Afacere socială în luptă cu pandemia
Reading Time: 5 minuteÎn timpul pandemiei de coronavirus, afacerea socială Atelier Merci, un atelier de croitorie din București și-a adaptat capacitatea de producție și a realizat peste 4.000 de combinezoane de protecție pe care le-a donat unor spitale din Alba, Harghita și Cluj. Daniela Staicu, una dintre fondatoarele Asociației Merci Charity, care a creat Atelier Merci ne-a vorbit despre proiectele afacerii sociale din timpul pandemiei, dar și despre planurile pentru următoarea perioadă. Când și cum a luat naștere ideea din spatele afacerii sociale Atelier Merci și de ce ați ales antreprenoriatul social? La finalul lunii noiembrie, în 2015, Alina și Daniela de la asociația Merci Charity au creat afacerea socială Atelier Merci, un atelier de croitorie situat în București, din dorința de a crea obiecte vestimentare din materiale de calitate (bumbac, bumbac organic, lână) și de a recicla obiecte vestimentare. Am luat startul și cu sprijinul UniCredit Bank care prin programul lor de la acea vreme, de sprijin a afacerilor sociale, printre puținele programe orientate către dezvoltarea afacerilor sociale din România, ne-a acordat o finanțare nerambursabilă în valoare de 3.000 euro pe care am folosit-o pentru achiziția de echipamente. Motivația noastră exista deja cât și nevoia de a aduce consumatorilor produse cu un design atractiv din materiale naturale, care să aibă și o valoare adăugată, una socială. Atelier Merci redirecționează întreg profitul proiectelor asociației Merci Charity care în această perioadă urmează două direcții sociale: confecționează combinezoane de protecție pe care le oferă gratuit spitalelor în limita finanțărilor atrase de la companii (Kaufland, Premium Porc Group) și fundații (ARC România) și a profitului generat de Atelier Merci din comenzile primite de la clienți pe www.ateliermerci.ro; al doilea proiect către care este redirecționat profitul constă în transmiterea de pachete de profilaxie orală copiilor din mediul rural, unde există acces limitat la servicii de stomatologie, dar și la produse de igienă orală. În acest moment, atelier Merci are patru angajați și colaborează cu două ateliere din București și are și sprijinul unor parteneri.
Așadar, când am observat ce se întâmplă la startul epidemiei de coronovarius în România, când în multe dintre știri apărea nevoia urgentă pentru combinezoane de protecție semnalată de spitale, nu am putut să ne continuăm activitățile normale, fără să nu ne gândim cum să ajutăm, mai ales că aveam posibilitatea de a produce combinezoane (spațiu, echipamente, resursă umană, motivație).Pe scurt, am adaptat misiunea atelierului încât să răspundem nevoii de la acel moment, care este încă de actualitate, dar despre care nu se mai vorbește în presă, de combinezoane de protecție. Știind că avem o capacitate de producție limitată, am făcut un apel public pentru ateliere care doresc să se implice în producție, dar după ce am reușit să atragem finanțare pentru a produce 4.000 de combinezoane. Am selectat trei ateliere din cele înscrise și am început colaborarea. În curând se împlinește un an de când lucrăm împreună. Ne puteți spune cîteva cuvinte despre procesul de producție al hainelor? Cine gândește modelele? Revenind la activitatea noastră principală, producția de haine pentru femei, bărbați și copii, modelele sunt gândite de una dintre colegele noastre, Alina, pasionată de design și de produse de calitate și restul activităților (croire, coasere, promovare, expediere) se împart între Alina, Nadia și Daniela. De o lună, avem în echipă o colegă nouă care se ocupă de combinezoane. Există așadar și situații fericite, ca a noastră, aceea că am putut angaja un croitor nou în această perioadă în care concedierile sunt dese. Cum au fost ultimele nouă luni pentru dumneavoastră ca antreprenor social și pentru Atelier Merci? În ultimele nouă luni, am reușit să producem în București cu materiale și accesorii locale, 4.000 de combinezoane de protecție pe care le-am oferit spitalelor.Dar pentru a putea dezvolta capacitatea de producție pentru a produce și combinezoane, a fost nevoie să dăm dovadă de inițiativă, câteva încercări de tipare de combinezoane și modificări până am ajuns la forma finală care a trecut și testele pentru standardul îmbrăcăminte de protecție SR 14126, să atragem în acest proiect încă trei ateliere din București, să organizăm un training online pentru a asigura aceeași calitate a combinezoanelor.
E nevoie așadar de capacitate de adaptare rapidă la noile nevoi, dorință de colaborare, capacitate de a gestiona producția între mai multe ateliere și flexibilitate de a găsi rapid soluții la variile probleme care au apărut pe parcursul producției. Ne-a ajutat și faptul că nu a existat un lanț ierarhic mare ca în cazul companiilor mari și deciziile au fost luate cu rapiditate.Modul nostru de lucru colaborativ și agil poate fi folosit în situații în care apar nevoi care nu pot fi rezolvate de o singură entitate, dar care prin parteneriate și un management capabil să ia decizii rapide, găsesc o rezolvare. Rezultatele din aceste nouă luni sunt 4.000 de combinezoane donate către 35 de spitale și încă 1700 în producție, finanțări atrase de la două companii și o fundație, patru ateliere care au înregistrat constant venituri și 13 angajați care și-au păstrat locurile de muncă. Totuși trebuie să mai atragem finanțare pentru încă 6.000 de combinezoane cerute de spitale. Costul producției este 69 ron/combinezon, ceea ce însemnă 414.000 ron, aproximativ 85.000 eur pentru cele 6.000 de combinezoane.

Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz