Allianz-Țiriac nu modifică prețurile RCA pentru persoanele fizice

“Nu vor exista încărcări artificiale de prețuri pentru niciunul dintre clienții noștri, pentru niciuna dintre categoriile de șoferi, fie ei persoane fizice sau reprezentanți ai unei companii”, declară directorul general al Allianz-Țiriac, Virgil Șoncutean, într-un comunicat de presă.

“Tarifele noastre în vigoare astăzi vor continua să opereze fără modificări și după intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern privind impunerea unor prețuri RCA maximale, cu un singur amendament: ele vor fi plafonate de nivelul primelor maxime stabilite prin actul normativ amintit”, spune Virgil Șoncutean.

Allianz-Țiriac infirmă astfel zvonurile intens vehiculate care dădeau ca sigură o crește a tarifelor RCA pentru persoane fizice în perioada imediat următoare. 

„Controlul prețurilor RCA este un mare pas înapoi. Această abordare va crea distorsiuni funcționale pe o piață care are încă răni deschise tocmai din cauza unor strategii de tarifare nesustenabile promovate în trecut de unii asiguratori”, arată Virgil Șoncutean, directorul general al Allianz-Țiriac.

Cert este că aplicarea Hotărâri de Guvern (HG) ce impune tarife de primă maxime RCA va accentua dezechilibrele financiare la nivelul segmentului de asigurări auto obligatorii pentru că prevederile sale promovează un model economic neviabil din punct de vedere financiar care, pentru companiile de asigurări, înseamnă garanția unei pierderi certe, arată Allianz-Țiriac, în comunicat. 

Mai are sens să rămânem în această industrie?

“Statul ne cere să subvenționăm câteva segmente de clienți. Suntem condamnați la pierderi sigure. Dacă pentru acționarii companiilor de asigurări costul de a face afaceri în România va crește cu certitudine, pentru partenerii noștri de distribuție va însemna provocarea de a mai răspunde încă odată la întrebarea: <mai are sens să rămânem în această industrie?>. Pierderile proiectate ca urmare a aplicării unor prime RCA maximale vor fi împărțite între asiguratori și partenerii de distribuție – agenți și brokeri. Am ales să nu notificăm tarife noi înainte de intrarea în vigoare a HG, și, pe cale de consecință, să nu transferăm artificial acest cost suplimentar clienților existenți ale căror prime se află sub pragul maximal. Și asta, fără a afecta procesele de despăgubire, calitatea serviciilor noastre în legătură cu care nu suntem dispuși să facem compromisuri. Vom continua să ne achitam toate obligațiile de plată cu aceeași promptitudine, la fel de corect”, spune Virgil Șoncutean.

Allianz-Țiriac Asigurări deține o cotă de piață de circa 8% pe segmentul RCA, dependența afacerilor sale de asigurări generale de RCA fiind mult mai redusă decât la nivelul agregat al pieței asigurărilor. Ponderea RCA în portofoliul de asigurări generale Allianz-Țiriac este de 25%, în timp ce la nivelul pieței se înregistrează un procent de 54%.

Allianz-Țiriac Asigurări continuă să susțină că dezvoltarea pieței libere, pe baze concurențiale, este singura variantă viabilă pentru funcționarea corectă a sistemului de asigurare de răspundere civilă auto pentru pagube produse terților din accidente auto (RCA), se arată în comunicat.

Controlul preturilor RCA este un mare pas inapoi

Impunerea unui model economic ce prevede controlul prețurilor finale RCA va decupla tarifele aplicate de profilul de risc al șoferului asigurat. 

„Ne îndepărtăm de principiile care ar trebui susținute de toată lumea, respectiv corelarea prețului cu profilul de risc al clientului”, arată Aurel Badea, director executiv subscriere în cadrul Allianz-Țiriac.

„Prin impunerea unor prețuri controlate, are loc o decuplare a costului cu asigurarea de riscul pe care respectiva poliță îl acoperă. Asta înseamnă ca unele categorii de clienți vor fi subvenționate – de exemplu transportatorii. În plus, încurajarea unui comportament responsabil în trafic va fi drastic limitată”, spune Aurel Badea.

Intrarea în vigoare a HG ce stabilește tarife maxime pentru asigurarea RCA ar urma să complice lucrurile, în loc să le simplifice. În mod cert, echilibrele financiare la nivelul pieței asigurărilor vor fi afectate. Or, problemele sectoriale care au generat inclusiv falimente ale unor asiguratori au avut drept principală cauză practicarea unor tarife RCA nesustenabile.

Dacă nu cumva se dorește perpetuarea controlului administrativ al prețurilor RCA – ceea ce, practic, nu va fi permis de statutul de membru al statului român la Uniunea Europeană -, nu mai târziu decât peste 6 luni metodologia de definire a tarifelor RCA va trebui recuplata la mecanismele de operare specifice unei piețe libere, bazată exclusiv pe principii concurențiale, arată reprezentanții Allianz-Țiriac.

„Controlul prețurilor RCA este un mare pas înapoi. Această abordare va crea distorsiuni funcționale pe o piață care are încă răni deschise tocmai din cauza unor strategii de tarifare nesustenabile promovate în trecut de unii asiguratori. Să nu uităm faptul că nota de plată a unor asiguratori care au ieșit din piața RCA este încă deschisă, iar plățile sunt făcute de către asiguratorii care au rămas, practicând prețuri corecte. Este o falsă impresie că un asemenea control va avea efecte pozitive, pe termen lung”, arată Virgil Șoncutean, directorul general al Allianz-Țiriac.

Pentru Allianz-Țiriac, cele 6 luni în care urmează să funcționeze metodologia de control a tarifelor RCA reprezintă un exercițiu inedit care, în mod cert, va avea efecte negative asupra profitabilității segmentului auto, se arată în comunicat. 

„Suntem fermi în a susține că aplicarea acestui mecanism de funcționare a pieței RCA pe bază de tarife normate trebuie să fie o măsură punctuală, conjuncturală, de cât mai scurtă durată. Ținând cont de faptul că noi nu credem în viabilitatea acestei soluții, este greu de crezut că vom putea să ne adaptăm la un asemenea model care să rămână operațional timp de mai mult de 6 luni”, conchide directorul general al Allianz-Țiriac Asigurări.