Antreprenori by eMAG

Rawckers: Brânză vegană în burduf de business

8 apr. 2021 5 min

Rawckers: Brânză vegană în burduf de business

Reading Time: 5 minute

Ce faci când vrei produse vegane și nu găsești pe piață ce ți-ai dori? O fabrică unde să produci brawnză și iaurturi vegane. Asta au făcut soții Marisha Zaporojan și Ștefan Foldi, la Timișoara. Rawckers a inaugurat în pandemie o nouă unitate de producție, anul acesta va fi extinsă gama de produse, iar Marisha Zaporojan mizează pe lansarea exporturilor și extinderea rețelei de magazine partenere.

Care este povestea Rawckers? Cum v-a venit ideea acestui business?

Rawckers a luat naștere deoarece, dorind să consumăm produse vegane care să le înlocuiască pe cele pe bază de lapte de origine animală, am realizat că, pe plan local, nu există astfel de producători. Primul pas a fost să comandăm cărți de profil și să ne interesăm de toate etapele de producție a unei “brânze” vegane (Brawnza, care este marcă înregistrată). Apoi, am început să realizăm astfel de produse pentru consum propriu și am observat, în cercurile noastre de cunoscuți, un interes ridicat pentru acestea. De aici și până la producția în masă a fost doar un pas și mult curaj. Susținuți de European Institute of Innovation and Technology (EIT) prin programe de finanțare am demarat construcția primei fabrici locale de brawnzeturi vegane pe bază de migdale și caju, pentru că mai apoi să suplimentăm și cu fonduri din surse proprii. Un aspect important, care ne-a fost de ajutor, a fost faptul că Ștefan are o experiență de peste 20 de ani în industria HoReCa – el a deținut două restaurante și o cofetărie. Prin urmare, domeniul alimentar reprezintă un sector pe care Ștefan îl înțelege bine. Totuși, nu există niciun ma­nual care să te învețe cum să scalezi producția domestică de astfel de produse și să o aduci la scară mare.

Marisha Zaporojan, cofondatoare Rawckers

Și cum se poate scala producția domestică?

Efectiv am inventat noi toate procesele și chiar am adaptat utilaje din alte industrii. Un aspect dificil a fost să găsim echipamentele ne­cesare, pe unele dintre ele le ținem nefolosite pentru că, după testare, ne-am dat seama că nu ne ajută să ajungem la produsul final pe care îl dorim. În primul an al companiei am fost boboci în brațele Institutului European de Inovare și Tehnologie, care ne-a susținut și promovat prin două acceleratoare, în timp ce în culisele laboratorului Rawckers se testau și adaptau multe utilaje pentru a putea scala producția, încercând să facem față cererii copleșitoare de pe piață românească. Implementarea unui sistem funcțional pornind de la construcția magazinului online și până la expedierea coletelor în țară a fost un proces provocator în acea perioadă. Am învățat multe și, în prezent, putem spune că știm exact ce trebuie să facem pentru că producția și livrările să decurgă cu succes.

Cum a fost 2020 pentru compa­nie? A crescut în pandemie ­interesul românilor pentru mâncare sănă­toasă?

2020 a fost un an în care interac­țiunea cu clienții noștri a fost cea mai mare provocare. În plus, târgurile și expozițiile, canale prin care ne promovam și ne cunoașteam clienții au lipsit în 2020 și acest lucru a contat. Totuși, anul trecut am raportat un business în creștere, la circa jumătate de milion de euro, deoarece numărul și valoarea medie a comenzilor în shop-ul nostru online au crescut. În mod cert, anul trecut românii au petrecut mai mult timp acasă și și-au îndreptat focusul către o alimentație sănătoasă, s-au documentat mai mult și, astfel, au ajuns să aleagă produse vegane.

Ce a schimbat pandemia în strategia Rawckers?

În pandemie, am ales să lansăm produse noi – gama de iaurturi – astfel încât să creștem interesul cât mai multor consumatori. Totodată, am avut grijă să mărim echipa, pentru că volumul de muncă a crescut, atât pe partea de producție, cât și de ambalare colete, secretariat etc.

Cum arată portretul robot al consumatorului român de produse vegane? Cine cumpără astfel de produse și ce bugete alocă?

Dacă ne raportăm la principalii clienți ai Rawckers, aceștia sunt majoritar femei, preponderent mame cu copii care suferă de alergii sau intoleranță la lactoză. Pe lângă aces­tea, o altă categorie este cea a persoanelor care doresc să se alimenteze sănătos, dar și veganii și vegetarienii. Analizele le realizăm pe baza achizițiilor realizate din shopul nostru online. Acesta ne aduce circa 50% din business, restul fiind asigurat prin magazinele partenere. Coșul mediu pe www.rawckers.ro este de circa 160 de lei, iar pentru acest an mizăm pe o creștere a numărului de comenzi și pe cel puțin menținerea valorii medii. În ceea ce privește cele mai achiziționate produse, în top se află untul de caju, iaurturile vegane și cremele de brawnză. Dincolo de aspecte privind produsele și calitatea acestora, clienții noștri sunt interesați și de aspecte privind partea ecologică. Tocmai din acest motiv, produsele Rawckers sunt wise with waste, adică înțelepte atunci când vine vorba de învelișul protector de la exterior. Îmbrăcate în hăinuțe reciclate, militează pentru o economie circulară, reducerea risipei alimentare și menținerea unui echilibru natural al mediului înconjurător. Atunci când am ales ambalarea în carton din deșeuri 100% agro-alimentare reciclate și plastic reciclat 100%, am îmbrățișat o energie verde, prin reducerea emisiei de CO2, lăsând planeta să respire, ca să inspire siguranță.

Aveți două unități de producție, ce planuri aveți pentru următoarea perioadă? Ce investiții vizați?

Până în acest moment am investit 350.000 de euro în prima fabrică de “brânză” vegană și în prima unitate de producție de iaurturi ve­getariene din România. În cadrul unității de producție a brawnzei sunt fabricate 20 de tipuri de produse din cinci categorii: brawnza maturată, creme de brawnză, unt, brawnză proaspătă (ricotta) și iaurt de caju. Aceasta are o capacitate de producție de 20.000 de bucăți lunar. Cererea în creștere pe segmentul produselor vegane ne-a determinat să facem un pas înainte și să extindem producția Rawckers cu o nouă fabrică, destinată exclusiv iaurturilor pe bază de nuci de caju. Noua unitate de producție a fost inaugurată la finele anului. Pentru 2021 dorim să ne extindem gama de produse cu noi sortimente de brawnzeturi, dar mizam și pe lansarea exporturilor și lărgirea rețelei de magazine partenere.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: