Antreprenori

Cand antreprenorii devin “angajati”10 min

01/11/2012 6 min read

author:

Cand antreprenorii devin “angajati”10 min

Reading Time: 6 minute

<p> <strong>Printre angajatii cu experienta ai companiilor multinationale, trecerea la statutul de antreprenor nu mai este o noutate. Cu toate acestea, exista si posibilitatea ca  antreprenorii sa devina angajati ai marilor organizatii si nu din cauza unui esec antreprenorial, ci dimpotriva. Succesul dezvoltat de acestia poate atrage atentia unei organizatii multinationale sau a unui fond de investitii, care achizitioneaza compania cu intreaga echipa si ofera antreprenorului libertatea sa conduca noua structura la fel cum o facea in trecut. </strong></p> <p>  </p> <p> Biroul lui Remus Visan pare un aeroport in miniatura. Lipsesc insa forfota si securitatea sporita. Zeci de machete de aeronave, de toate marimile si modelele, care orneaza biroul Deputy Managing Director-ului de la Paravion Tour par sa decoleze in orice moment catre toate colturile lumii. Si decorul se potriveste manusa cu personalitatea si parcursul profesional al acestuia. Dupa o calatorie frumoasa, fara turbulente, Remus Visan a ajuns la destinatie.</p> <p>  </p> <p> Alaturi de doi prieteni, Daniel Piturlea si Dragos Penca, a pornit pe drumul antreprenoriatului cand a pus bazele Millenium Tour, sub umbrela caruia se afla si Paravion, brand care a crescut organic si, in 2010, a intrat in atentia Fondului de investitii GED Capital. De atunci, Remus Visan a trecut de la statutul de antreprenor la cel de angajat, fiindca Paravion este azi o companie a Grupului Happy Tour, detinut de fondul de investitii GED Capital. “Acum este mai simplu, pentru ca avem o echipa financiara si un departament financiarcontabil, care controleaza si, impreuna, stabilim directiile, astfel ca imi ramane mai mult timp sa ma concentrez mai ales pe dezvoltarea businessului”, spune pentru revista Biz Remus Visan, Deputy Managing Director la Paravion Tour.</p> <p>  </p> <p> “Inainte aveam in minte un risc sa zic total al meu, al familiei mele, acum riscul este controlat, am in spate profesionisti de la fondul de investitii care au capacitatea de a interveni in momente cheie si de a stopa lucrurile daca se indreapta intr-o directie gresita. Sunt deci mult mai relaxat si imi vad de ceea ce imi place mie sa fac”, adauga Remus Visan. Fostul antreprenor nu regreta ca a vandut.</p> <p>  </p> <p> Rezultatele s-au facut imediat vizibile si, in scurt timp, au urmat extinderi ale brandului Paravion in Bulgaria, Cipru si Spania si expansiunea nu se opreste aici, potrivit lui Visan, care nu a dezvaluit inca viitoarele destinatii. “O afacere de anvergura presupune putere financiara si o perspectiva holistica”, spune fondatorul Paravion.ro. “Ca sa fii 100% OTA – online travel agency – trebuie sa investesti in tehnologie si in marketing, or o firma mica nu are aceasta putere”, spune Remus Visan despre motivele vanzarii catre fondul de investitii spaniol.</p> <p>  </p> <p> Dar nu numai fostul antreprenor a avut de castigat din achizitie, ci si compania- mama. Preluarea unei companii sanatoase din punct de vedere financiar, care are un brand puternic, se traduce prin scurtarea orizontului de timp pentru compania cumparatoare. Chiar daca este o companie din online, nu totul se rezuma la bani. Constructia, dezvoltarea si implementarea sunt etape cronofage, mai ales pentru un fond de investitii care urmareste sa creeze un grup puternic, lider pe toate liniile de business, de aceea au preferat sa cumpere portalul Paravion.</p> <p>  </p> <p> ro decat sa construiasca un gigant de la zero. Mai mult, experienta de pe pietele mature si mai ales cu criza permite implementarea unor modele care ajuta la cresterea afacerii intr-un timp mai scurt decat ar putea un antreprenor. Si criza inseamna oportunitate, nu-i asa? “Pana in 2007, cand s-a vandut Happy Tour, noi, agentiile de turism, nu credeam ca este posibil, ne temeam ca vin jucatori mari din afara si ne matura, nu concepeam ca exista fonduri de investitiiinteresate, care urmaresc ce se intampla si monitorizeaza succesul fiecarei afaceri”, spune Remus Visan. “Si acum sunt foarte multe agentii care doresc sa isi vanda afacerea, doar ca nu sunt pregatiti sa o faca pentru ca nu sunt destul de bine organizati”, continua Deputy Managing Director-ul de la Paravion Tour.</p> <p>  </p> <p> <strong>CU GANDUL LA EXIT</strong></p> <p>  De cele mai multe ori, cand o companie mare achizitioneaza o firma antreprenoriala, opteaza pentru pastrarea intregii echipe de management, chiar si pe cea a membrilor fondatori, desigur in cazul in care acestia nu urmaresc un exit total. Motivul? Continuarea viziunii si intregrarea cat mai lina a companiei cumparate in noua entitate. “Ramanerea fondatorilor in organizatie este o garantie pentru angajati ca desi urmeaza o schimbare, aceasta nu va fi brusca si nu ii va afecta in sens negativ”, spune Sorin Faur, HR Coordinator pe regiunea Balcani la firma de consultanta si audit financiar BDO International. “Astfel de tranzactii sunt promovate intern ca victorii, consecinte ale succesului companiei antreprenoriale care, iata, a devenit interesanta pentru un jucator mare”, adauga Sorin Faur.</p> <p>  </p> <p> El avertizeaza ca, in lipsa unui management corect al etapei de tranzitie, cu accent important pe zona de resurse umane si comunicare interna, cumparatorul risca sa piarda oameni valorosi. Fondatorii unei companii sunt sufletul acelei organizatii, iar daca acestia raman in noua structura, sansele sunt foarte mari ca nici ceilalti angajati sa nu paraseasca barca. Cu totii sunt mai motivati, nu va scadea productivitatea pe baza demotivarii si a procesului de reintegrare in productie. Mai mult, daca achizitia este privita ca o incununare a eforturilor de crestere, atunci salariatii pot deveni chiar si mai productivi decat in vechea structura.</p> <p>  </p> <p> Fostul antreprenor, dupa fuziune devenit “intraprenor”, isi pastreaza in continuare o autonomie operationala si chiar are libertatea sa isi conserve cultura organizationala intr-un cadru mai larg al companiei cumparatoare, desigur cu conditia sa nu existe discrepante intre cele doua culturi. “Daca procesul de integrare nu este bine condus si daca echilibrul intre autonomie si integrare nu este cel corect, atunci pot in fapt aparea conflicte intre cele doua organizatii, dintre care cea intraprenoriala ia forma unei subculturi care tinde sa se izoleze nostalgic sau ranchiunos fata de cultura companiei-mama”, mai spune HR Coordinator-ul de la BDO Balcani. O integrare nereusita conduce la fluctuatie deoarece unul cate unul vechii angajati vor pleca, neregasindu-se in noua cultura, iar la scurt timp, marea majoritate a fostului management va fi plecat si de obicei si o noua parte dintre middle-manageri odata cu acestia.</p> <p>  </p> <p> <strong>INTRAPRENORIAT IN CURIERAT</strong></p> <p> Povestea lui Lucian Aldescu, CEO la firma de curierat DPD Romania, incepe in urma cu 15 ani. Pe atunci, cu cinci biciclete si cinci angajati, businessul antreprenorului livra colete in Bucuresti. La scurt timp, Aldescu, alaturi de James Gray-Cheape, punea bazele firmei de curierat Pegasus, al carei actionariat majoritar a fost preluat in anul 2008 de GeoPost si Yurtici Kargo. Acesta a fost anul cand Lucian Aldescu a trecut de la statutul de antreprenor la cel de angajat. “In ciuda aparentelor, cel putin in cazul meu, trecerea a fost una foarte lina si pot spune ca nu am simtit o schimbare majora”, spune Lucian Aldescu pentru Biz.</p> <p>  </p> <p> “Pasiunea, determinarea si responsabilitatea cu care am pornit businessul DPD, in cel mai pur spirit antreprenorial, sunt aceleasi. Implicarea si dorinta de succes sunt cele mai importante ingrediente pentru un business performant si sunt indispensabile celui care tine «fraiele», indiferent ca este manager intr-o organizatie corporativa sau antreprenor”, continua CEO-ul DPD Romania. Acesta adauga ca nici programul de lucru nu a suferit modificari prea mari, doar ca a devenit mai organizat datorita stilului de lucru corporate, mai eficient decat cel antreprenorial, si ca lucreaza la fel de mult timp ca pe vremea cand detinea businessul.</p> <p>  </p> <p> Eforturile sale si ale echipei conduse de el sunt vizibile. DPD Romania estimeaza ca va termina anul 2012 cu o cifra de afaceri de peste 40 de milioane de lei, in crestere cu 15% fata de anul 2011. Divizia din tara a firmei de curierat a avut anul trecut o cifra de afaceri de 36 de milioane de lei, in crestere cu 20%, fata de anul 2010. Intraprenoriatul poate fi considerat o reteta perfecta, inovatoare, prin care se profita de avantajele motivatiei personale, ale membrilor fondatori de a conduce si detine o linie de business alaturi de deschiderile si sinergiile aduse de puterea unei companii mari.</p> <p>  </p> <p> Una dintre provocarile marilor organizatii a fost dintotdeauna lipsa motivarii angajatilor, in parte din cauza sistemelor de compensatii si beneficii din corporatii, care nu reusesc mereu sa rasplateasca angajat ii pe masura eforturilor, mai ales in termeni de inovatie sau  creativitate. Antreprenorul devenit intraprenor este la fel de dornic ca inainte sa isi dezvolte afacerea, cu implicare si creativitate, si ajunge la un grad de motivare la care nu pot ajunge angajatii simpli. Avantajele pentru fostul antreprenor? “Avantajul imediat a fost accesul nelimitat si neconditionat la know how-ul DPD, care a insemnat pentru noi si pentru clientii nostri tehnologie si sisteme informatizate de ultima generatie”, mai spune Lucian Aldescu.</p> <p>  </p> <p> <strong>ANTREPRENOR DE VOIE, ANGAJAT DE NEVOIE</strong></p> <p> “Fost angajator caut nou angajator pentru a deveni angajat” – un astfel de anunt ar fi putut lua prin surprindere aproape orice departament de resurse umane pe vremea cand motoarele economiei din tara erau turate la maximum. Cu toate acestea, acum, astfel de anunturi nu mai sunt o noutate pentru organizatiile mari. Si cum nu toti antreprenorii reusesc sa cladeasca un brand solid si stabil financiar, care sa fie prins de radarul unei companii mari sau al unui fond de investitii puternic pentru o preluare, adesea din lipsa de finantare acestia se vad nevoiti sa inchida firmele.</p> <p>  </p> <p> Numai in primele noua luni ale acestui an, la nivelul intregii tari, 18.598 de firme si-au suspendat activitatea, in crestere cu aproape 13,6% fata de aceeasi perioada a anului 2011, cand si-au incetat activitatea 16.373 de firme mici si mijlocii, potrivit Oficiului National al Registrului Comertului. O mare parte dintre acestia vor miza tot pe cartea antreprenoriatului, insa restul se vor vedea nevoiti sa urmeze drumul corporatiilor. Este cu atat mai dificil cu cat acestia au apucat sa guste din plin din libertatea conferita de antreprenoriat, cand decideau si lucrau in nume propriu si eforturile erau rasplatite prin cresterea afacerii, direct proportional cu eforturile depuse.</p> <p>  </p> <p> Desi calitati precum creativitate, incredere in forte proprii, abilitati de comunicare sau independenta se dezvolta exponential la detinatorii unei afaceri, acestia construiesc un set-up mental complet diferit. Cu toate acestea, vor plana semne de intrebare cu privire la motivatia si loialitatea fostului antreprenor, existand posibilitatea ca dupa o perioada de timp acesta sa incerce o revitalizare a vechiului business sau poate lansarea unui nou start-up.</p>

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE