Antreprenor pe tărâmul web

Ioan-Iustin Vadana, Managing Director Land of Web

După experiența acumulată în numeroase proiecte IT derulate în străinătate, dar și pe piața din România, Ioan-Iustin Vadana a decis să pornească Land of Web, un business de software și aplicații orientat exclusiv către agenții de media și advertising. Iar nișa se dovedește a fi extrem de productivă.

Cum ați ajuns să lansați Land of Web?

Am lansat mai multe produse de tip platformă înainte de Land of Web. Dezvoltam o platformă împreună cu un antreprenor și, după ce aveam un model de business stabilit, mergeam spre finanțare, dar nu în România. Două dintre proiecte au primit finanțare – unul în Marea Britanie, la Londra, și unul la un accelerator din Luxemburg, care avea însă unul dintre sedii la Amsterdam, unde am lucrat și noi. Apoi, când am obținut o bursă de studii în Elveția, am ieșit din companiile în care eram implicat, fiindcă nu mai aveam timp. Toate proiectele de acolo avea două componente: una de cercetare și una practică. Cea practică era de obicei realizarea unei aplicații IT. Eu eram implicat și în zona de cercetare, dar mai ales și în cea de aplicații. Am lucrat apoi cu Adi Apostol, de la IdeologiQ, pe mai multe proiecte și am identificat o nișă în zona de servicii web și mobile concepute special pentru agenții din industria de media și advertising, pentru a realiza sinergia dintre proiectele online (programare bine făcută) și clienți mulțumiți. Am luat decizia de a fonda Land of Web destul de pripit, dacă mă gândesc acum. Nu aveam cunoștințe de business în această industrie și nici nu cunoșteam un număr de agenții care să determine argumentat înființarea unei firme. Totuși, cu încredere și cu ajutorul LinkedIn, am reușit în doi ani să realizăm un număr de parteneriate importante, care mai departe au condus la o creștere mai mult prin recomandări. Dar lipsa de cunoștințe și experiență de business ne-a costat destul de mult. Financiar, o dată, dar am pierdut și relații cu foști membri din echipa noastră, cât și parteneriate. Devenisem mult mai expuși la procese de comunicare, de negociere, de vânzări. Modelul de business ne impunea să ne adaptăm mult mai rapid, iar experiența noastră limitată a dus la întâmplări din care am învățat destul de scump. Dar, în final, aceste întâmplări au condus la consolidarea culturii noastre de business. În 2015, când am înființat firma, am fost trei fondatori, dar la începutul anului 2016, unul dintre fondatori, Ștefănel Cârlescu, a ieșit din firmă, pentru a se dedica voluntariatului pentru misiune. Așa că din 2016 am rămas la conducerea firmei împreună cu Teodor Loghin.

Care sunt principalele servicii pe care le oferiți?

Important de menționat de la început ar fi că modelul nostru de business este orientat exclusiv spre agenții, și nu către clienți finali în mod direct. Astfel am ajuns să lucrăm cu peste 25 dintre cele mai importante agenții din industria media și advertising. Acest lucru ne-a permis să intrăm în contact cu peste 50 de companii corporate și entreprise din industriile de retail, automotive, banking, pharma, IT, HoReCa și nu numai, pentru care am dezvoltat proiecte de campanie, cât și de core business, atât web, cât și mobile native. Vorbim în primul rând de consultanță și project management pe tehnologii digitale în zona de web și mobile. Apoi, web development cu șase programatori in-house, pentru proiecte care depășesc ca durată de realizare cinci zile sau 40 de ore – aplicații Facebook, LP-uri complexe, magazin online, website de prezentare, platformă de banking, website-uri corporate sau enterprise etc. Pe zona de aplicații mobile avem doi programatori specializați, iar patru programatori se ocupă de zona de mentenanță web.

Ce vă diferențiază de alți jucători din domeniu?

Ne diferențiem în special prin modelul de business. Această nișă am descoperit-o în urma experiențelor cu primele agenții cu care am colaborat. Încă de la început, am învățat că agențiile au nevoie de un partener care să le poate oferi consultanță tehnică, calitate în livrabile, rapiditate în execuție, confidențialitate și posibilitate de a susține bugetele până la încasarea facturilor și de 3-4 luni. Provocarea inițială a fost adaptarea și sincronizarea proceselor de lucru dintr-o firmă de software cu cele ale unei agenții de media, pentru că în general fiecare “casă” are regulile ei interne de organizare. Am reușit după mai multe experiențe să stabilim o serie de procese de lucru prin care colaborarea cu echipele din agenții și clienții lor finali să fie cât mai eficientă, astfel încât să nu apară probleme de încărcare indiferent de complexitatea proiectelor. Pe lângă calitatea serviciilor pe care le livrăm, bugetele noastre sunt destul de competitive și adaptate la această industrie. Dovadă stau parteneriatele de lungă durată pe care le avem. În plus, cu toate că multe agenții au partenerii lor din zona de software development în rețea, totuși preferă pe mare parte din proiecte să lucreze împreună cu noi. Procesul de dezvoltare pentru fiecare proiect este transparent și este bine stabilit împreună cu agenția, astfel încât cei de acolo știu în fiecare moment care este stadiul proiectului și se elimină surprizele nedorite (întârzieri, bug-uri, neprevăzute etc.).

Ce cifră de afaceri vizați pentru 2018 și cum vedeți dezvoltarea companiei în perioada următoare?

Preconizăm anul acesta o creștere de 20% față de anul precedent și o cifră de afaceri de aproximativ 400.000 de euro. Strategia de business pentru 2019 include extinderea parteneriatelor și consolidarea celor existente. În plus, avem în plan să începem dezvoltarea unor proiecte in-house de tip Software as a Service (SaaS).

Cum vezi piața de marketing mobile și online din România?

În creștere, dar destul de timidă când vine vorba de idei, care din experiențele de până acum am observat că este definită de disponibilitatea redusă la risc din partea clienților în general. Cu toate că există încă un potențial foarte mare, cu resurse umane bine pregătite și costuri destul de mici, dacă ne raportăm la piața de user experience (UX), user interface (UI) și software development din Europa de Vest și SUA. În general, proiectele mari evită cu brio industria de media, dar unul din obiectivele noastre este ca, împreună cu agențiile partenere, să dezvoltăm mediul necesar pentru a reuși împreună să aducem aceste proiecte de impact în agenții.