BizRemote by certSIGN Companii Interviuri

Cătălina Roman, UniCredit Bank: Avem cu toții o forță, o capacitate de adaptare pe care nici nu le bănuiam

19 mai 2020 6 min

Cătălina Roman, UniCredit Bank: Avem cu toții o forță, o capacitate de adaptare pe care nici nu le bănuiam

Reading Time: 6 minute

Solidaritatea a fost vitală în această perioadă, iar UniCredit Bank s-a implicat activ și a donat fonduri, în România dar și în toate țările în care este prezentă, pentru a ajuta sistemele de sănătate.

Cătălina Roman, director identitate și comunicare în cadrul băncii, a explicat cum s-au decis procedurile.

UniCredit este una dintre companiile care a decis să ajute în aceste momente. Ați donat către Asociația ZI de BINE. Cât de rapid s-au întâmplat lucrurile?

UniCredit a acționat rapid și responsabil încă de la debutul crizei și a încurajat toate subsidiarele să se alăture măsurilor luate în Italia. De exemplu, deplasările internaționale și naționale au fost suspendate în tot grupul încă din a doua parte a lunii februarie, când toată lumea încă spera că situația este mai degrabă una locală și că vacanțele, călătoriile și viața lor vor rămâne neschimbate.

Tot atunci, anticipând presiunea asupra sistemului sanitar românesc, împreună cu colega mea, Ina Solomon, care se ocupă de CSR & Sponsorizări Corporate, am început să discutăm cu câteva spitale și să întrebăm care ar fi nevoile pe care cred că le vor avea. Încă din luna februarie, toți medicii ne-au spus același lucru: echipamente performante, ventilatoare sau ecografe cardio-pul­monare.

Fiind la începutul cri­zei generalizate în Europa, am reușit să gă­sim furnizori pentru aceste echipamente, iar Asociația “ZI de BINE” ne-a ajutat în acest demers. Aparatele au fost livrate în cel mai scurt timp și ele se află deja din luna martie în funcțiune la spitalul Elias și la Matei Balș, salvând vieți.

Solidaritatea face parte din acțiunile de sustenabilitate, mai ales în aceste momente. Cum vedeți voi situația?

Ca de fiecare dată când a fost nevoie, societatea civilă din România s-a mobilizat exemplar. De această dată însă implicarea a fost maximă din partea tuturor: oameni, ONG-uri, antreprenori, corporații. Nu am văzut pe nimeni să stea deoparte.

La rândul nostru, în bancă, pe lângă donațiile pe care colegii noștri le-au făcut asociațiilor și cauzelor pe care au decis să le sprijine individual, am lansat un proiect de strângere de fonduri din partea angajaților UniCredit Bank, UniCredit Leasing, UniCredit Con­sumer Financing și UniCredit Services România, împreună cu Fundația UniCredit, care a multiplicat donațiile colegilor. Sumele se vor transforma în materiale care vor ajunge în spitalele din România.

Această inițiativă vine în urmă celei lansate inițial în Italia, unde s-au donat peste 1,2 milioane euro din partea colegilor, 20% din donații venind de la angajații UniCredit din afara Italiei.

UniCredit Bank România a donat 120.000 de euro Asociației ZI de BINE pentru achiziția a două aparate de ventilație mecanică de înaltă performanță și pentru acoperirea altor nevoi medicale.

Cum gestionați situația în rândul anga­jaților, clienților, partenerilor, investitorilor și autorităților?

Urmând exemplul UniCredit în Italia, am fost printre primele com­panii din România care au asigurat în timp record posibilitatea lu­crului de acasă pentru colegii a căror activitate a permis acest lucru. Am avut însă și colegi, în special, desi­gur, cei din sucursale, care au muncit în prima linie în tot acest timp. Pentru protejarea lor și a clienților, managementul băncii s-a asigurat că se respectă toate regulile de distanțare și de protecție.

Sucursalele au fost dotate inclusiv cu geamuri despărțitoare, unele dintre ele au avut program redus de funcționare, iar în altele s-a lucrat în două ture, pentru a reduce timpul și gradul de expunere. Clienții au fost încurajați să folosească cât se poate de mult canalele digitale ale băncii și consultanță la distanță, însă activitatea în sucursale a fost permanentă. Le datorăm imens colegilor noștri care în tot acest timp au asigurat continuitatea în sucursale, la fel medicilor și tuturor celorlalți oameni din linia întâi.

Încă de la începutul acestei situații am decis să înlocuim reclamele pentru pachetul tranzacțional Genius IMM cu mesaje prin care încurajăm clienții să rămână în casele lor în perioada de carantină și să utilizeze cu precădere mijloacele la distanță de interacțiune cu banca. #StaiAcasă a fost mesajul băncii pentru locuitorii din București, Brașov, Iași, Cluj, Timișoara și Constanța.

Cât de repede ați luat deciziile legate de strategia actuală?

Această situație a dovedit o capacitate extraordinară de mobilizare, inclusiv în banca pentru care lucrez.  Noi am avut dintr‑un punct de vedere un mare avantaj că am putut urma în multe situații exemplul băncii din Italia, aceasta fiind cu trei săptămâni înainte pe parcursul acestei pandemii.

Managementul subsidiarelor din cele 13 țări din Europa a adaptat și aprobat în timp record protocoale de securitate, planuri de business și comunicare, politici interne, măsuri de protecție pentru colegi, clienți și alți stakeholderi. Au fost o mobilizare și o implicare extraordinare din partea tuturor.

Ce lecții putem învăța de la această perioadă?

În primul rând că oamenii sunt mult mai buni și mai generoși decât credem, iar comunitățile sunt cele care mișcă lucrurile cu adevărat. Am observat că majoritatea companiilor pot fi foarte flexibile, eficiente și implicate și că avem cu toții o forță, o capacitate de adaptare și o ingeniozitate pe care unii dintre noi nici nu le bănuiam.

Cum vezi lumea după coronavirus?

O lume mai echilibrată, poate mai cum­pătată, în care să prețuim mai mult sănătatea, libertatea, natura, familia, prie­tenii și lucrurile care contează cu adevărat pentru fiecare dintre noi.

Măsuri adoptate de grupul UniCredit la nivel international

turnul uniCredit in culorile steagului italian
Turnul UniCredit luminat în culorile steagului italian

A fost adoptată o politică de lucru flexibilă – fiind sporită capacitatea de lucru la distanță și încurajându-i pe angajații a căror muncă nu necesită prezența la birou să lucreze de acasă. Sistemele IT și de continuitate a afacerilor din cadrul UniCredit au fost pregătite să facă față cerințelor acestor noi modele de lucru.

Angajații care desfășoară activități pentru care prezența la birou este strict necesară au fost distribuiți în mai multe locații, iar pentru echipele din sucursale au fost adoptate diferite măsuri, cum ar fi rotația echipelor pentru o parte dintre sucursale, program redus cu publicul pentru altele, distribuirea kit‑uri­lor pentru prevenirea contagiunii acolo unde acestea sunt necesare și montarea de panouri separatoare de plexiglas.

În Italia, Fundația UniCredit și peste 3.000 de angajați din cadrul grupului au contribuit la susținerea a trei dintre spitalele din Italia implicate activ în lupta cu COVID-19.

Urmând exemplul Uni­Credit din Italia – unde banca a adoptat numeroase măsuri pentru clienții și comunitățile sale începând cu data de 24 februarie –, au fost inițiate acțiuni similare în România, Bulgaria, Serbia și până în Austria, Germania și în toate țările în care grupul este prezent, iar toată lumea s-a mobilizat pentru a susține economia, pe de o parte, și a ajuta sistemele de sănătate, pe de altă parte.

Banca a luat decizia de a susține furnizorii și partenerii prin accelerarea procesului de plată a facturilor, o decizie adoptată în multe dintre piețele în care grupul este prezent. Accelerarea plăților va susține suplimentar afacerile în gestionarea capitalului de lucru.

Pe termen scurt, grupul oferă, prin diferite scheme de moratoriu, suspendarea plății ratelor pentru creditele acordate companiilor și familiilor, în mai multe țări; de asemenea, se lucrează proactiv pentru a implementa diferite garanții guvernamentale astfel încât clienții să beneficieze rapid de suportul de care au nevoie.

Implicarea Fundației UniCredit

Cu toți angajații lucrând la distanță, Fundația UniCredit și-a continuat toate activitățile fără întrerupere. În Italia, de exemplu, Fundația UniCredit și peste 3.000 de angajați din cadrul grupului au contribuit la susținerea a trei dintre spitalele din Italia implicate activ în lupta cu COVID-19.

O donație de 2 milioane de euro pentru Protecția Civilă din Italia a fost făcută împreună cu Fundația UniCredit, pentru achiziția de măști, materiale sanitare și echipament medical, 360.000 de euro au fost donați către Cru­cea Roșie printr-o acțiu­ne de strângere de fonduri efectuată prin intermediul cadrului Fle­xia Classic Etica Uni­Credit și 200.000 de euro au fost donați de Fundația UniCredit Spitalului Policlinico din Milano. UniCredit a deschis și un cont gratuit pentru strângere de fonduri pentru Crucea Roșie din Italia, cu scopul de a susține activitatea acesteia în contextul crizei de sănătate publică.

Inițiative de solidaritate similare au fost întreprinse și în alte țări în colaborare cu Fundația UniCredit. Astfel, în Cehia și Slovenia angajații băncii au strâns mai mult de 30.000 de euro și Fundația a suplimentat până la 40.000 de euro, în timp ce UniCredit Bank și UniCredit Leasing au contribuit cu o suma suplimentară de 110.000 euro, pentru a susține cinci spitale și a achiziționa echipament de protecție pentru medici și echipamente pentru combaterea pan­demiei de COVID-19. În Bosnia, o inițiativă de strângere de fonduri internă demarată de UniCredit a cumulat 16.361 de euro, incluzând 10.000 de euro din partea Fundației UniCredit, cu scopul de a asigura cel puțin o masă pe zi celor mai vulnerabile persoane din Bosnia și Herțegovina.

 

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 343 (15 mai – 15 iunie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: