Bun venit în lumea co-working!

De ce tot mai multe companii mari aleg un spațiu de co-working pentru echipele lor și cum va schimba acest trend piața de birouri din toată lumea, dar și felul în care lucrăm?

Am avut mai multe interviuri în Tel Aviv care s-au derulat la Mindspace și pot spune că m-am simțit acolo ca acasă. Și mai pot spune ceva: acest sentiment nu a fost întâmplător, ci este rezultatul muncii atente a celor care au gândit spațiul res­pectiv și este unul dintre elementele care diferențiază Mindspace pe piața de spații de co-working. “Luăm în considerare faptul că fiecare membru petrece cel puțin opt ore pe zi în spațiile noastre. De aceea încercăm să creăm un mediu confortabil, intim, care să dea impresia că te afli acasă”, îmi spusese Dari Shechter, vicepreședinte pentru creativitate și design al companiei, înainte să ne mutăm redacția o săptămână în noul spațiu deschis de Mindspace la București. Loc unde, desigur, m-am simțit ca acasă, deși arăta cu totul altfel decât cel din Tel Aviv. “Fiecare spațiu este perso­nalizat și nu repetăm niciodată elemente de design”, mă avertizase Dari Shechter.

Pe măsură ce conștientizăm tot mai mult faptul că petrecem foarte mult timp la birou, începem să avem cu totul alte așteptări de la acest spațiu. Și mediul de lucru devine un factor major în decizia de a accepta o ofertă de job. Potrivit unui studiu recent realizat de Mindspace, 43,2% din angajații birourilor din București au respins un potențial angajator din cauza designului neinspirat al biroului sau din cauza lipsei de facilități. Mai mult, aproape jumătate dintre angajații din București (47,8%) au renunțat la un loc de muncă din cauza experienței neplăcute și a designului dezagreabil în birou. Și mai bine de jumătate dintre participanții la studiu (55,2%) consideră că mediul lor de lucru oferă doar aspectele de bază ne­cesare pentru a-și desfășura activitatea, ceea ce înseamnă că angajatorii nu le oferă nimic mai mult pentru a le sprijini nevoile și performanțele.

Iată cum spațiul de lucru devine un element crucial în atracția și reținerea talentelor pe o piață a muncii tot mai pretențioasă. Și, după cum constată tot mai multe companii, existența unor spații pentru discuții informale și relaxare, precum și a unor camere de brainstor­ming cu un design mai creativ poate duce atât la creșterea gradului de satisfacție a angajaților, cât și la o productivitate sporită și la generarea de idei valoroase pentru business.

De la corporate la co-working

Până destul de recent, spațiile de co-wor­king erau privite ca apanaj aproape exclusiv al startup-urilor și companiilor mici. Păreau soluția ideală pentru freelanceri și echipe de cinci sau zece oameni care, în loc să mai stea într-o cafenea, s-ar putea muta la Mindspace, unde experiența, atmosfera și, mai ales, serviciile oferite sunt net superioare. Și, desigur, acest gen de liber-profesioniști și companiile mici au venit la Mindspace în număr impresionant. Însă, treptat, schimbările majore la nivel de tehnologie și, mai ales, de mentalitate în rândul angajaților, în principal cei din generația Millennials, au determinat companiile mari să privească cu mult interes spațiile de co-working.

Poate surprinzător, unul dintre motivele principale pentru care corporații multinaționale aleg spații de co-working este legat de costuri. Privind în ansamblu, tot mai multe companii constată că această soluție este mai ieftină și mai eficientă față de închirierea clasică de birouri. Asta cu atât mai mult cu cât aceasta din urmă are un mare dezavantaj când vine vorba despre flexibilitate. Când o companie cu 70 de angajați, să zicem, caută spațiu de birouri și ajunge la proprietarul unei clădiri de birouri, acesta vrea din start un contract pe termen lung, poate pe cinci sau zece ani. Conducerea companiei se gândește că, peste zece ani, va avea poate 120 de angajați, așa că închiriază un spațiu mai mare decât are nevoie pe loc, în ideea unei viitoare extinderi. Asta presupune multe costuri în plus pentru spațiul nefolosit.

În spațiile de co-working oferite de Mindspace intervine din prima flexibilitatea: plătești de la o lună la alta și doar pentru numărul efectiv de angajați, care poate crește sau scădea oricând după nevoi. Iar frumusețea constă în faptul că toate companiile pot folosi eficient spațiile comune, de la zona de cafeterie la sălile de ședințe și întâlniri. “Prin servicii inovatoare ca Airbnb oamenii fac deja sha­ring de camere și dușuri, de ce n-ar împărți și facilitățile comune din birouri? De ce să nu folosească același lounge când este liber sau sala de ședințe când nu este ocupată? Se dezvoltă un fel de sharing economy a facilităților, care face produsul nostru atât de căutat”, spune Itay Banayan, vicepreședinte pentru real estate la Mindspace. Este o tendință care va exploda în perioada următoare. Cunoscuta companie de consultanță în real estate JLL estimează că, în doar câțiva ani, ponderea spațiilor flexibile de birouri va crește de la 5-10% până la 30% din total. “Costurile trebuie calculate pe angajat, nu pe metrul pătrat. Cu soluția oferită de noi, aceste costuri vor fi mereu mai scăzute decât în cazul unei închirieri pe termen lung, fiindcă noi facem lucrurile mai eficient și nu obligăm companiile să închirieze mai mult spațiu decât au nevoie. Asta le oferă flexibilitate”, adaugă Itay Banayan.

Iar dincolo de scăderea costurilor, companiile mari înțeleg tot mai pregnant be­neficiile la nivel de resurse umane, care decurg din schimbarea de mentalitate de care am amintit mai devreme. Angajații sunt, astăzi, mai “răsfățați” decât oricând și cer tot mai multe lucruri. Și chiar și giganți ca Apple trebuie să depună eforturi uriașe pentru a-și mulțumi talentele. Poate sediul de miliarde de dolari din Cupertino are tot ce-i trebuie, dar ce te faci atunci când ai o echipă de 30 de persoane în Ciudad de Mexico? Cum le oferi aceeași experiență de lucru? Mindspace face exact acest lucru printr-un ecosistem de spații premium răspândite în toate colțurile lumii, din San Francisco, Washington și Londra, până la Tel Aviv, Varșovia și București și nu numai. Și, având în vedere că, în general, costurile de HR sunt de circa zece ori mai mari decât cele imobiliare, faptul că această problemă este rezolvată are o valoare extraordinară pentru companii. Sunt doar câteva dintre motivele care au determinat companii ca Microsoft, Spotify, Samsung, McDonald’s, Expedia sau GoPro să aleagă Mindpsace pentru echipe mari, între 30 și 400 de membri. În lumea actuală, biroul trebuie să fie un loc unde oamenii să-și dorească să vină, iar spațiile cu adevărat smart sunt cele care oferă angajaților alternative, astfel încât aceștia să decidă singuri unde și cum să lucreze. “Când oferi cuiva posibilitatea de a alege, arăți că ai încredere în el și, în același timp, încurajezi autonomia și generarea de soluții creative”, este de părere Itay Banayan.

Un alt avantaj major oferit de Mindspace este stimularea inovației în spațiile sale, atât prin design și facilități, cât și prin experiența de networking unică oferită. “Când ești Mindspacer, e ca și cum ai călători prin toată lumea cu cei mai buni prieteni. În primul rând, ai acces la cele mai bune locații Mindspace din cele mai importante orașe ale lumii. Apoi, printr-o simplă apăsare de buton în aplicația Mindspace, ai acces la peste 15.000 de oameni talentați și care împărtășesc aceleași va­lori”, spune Edita Lobaciute, Global Community Lead la Mindspace.

Biroul viitorului va porni din start de la ideea de flexibilitate. Orice clădire va fi gândită din start cu un anumit procent de spații flexibile și zone comune, pe lângă spațiile alocate sistemului clasic de închi­riere. Acest lucru va deschide tot mai mult oportunități pentru startup-uri și companii mai mici să poată accesa spații din zone care altfel sunt mult prea scumpe prin chiria clasică pe termen lung. Iar acest lucru va atrage talente de top, creându-se un cerc virtuos al inovației și creșterii.