: