Biz Germania Creativitate

Berlin Fashion Week 2025, mai internațional ca niciodată

10 feb. 2025 10 min

Berlin Fashion Week 2025, mai internațional ca niciodată

Reading Time: 10 minute

Berlin Fashion Week (BFW)/ Săptămâna Modei de la Berlin, desfășurată între 31 ianuarie – 3 februarie, a atras mulți cumpărători, jurnalişti şi alţi experţi din industrie din întreaga lume. Aproximativ 30.000 de invitați au descoperit cele mai importante momente ale colecțiilor pentru toamna/iarna 2025 în cadrul a 35 de spectacole și au experimentat combinația unică de modă, artă și cultură (de club) în capitala Germaniei la numeroasele evenimente cu această ocazie.

Cu laitmotivul „Mișcarea responsabilă a libertății, incluziunii și creativității” , BFW a transmis un semnal puternic pentru libertate și valorile autenticității, diversității și deschiderii în vremuri tulburi – toate principiile care caracterizează Berlinul ca oraș. Aceste valori au fost vizibile și tangibile și la spectacole și evenimente. Cu locații extraordinare, cum ar fi Halle am Berghain pentru toate spectacolele în cel mai NOU format, impozantul St. Thomas Kirche, un buncăr istoric al celui de-al Doilea Război Mondial, basmul Villa Elisabeth și iconicul, cu mai multe etaje, Kant-Garagen, care a servit drept scenă pentru spectacole și instalații în format INTERVENTION, Săptămâna Modei din Berlin a subliniat diversitatea, incluziunea și a reflectat diversitatea orașului pe catwalk.

Pentru prima dată, Săptămâna Modei din Germania a avut loc imediat după show-urile Haute Couture de la Paris și Săptămâna Modei de la Copenhaga. Noua dată a poziționat perfect BFW în calendarul internațional al show-urilor. Acest lucru nu numai că a adus cea mai mare audiență internațională până acum, dar a subliniat și importanța crescândă a Berlinului la nivel global.

„În acest sezon, Săptămâna Modei de la Berlin s-a impus din nou ca o platformă importantă pentru moda inovatoare și diversitatea creativă, atrăgând ceea ce este probabil cel mai mare public internațional de până acum. Aproximativ 30.000 de invitați din Berlin, Germania și din întreaga lume nu au vrut să rateze evenimentul. Cu cerințele de sustenabilitate, am făcut un pas semnificativ în procesul de realiniere, introducând standarde obligatorii de sustenabilitate pentru prima dată. De asemenea, ne concentrăm tot mai mult pe internaționalizare, privind în mod conștient dincolo de propriile noastre orizonturi și colaborând în solidaritate cu alte țări. Procedând astfel, Berlinul demonstrează cum poate reuși transformarea responsabilă și cum poate arăta industria modei din viitor. Săptămâna Modei de la Berlin este ferm stabilită în calendarul modei și aștept cu nerăbdare următoarea ediție de la sfârșitul lunii iunie la Berlin.”

Franziska Giffey, primar și senator pentru afaceri economice, energie și întreprinderi publice (Mayor and Senator for Economic Affairs, Energy, and Public Enterprises)

Spectacolele

Săptămâna Modei de la Berlin a impresionat încă o dată în acest sezon cu un mix de mărci consacrate și tinere talente – inclusiv câștigătorii concursului de concept BERLIN CONTEMPORARY, care a fost finanțat de Departamentul Senatului pentru Afaceri Economice, Energie și Întreprinderi Publice și dotat cu premii în bani de 25.000 de euro fiecare, precum și cu participarea designerului german NOWADAYS, o platformă globală de creativitate și a agenției de creație NOWADAYS. Cu eticheta din Ghana PALMWINE IceCREAM și PLNGNS din Ucraina, brandurile care nu au sediul în Germania au fost susținute și în acest sezon. În plus, Kasia Kucharska, prima câștigătoare a noului Fond de modă FCG/VOGUE, a prezentat pentru prima dată o colecție la BFW.

Kilian Kerner a deschis Săptămâna Modei de la Berlin în Uber Eats Music Hall, unde și ceilalți designeri Collective Four Danny Reinke și Marcel Ostertag și-au prezentat colecțiile mai târziu.

Colecția Horror Vacui a designerului Anna Heinrichs a arătat piese romantice și jucăușe cu imprimeuri colorate și volane „Inner Realms”, majoritatea fiind lucrate manual. 

Sia Arnika favorizează maximalismul. Cu toate acestea, designerul danez și-a propus să unească armonios maximalismul și minimalismul – de exemplu, combinând fără efort deconstrucția radicală și drapajele elaborate în colecția ei „Harbour Bitch”.


Tot în prima zi a BFW, Marc Cain și-a prezentat spectacolul „A Parallel Universe” la Kraftwerk din Berlinul de Est. Apoi a trecut la Alan Balletshofer, care a încheiat prima zi cu „Colecția 007”, demonstrându-și încă o dată abilitățile de croitorie și o atenție deosebită la detalii.

Alte momente importante ale programului au fost reprezentația SVEASØN , cu care Svea Beckedorf din Hamburg și-a prezentat noile modele, și spectacolul lui Lou de Bètoly , care a trimis creațiile sale elaborate cu elemente brodate, tricotate și croșetate pe podiumul Spiegelsaal din Clärchens Ballhaus. MARKE era la fel de îndrăgostit de detalii. Designerul Mario Keine a ales Villa Elisabeth pentru a prezenta colecția „When am I – In the Realm of a Dying World”, în care a explorat teme precum stagnarea emoțională și efemeritatea. Jale Richert și Michele Beil au pus în scenă colecția „Mama” pentru eticheta lor Richert Beil , în care au tematizat epuizarea femeilor din cauza poverilor și așteptărilor sociale.

Faptul că scena modei din Berlin este strâns legată de scena cluburilor locale nu este nimic nou. Ceea ce este nou, însă, este că CELE MAI NOI spectacole – de data aceasta ale SF1OG, PALMWINE IceCREAM și 
Maximilian Gedra – au avut loc în mod potrivit la Halle am Berghain. 
SF1OG a început prezentările cu Rosa Marga Dahl și Jacob Langemeyer. Ei au explorat termenul „uniformă” și semnificația sa istorică pentru subculturile din scena rock și indie. 
PALMWINE IceCREAM a fost singurul brand african care și-a prezentat colecția la această ediție. Designerul ghanez-britanic Kusi Kubi a combinat croiala cu sustenabilitatea creând piese unice sofisticate din materiale reziduale. 
Maximilian Gedra a completat cele mai noi show-uri cu colecția sa „The Office”, o reinterpretare îndrăzneață, inclusiv de gen, a modei clasice de afaceri.

Alte momente importante ale programului au fost reprezentația SVEASØN, cu care Svea Beckedorf din Hamburg și-a prezentat noile modele și spectacolul lui Lou de Bètoly, care a trimis creațiile sale elaborate cu elemente brodate, tricotate și croșetate pe podiumul Spiegelsaal din Clärchens Ballhaus. 
MARKE era la fel de îndrăgostit de detalii. Designerul Mario Keine a ales Villa Elisabeth pentru a prezenta colecția „When am I – In the Realm of a Dying World”, în care a explorat teme precum stagnarea emoțională și efemeritatea. Jale Richert și Michele Beil au pus în scenă colecția „Mama” pentru eticheta lor  Richert Beil, în care au tematizat epuizarea femeilor din cauza poverilor și așteptărilor sociale.

Marea finală a celei de-a doua zile a avut loc în depoul S-Bahn din Schöneweide, unde Haderlump a prezentat colecția „SOLIVAGANT”. Nu a fost doar moda care a fost inspirată de călătorii feroviari de la mijlocul secolului al XX-lea – oaspeții au fost transportați în mod corespunzător direct la locație cu un tren istoric S-Bahn.

În ultima zi a BFW, formatul INTERVENTION de la Reference Studios, plasat în fosta parcare istorică și bijuterie arhitecturală Kant-Garagen, a fost în centrul atenției. Prima câștigătoare a Fondului de modă FCG/VOGUE Kasia Kucharska, cunoscută pentru creațiile ei complicate și atrăgătoare din latex turnat, a dat startul. Ea și-a folosit debutul în Săptămâna Modei ca o oportunitate de a explora noi tehnici și măiestrie. Pe lângă bluze și pantaloni scurți adunați dinamic, ea a prezentat și rochii realizate din pulovere și plasă deconstruite – fără nicio cusătură, dar ținute împreună prin ornamente funcționale din latex. Marie LUEDER și-a arătat colecția „The Shell” cu nota ei de dramă și performanță. Două drone plutitoare, un candelabru de sticlă și o proiecție la scară mare au fost așezate pe un covor masiv în stilul secolului al XIX-lea, imprimat cu fețele distribuției sale diverse, dublandu-i drept pista de aterizare. Ea a trimis pe pasarelă tricouri imprimate și aerograf, ansambluri din plasă și lycra, precum și glugă căptușite cu blană artificială și căciuli. GmbH a rămas, de asemenea, loială capitalei germane și a făcut furori cu „Din altă realitate”. În vremuri tulburi, Serhat Isik și Benjamin Alexander Huseby s-au uitat în interior și au prezentat esența a ceea ce este cunoscută eticheta – jucându-se cu normele de gen și siluete atrăgătoare, precum și cu croiul și îmbrăcămintea de lucru care formează o simbioză surprinzătoare. Un calvar emoționant și intim, cu un final pe tonul „Under Ice” al lui Kate Bush. 

Andrej Gronau a încheiat formatul INTERVENȚIE cu o colecție inspirată din mici amintiri din copilărie, invitând publicul să arunce o privire mai atentă. El a dezvăluit fuste și eșarfe cu texturi pufoase, de ursuleț, precum și decupaje în formă de stea pe cizme și jachete de piele care au adus amintiri despre meșteșuguri. El a arătat că adevărata valoare a îmbrăcămintei nu se măsoară doar material, ci mai presus de toate emoțional.

Un alt punct culminant a fost colecția Avenir, concepută de Sophie Claussen, care a evidențiat în mod impresionant măiestria etichetei. Materiale reciclate, cum ar fi denimul, au fost folosite pentru a crea modele noi, inovatoare, fără egal. Ulterior, Clara Colette Miramon, care și-a sărbătorit debutul pe podium în sezonul trecut, a invitat oaspeții la biserica istorică St Thomas din Kreuzberg. Colecția ei „Maria hat geholfen” a fost inspirată de arta sacră.

Rebekka Ruétz și-a prezentat colecția AW25 „reBIRTH – The Transformation of a New Era” la Alte Münze, concentrându-se pe transformare și reînnoire. Modelele combinau tăieturi ascuțite cu siluete fluide.

PLNGNS , pe de altă parte, a făcut o declarație cu colecția sa „Identity Season”, care s-a concentrat pe inovarea durabilă și upcycling. Piese unice, funcționale, unisex, au fost create prin reproiectarea obiectelor de zi cu zi. După debutul său de succes la BFW în iulie 2024, Marlon Ferry și-a prezentat noua colecție în Bunker West, un buncăr istoric al celui de-al Doilea Război Mondial. În ea, a abordat prezentul fragil, dar și rezistența umanității prin combinarea tehnicilor tradiționale de meșteșuguri cu tehnologii inovatoare.


William Fan a sărbătorit cea de-a 10-a aniversare a labelului său la Filarmonia din Berlin cu colecția „ALTER EGO”. Inspirat de Opera din Beijing, a combinat elemente tradiționale și moderne. Ulterior, fondatorii ODEEH Otto Drögsler și Jörg Ehrlich au invitat oaspeții la o instalație specială de natură moartă la Kunstpalais, unde și-au prezentat colecția „THE BEAUTY of CREATIVE CHAOS” – o colecție care a celebrat libertatea stilului individual al femeii ODEEH prin contraste puternice. Pentru a încheia ziua a patra, Laura Gerte și-a prezentat colecția „Looped & Bound”, care a anticipat fuziunea dintre om și mașină cu look-uri futuriste.

EVENIMENTELE

Sustenabilitatea a fost din nou în centrul atenției BFW. Pe de o parte, prin noile cerințe de durabilitate, care sunt în prezent testate în faza pilot și se vor aplica ca standarde minime obligatorii pentru toate spectacolele din februarie 2026. În al doilea rând, prin numeroase evenimente care au tratat subiecte precum moda sustenabilă, consumul conștient și transformarea urgentă a industriei. După premiera de succes de anul trecut, a revenit formatul METAMORFHOSIS – Dialogues about Change, inițiat de Fashion Council Germany în parteneriat cu eBay și susținut de NIO. Între 31 ianuarie și 3 februarie, seria de discuții a avut loc la NIO House Berlin, unde experți naționali și internaționali din economia circulară și industria modei au discutat subiecte cheie, cum ar fi transformarea urgentă a industriei. Un alt format de discuții, „Made to Last”, a avut loc în prima zi a BFW. Evenimentul, organizat de Fashion Changers , s-a concentrat pe moda sustenabilă și longevitate. Duminică, un subiect similar a fost din nou în centrul atenției: 202030 SUMMIT x HASTE STUDIOS a găzduit o discuție interesantă despre strategiile regenerative și colaborările interdisciplinare.

Un alt punct culminant al evenimentului a fost NEXT GEN Pop-Up by PLATTE.Berlin, care a oferit tinerilor designeri precum Mona Gutheil, Sezgin Kivrim și Essie Kramer o platformă valoroasă pentru a-și prezenta colecțiile unui public larg. Evenimentul de lansare a marcat startul oficial al acestui program și a oferit tinerilor talente o experiență valoroasă în retail.

Programul Studio2Retail a fost din nou parte integrantă a Săptămânii Modei de la Berlin în acest sezon și a oferit atât marcilor mici, cât și celor consacrate, showroom-urilor și magazinelor o oportunitate de primă clasă de a-și prezenta colecțiile publicului. Sprijinit de Departamentul pentru Afaceri Economice, Energie și Întreprinderi Publice din Senat și Berliner Sparkasse, acesta pune în centrul atenției moda creativă și durabilă.

Showroom-ul Berlin Contemporary AW25 de la Hotelul Château Royal și-a deschis porțile pentru oaspeții invitați sâmbătă. Reprezentanții presei, stiliștii, cumpărătorii și experții în modă au primit acces exclusiv. Ei au putut să arunce o privire mai atentă asupra noilor colecții a 14 designeri contemporani berlinezi de la fața locului. În aceeași zi, Neo.Fashion a prezentat „Momentum”, o nouă platformă în NOTAGALLERY unde label-uri emergente precum BARE și Nowrubi au organizat prezentări de modă și pop-up-uri. Natascha von Hirschhausen a realizat magazinul pop-up „B-STORIES” împreună cu PB0110 , Société Angelique , Dawn Denim și Alina Schürfeld . Ea a fost, de asemenea, una dintre cele cinci mărci care au primit câte 5.000 de euro fiecare ca parte a programului eBay Circularity Support și a creat două look-uri din articole prea iubite care vor fi disponibile exclusiv pe piața online eBay din 4 februarie.

Ca parte a formatului INTERVENȚIE, Kant-Garagen a găzduit spectacole pe podium, precum și alte evenimente. Acestea au inclus un DJ set special de vinil al duo-ului Mancunian Space Afrika și un atelier de personalizare găzduit de artistul tatuator Magic Rosa, prezentat de UGG . Ambele au fost montate într-o instalație circulară personalizată, care a servit și ca punct de întâlnire ideal pentru oaspeți între cele patru spectacole. La parterul din „Levi’s Indigo Lounge” , piesele din denim Levi’s au putut fi personalizate cu lucrări de artă ale artistului din New York Ally Bo, serigrafiate de Et Al Press. În același spațiu, muzicianul de jazz de renume internațional Nubya Garcia a cântat ca parte a „Levi’s Indigo Note”.

BERLINER SALON și -a sărbătorit cea de-a 10-a aniversare la Gemäldegalerie Berlin. Peste 50 de designeri au prezentat colecții care combina arta clasică cu designul contemporan. Organizat de Christiane Arp și Marcus Kurz, Salonul a subliniat legătura dintre modă, durabilitate și măiestrie. Un alt punct culminant al ediției de anul acesta a fost premiera formatului RAUM Berlin , în care designerii Anne Bernecker, Gerrit Jacob și Emilia Pfohl și Nan Li din Namilia au prezentat fiecare câte zece look-uri și și-au prezentat viziunile unice într-un cadru mai intens și mai curat.

Totodată, showroom-ul Melagance și- a deschis porțile pasionaților de modă, care au putut descoperi cele mai noi colecții și modele de la branduri precum Arc’teryx, Diemme, Veilance și multe altele.

În plus, experți și creatori din domeniile modei și tehnologiei s-au reunit luni în cadrul YOONAVERSE – Fashion Meets Tech. Unde au fost discutate nu numai cele mai recente inovații care vor modela viitorul modei, dar a fost evidențiată și interconectarea din ce în ce mai mare a modei, inteligenței artificiale, producției durabile și a lumii digitale. Petrecerea oficială de închidere a Săptămânii Modei de la Berlin a Consiliului Modei din Germania a avut loc la Coco Boule. În colaborare cu Berliner Sparkasse și PLATTE.Berlin și cu sprijinul lui 1664 Blanc și o gamă impresionantă de la Urban Logic, a fost sărbătorită închiderea Săptămânii Modei.

Pe lângă oaspeți de seamă din industria modei, la Berlin au venit creatori de conținut din întreaga lume, printre care Caro Daur (@carodaur) din Hamburg, Hanan Besovic (@ideservecouture), criticul de modă Bliss Foster (@blissfoster), Kozue Akimoto din Japonia (@akimoto_kozue), Kim Russell (@thekimbino), precum și globetrotter Declan Chan (@declanchan). În calitate de multiplicatori importanți, aceștia au avut o contribuție semnificativă la creșterea în continuare a vizibilității globale a Săptămânii Modei de la Berlin și la consolidarea relevanței acesteia pe scena modei internaționale.

Despre Berlin Fashion Week 2025/ Săptămâna Modei de la Berlin, am publicat aici un scurt interviu cu organizatorii acestui eveniment.

#BizGermania este un proiect Biz, unic în lume, powered by #Melitta | Strategic Partners: #Beiersdorf #Kaufland #MercedesBenz #Penny #Porsche #Weihenstephaner #TuborgRomania

Articole pe aceeași temă: