Interviuri Business

Alexandra Olaru, Vodafone: Viitorul construit cu și pentru oameni

15 apr. 2024 9 min

Alexandra Olaru, Vodafone: Viitorul construit cu și pentru oameni

Reading Time: 9 minute

Vodafone a privit tot timpul către viitor știind că acesta se construiește în fiecare zi. De aceea, compania susține comunitățile și oamenii care fac diferența și le oferă modalități de a-și crește potențialul, proiectele sau inițiativele.

Alexandra Olaru, Director Legal & External Affairs Vodafone România, ne-a vorbit despre importanța Vodafone pentru România, care strânge sub umbrela sa toate proiectele și inițiativele mari prin care compania a contribuit la ceea ce este România de astăzi, dar care pune și bazele pentru cea de mâine.

Ce înseamnă Vodafone pentru România, cum a pornit acest proiect și ce adună sub umbrela sa?

Vodafone pentru România este declarația de dragoste a companiei Vodafone pentru țara unde are una dintre cele mai importante investiții ca grup și unde s-a străduit în permanență să fie în avangarda inovației, a excelenței în relația cu consumatorul, în avangarda parteneriatelor strategice. O companie care s-a uitat tot timpul în viitor. Asta este Vodafone pentru România și strânge sub umbrela sa toate proiectele și inițiativele mari prin care compania a contribuit la ceea ce este România de astăzi. Una dintre investițiile noastre importante care au inspirat Vodafone pentru România este cea făcută în parteneriatul pe care îl avem de 20 de ani cu Salvamont. Asociația salvatorilor montani din România este probabil unul dintre cei mai mari salvatori de vieți din afara sistemului medical. Când vorbim despre acest parteneriat nu vorbim neapărat despre sumele investite, cât despre viziunea pe care cele două părți au avut-o, de a crea și contribui la modul în care salvatorii montani funcționează, astfel încât viața lor să fie mai ușoară, detectarea să fie mai promptă, mai precisă și implicit și salvarea de vieți să fie mai rapidă.

Nu pot să vorbesc despre Vodafone pentru România fără să amintesc Fundația Vodafone, care este, așa cum am spus în câteva rânduri, inima companiei Vodafone. Pentru că ea s-a bătut pentru cauze sociale care au ținut cont de dezvoltarea societății românești. Unul dintre proiectele importante este Fondul Viață Pentru Nou-Născuți, proiectul prin care am dotat maternități, cu precădere centre regionale, pentru a fi pregătite să salveze viețile bebelușilor născuți prematur. Nu este numai o chestiune de intervenție punctuală, ci este o chestiune de intervenție pe termen lung, pentru că Fondul Viață pentru Nou-Născuți există deja de câțiva de ani. Până acum, datorită lui au fost salvați peste 11.000 de bebeluși. Mai mult, am creat împreună cu Fundația Vodafone un sistem de telemedicină care conectează 18 secții de ATI pentru nou-născuți, astfel încât să contribuim încă și mai mult la salvarea copiilor care se nasc cu mai puține șanse la viață, dintr-un punct central: Spitalul Marie Curie și Centrul de Excelență în neonatologie din cadrul acestui spital.

Din punctul meu de vedere și educația reprezintă tot o șansă la viață pentru că o populație mai educată și mai bine pregătită este cea care e mai bine ancorată în a duce mai departe societatea și temele ei mari. Ne-am propus să facem asta cu Fundația Vodafone, dar și cu Școala din Viitor, un proiect lansat de Fundație în anul 2020 și care până acum a format generații întregi de profesori și de copii din întreaga țară. O altă temă dificilă asumată de fundația Vodafone este cea legată de violența domestică și de necesitatea de a educa persoanele expuse acesteia asupra a ceea ce înseamnă cu adevărat, care sunt formele de violență împotriva femeilor. Am făcut asta printr-o aplicație, Bright Sky RO, care ajută la conștientizarea problemei și, în aceeași măsură, la conectarea cu sistemul public care poate interveni, care are responsabilități și obligații de a interveni atunci când viața unei femei este pusă în pericol.

E greu să enumăr tot ce înseamnă Vodafone pentru România, umbrela cuprinde, de exemplu, și rețeaua noastră, în care s-au investit mult peste 5 miliarde de euro, oamenii care lucrează în ecosistemul Vodafone, peste 6.000. Vodafone pentru România înseamnă totodată proiectele noastre din fiecare zi, parteneriatele pe termen lung, dezvoltarea tehnologică pe care Vodafone a adus-o și în momente în care comunicațiile nu erau neapărat văzute ca tehnologie. Înseamnă felul în care privim acum industria și felul în care înțelegem să ne implicăm în zone care nu țin de conectivitate și de construcția unui business de IoT/ICT, care ține cont de realitățile vremurilor în care trăim.

Acesta este Vodafone pentru România. Simt că există Româniile fiecăruia dintre noi și mi-ar părea rău dacă n-am recunoaște această diversitate uriașă, pentru că ea ne ajută să fim mai creativi, mai toleranți unii cu ceilalți, mai dornici să înțelegem realitățile fiecărei regiuni din țară, și, la sfârșitul zilei, mai curioși să vedem România prin propriul nostru filtru.

De ce iubești România? Cum putem transforma această iubire în lucruri concrete pentru țară?

Iubesc România pentru că este țara care mie mi-a oferit oportunitățile de educație și de carieră pe care cred că nimeni nu le putea bănui pentru generația mea. Am făcut aproape tot liceul în comunism și tot ceea ce am învățat eu despre viață s-a schimbat în câteva zile la sfârșitul lui 1989. Este ca și cum am luat-o de la capăt într-un ecosistem despre care nu știam mare lucru. Iubesc România pentru că mi-a dat șansa de a fi profesionist în domenii noi. În momentul absolvirii, domeniile comunicării externe, relațiilor guvernamentale și cele de afaceri publice erau la început, ceea ce a însemnat că am avut mult de recuperat pentru a ajunge la nivelul specialiștilor din alte țări, care aveau deja o experiență mult mai extinsă decât noi la momentul respectiv. Însă a fost o experiență unică și unul din motivele pentru care iubesc România. Am lucrat pentru prima companie de lobby din România, când nu se cunoșteau conceptele de lobby și public affairs, când apăreau primele structuri asociative, într-un moment în care toată lumea începea să realizeze ce poate face cu puterea pe care companiile care investesc, care există aici, o au. Acel moment este foarte prețios pentru mine, pentru că m-a învățat bunele și relele, practic, la începutul formării mele profesionale.

Un alt motiv pentru care iubesc România este faptul că a reușit, în ciuda tuturor criticilor, să se dezvolte extraordinar, de la o stare pe care eu mi-o aduc aminte bine, și cred că atunci când criticăm momentul în care suntem și faptul că s-au făcut prea puține, uităm care a fost T0. Iar T0 pentru mine a fost T-, nu 0 și sunt recunoscătoare fiecărui efort care ne-a adus aici. Se putea face mai mult? Desigur, mereu se poate. Dar cred că mai presus de a se fi putut face mai mult este dorința de a construi și de a face acțiuni care să fie ireversibile. Cred că asta înseamnă să construiești pe o fundație, nu direct de la etajul 3. Pentru mine asta este aproape o credință personală: fiecare cărămidă trebuie pusă la locul ei.

Care este rolul unei companii de tehnologie cum este Vodafone în lumea de azi și, mai ales, de mâine?

Am mare încredere în viziunea Vodafone de a face tranziția de la un domeniu pe care îl știe foarte bine și în care a fost foarte performantă către domenii foarte noi. Cărămidă cu cărămidă. O companie ca Vodafone știe foarte bine nevoile reale ale celor cu care interacționează și poate să construiască de la aceste nevoi reale, știe să anticipeze următorul pas. Un exemplu aici este chiar propunerea noastră de IoT / ICT: în momentul în care 25% din traficul de internet mondial trece prin rețeaua ta, poți să îți dai seama care sunt tendințele și nevoile. Investiția pe care o facem în conectarea de dispozitive, în oferirea de soluții care să fie inovatoare, înseamnă mai mult decât acceptarea că noi ne-am jucat rolul pe care îl aveam de jucat în privința dezvoltării societale și atât. Înseamnă asumarea unui risc, intrarea într-o altă zonă de responsabilitate, pe care eu sunt mândră că o deschidem împreună în România.

Cred că tehnologia a devenit deja un ambasador de țară, sunt foarte multe investiții în acest domeniu, foarte multe iniţiative private, foarte mulți oameni buni pregătiți pentru orice ecosistem, oricât ar fi el de dinamic. Bineînțeles că putem vorbi despre un ecosistem pe care această dezvoltare îl crează, dar până la urmă cu cât înțelegi mai bine acest ecosistem, cu atât înțelegi mai bine cum poți să îl dezvolți și ce îl face cu adevărat să fie unic. Dacă ne raportăm la tehnologie ca la un ecosistem, atunci vorbim despre unul care a cuprins de mult toată societatea.

Vodafone s-a implicat încă de la început în susținerea comunităților din România. De ce? Care au fost principalele proiecte?

Vodafone a făcut investiții care sunt unice, aşa cum sunt cele în infrastructură. Așadar am avut contact încă de la început cu comunități mari, importante, comunități mici, îndepărtate, care aveau nevoie de comunicare, cu comunități de oameni cu același interes și nu numai. Astfel, exploatarea forței comunităților este o chestiune de responsabilitate și de colaborare, pentru că și pe noi ne ajută să avem contact cu o gamă diversă de proiecte și de oameni. Această conexiune ne ține foarte vii. Uneori avem șansa de a găsi proiecte și oameni care altfel poate nu ar fi avut aceleași șanse – și atunci încercăm să le oferim modalități de a-și crește potențialul, proiectele sau inițiativele.

Dintre proiectele importante ale Vodafone, vorbesc mereu despre TIFF, care adună comunitatea iubitorilor de film, despre Sonoro – creuzet pentru comunitatea iubitorilor de muzică de cameră, despre comunități geografice, pentru că susținem proiecte în multe orașe. În zona de tehnologie este comunitatea de gaming, care crește constant, care se dezvoltă și are nevoie de conectivitate, dar și de o înțelegere mai bună a modului în care operează. Timișoara Capitală Culturală a fost un moment care a creat multă energie în toată țara și am considerat că este responsabilitatea noastră să fim prezenți.

Ne uităm în general cu foarte mare interes la toate evenimentele care au câteva criterii: nu sunt efemere, sunt foarte bine ancorate într-o nevoie sau într-o pasiune și au potențialul de a se dezvolta
în ritm cu noi.

Ai lucrat în multe companii multinaționale. Care sunt provocările în a da voce unei astfel de companii atât pe partea de business, cât și în societate în general?

Într-adevăr, am lucrat pentru multe companii și pentru domenii foarte diverse. Și fiecare dintre aceste domenii avea propriile sale puncte strategice; au existat momente în care, pentru companiile la care lucram, era foarte importantă investiția locală sau deopotrivă, momente în care dezvoltarea de talente era cea mai importantă. În meseria mea este vital să înțelegi momentul în care te alături unei companii și să-i auzi vocea. Pentru mine cea mai importantă conectare la o companie este felul în care te raportezi la cultura și valorile ei. Pentru că, în momentul în care le înțelegi, poți să fii un ambasador valoros al acestora și să găsești acele punți care să te ducă către dezvoltarea societății. Sigur că sunt proiecte care se potrivesc mai multor industrii, de exemplu am susținut TIFF în orice companie pentru care am lucrat, pentru că este o comunitate impresionantă în care merită investit.

Pe de altă parte, sunt comunități care sunt foarte bine ancorate în nevoile de comunicare ale Vodafone sau ale altei companii pentru care am lucrat. Și am mers mai departe în explorarea acelor valori comune, nicidecum în a găsi altfel de justificări pentru implicarea socială pe care am avut-o la un anumit moment.

Provocările sunt date de mediu, de nevoi, de contextul în care te afli, de momentul de dezvoltare al domeniului în care activezi – dacă ești primul sau dacă eşti cel mai mare, responsabilitatea este implicit mai mare, dacă nu ești primul, dar ești primul care face ceva, cum a fost în cazul meu Phillip Morris, care a deschis un domeniu nou în activitatea sa, atunci lucrurile se întâmplă într-o dinamică și într-o gândire strategică foarte diferite. Cred că principalul punct la care m-am gândit în permanență este dimensiunea strategică a activității mele. Niciodată n-am crezut că ceea ce fac eu este puțin important. Am crezut tot timpul că e foarte important. Și am ținut să demonstrez oamenilor cu care am lucrat, ecosistemului companiei, de ce merită să investești în România.

Inovația este parte integrantă din brandul Vodafone. Care au fost inovațiile marcante ale companiei pentru piața din România în ultima perioadă?

Cei 27 de ani de Vodafone în România înseamnă un lung șir de premiere: primul serviciu de fax, primul call center, primul mesaj scris (SMS), prima conexiune 2G, primul operator care oferă servicii 3G, prima conexiune 4G și prima companie care oferă conexiuni 5G.

Cei 27 de ani de inovație în România se traduc într-o contribuție solidă la digitalizarea țării, Vodafone fiind un investitor cheie în creșterea economiei românești și sporirea competivității afacerilor locale. Grupul Vodafone a generat în România peste 6.000 de locuri de muncă directe și indirecte. Investițiile făcute de Vodafone în România au avut impact direct în viața comunităților locale, în digitalizarea accelerată a IMM-urilor, digitalizarea municipalităților și sprijinirea și îndeplinirea nevoilor societății.

Da, inovația stă la baza a tot ce facem în cadrul Vodafone – credem într-o societate digitală conectată, iar rețelele Gigabit și IoT ne fac viața mai ușoară tuturor prin dezvoltarea inovațiilor și a tehnologiilor. Un exemplu recent în acest sens este lansarea platformei EasyTech, anul trecut, un nou concept care revoluționează modul în care abordăm zona de retail, și o facem mai prietenoasă, mai ușor de abordat, iar gama extinsă de produse oferite de Vodafone (electronice și electrocasnice mici, gadgeturi și soluții IoT și servicii) este mai aproape de utilizatori. În acest moment, companiile de tehnologie sunt cele care revoluționează lumea. Rolul lor e foarte divers pentru că nu toate sunt la fel sau fac același lucru, de aceea ecosistemul de diversitate e foarte important, pentru că ne ajută să fim complementari. Și cred mult în complementaritatea tehnologiei și a companiilor de tehnologie, precum și în parteneriatele pe care le putem face pentru proiecte mari, comune, strategice, ale țărilor și ale companiilor. Aici văd eu puterea tehnologiei.

Te-ai implicat și personal în proiecte pentru comunități. De ce ai decis să faci acest lucru?

Eu nu cred că există o graniță între Alexandra de acasă – mamă, iubită, fiică, prietenă – și cea pe care o numesc (ușor peiorativ) Doamna Director. Prin urmare, implicarea mea este, de asemenea, fără graniță – și cred că face parte din datoria, responsabilitatea și bucuria mea de om.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 382 (16 aprilie – 16 mai 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: