Antreprenori Lifestyle

Cand succesul are gust de cafea

3 iun. 2016 6 min

Cand succesul are gust de cafea

Reading Time: 6 minute

 

Ceea ce initial parea o furtuna intr-o ceasca de cafea a devenit, in scurt timp, un adevarat fenomen, care castiga in continuare adepti atat din randul iubitorilor de cafea, cat si al antreprenorilor ce lanseaza mici cafenele cu potential urias.

Am inceput sa beau cafea cu mult timp in urma, insa pot spune ca am descoperit abia recent adevaratul gust al cafelei de calitate. Motiv pentru care am primit cu bucurie, dar si cu ceva emotii vestea ca urmeaza sa vizitez “templul” local al cafelei de specialitate, Origo, iar ghid in aceasta lume fascinanta avea sa-mi fie chiar fondatorul cafenelei, Mihai Panfil. De indata ce am trecut pragul cafenelei am simtit mirosul placut al cafelei proaspat prajite si am observat elementele de decor in care se putea citi cu usurinta pasiunea pentru detalii si pentru cafea a antreprenorului.

Cu acestea in gand, nu am putut sa nu il intreb pe Mihai Panfil cum a descoperit aceasta pasiune pentru cafea. Asa am aflat ca totul a luat nastere din necunoastere. Pe cand lucra ca barman si consultant in industria ospitalitatii, cafeaua avea inca secrete pentru el, motiv pentru care a plecat in Italia la specializare. Cursul avea sa ii schimbe radical viata, pentru ca, odata reintors in Romania, a decis sa se implice intr-o serie de proiecte nationale, prin care a impartasit si altor barmani din tainele cafelei. Mihai Panfil a participat apoi la campionatul national de cafea, pe care l-a castigat, si a avut oportunitatea sa reprezinte Romania la mondialul din Columbia. “Acolo am inteles cu adevarat ce inseamna cafea si in momentul in care m-am intors in tara mi-am dat seama ca puterea exemplului este cea mai buna si am creat Origo ca un exemplu ca, daca faci un produs bun, transparent, nu are cum sa nu mearga”, spune Mihai Panfil, fondatorul Origo.

Pariul antreprenorului s-a dovedit a fi unul castigator, businessul fondat de acesta devenind locul de unde fenomenul cafelei de specialitate din Romania s-a propagat cu repeziciune. Cafeaua de specialitate presupune boabe cu origini controlate, cumparate de la fermieri care urmaresc atent si controleaza etapele de crestere, recoltare si procesare a boabelor. Daca nu cu mult timp in urma pentru majoritatea romanilor cafeaua era acea bautura neagra si amara ce nu putea fi bauta fara indulcitor, astazi cafeaua de specialitate castiga tot mai multi fani, atat din randul consumatorilor, cat si din cel al antreprenorilor.

“Este un domeniu atractiv, pare usor, oricine isi doreste sa aiba o cafenea sau sa lucreze intr-un loc ca asta. Este un domeniu care se dezvolta, creste de la o zi la alta si inca mai este foarte mult loc de crestere. Exista si o parte buna a legislatiei, faptul ca TVA a scazut la 9% pentru produsele ce nu contin alcool face si mai atractiv acest domeniu”, spune Mihai Panfil. “Sunt foarte multi oameni care vor sa deschida businessuri, ne suna foarte multi pentru acest lucru”, adauga acesta.

Asa a luat nastere si povestea Steam Coffee Shop. |n urma cu doi ani, Vlad Buda si Dan Ursan, doi tineri cu experienta in domeniul HoReCa, s-au asociat cu prajitoria Origo si au deschis o micuta cafenea in zona Aviatorilor. Cafelele propuse de cei doi tineri din Cluj au fost primite extrem de bine de iubitorii de cafea, ceea ce le-a permis antreprenorilor sa mai deschida un local, de aceasta data in zona Pietei Romane. Asul din maneca celor doua cafenele nu este spatiul, ci gustul cafelei, motiv pentru care produsul vedeta al Steam este “to go-ul”, iar cei 12 metri patrati dedicati cafenelei gazduiesc barista profesionisti, ce pot controla foarte bine calitatea boabelor de cafea.

chemex

Steam isi asteapta oaspetii cu un meniu gandit special pentru a pune in evidenta claritatea gustului si aromele complexe ale cafelei. Preparata la espressor, cafeaua poate fi degustata fie in varianta neagra, fie in combinatie cu dulceata laptelui, incantandu-i pe iubitorii ei cu trei varietati diferite, in functie de cantitatea de lapte adaugata. Pasionatii, dar si cei care isi doresc sa experimenteze un alt gust pot alege cafeaua preparata dupa o metoda alternativa, la Aeropress, cu arome clare, vibrante, fara lapte sau zahar.

“Incercam sa aducem cafeaua cat mai aproape de oameni, o cafea de cat mai buna calitate”, spune Vlad Buda, unul dintre fondatorii Steam Coffee Shop. “Avem doua shop-uri, fiecare dintre noi este in shop-ul lui, ca sa zic asa. Daca mai facem unul, ne va fi foarte greu. E dificil sa mai deschidem un coffee shop, fiindca nu avem pe cine sa ne bazam. Este greu sa gasesti oameni care sa creada in ceea ce crezi tu. Avem acum niste oameni care se apropie de valorile noastre, dar experienta nu se poate face in cateva luni”, arata Vlad Buda, care adauga ca un astfel de business nu este pentru investitori, ci pentru antreprenorii pasionati care lucreaza in shop, au o relatie directa cu clientul si sunt interesati ca cei care le trec pragul sa fie fericiti.

Noul val al cafelei

Un astfel de pasionat de cafea este si Adrian Simion, un antreprenor care a renuntat la siguranta unui job din consultanta ca sa puna bazele Guido Coffee, o prajitorie cu magazin care vinde si cafea la pachet. L-am intalnit intr-o dupa-amiaza ploioasa de mai, in shop-ul din strada Mihai Eminescu, unde degusta din mai multe cafele. Parea extrem de incantat de acestea, asa ca l-am intrebat care este cafeaua sa preferata. Raspunsul a venit pe loc, fara sa stea deloc pe ganduri: Panama Emporium. Asa am aflat ca antreprenorul a purtat tratative cu un fermier din Panama mai bine de opt luni pana sa reuseasca sa o aduca in Romania si este unul dintre motivele pentru care a pus pe picioare businessul Guido. Pe langa Panama Emporium, iubitorii de cafea vor mai gasi la Guido si Brazilia Sertãozinho, o cafea cu note clasice, Costa Rica Perla Negra sau Columbia Finca Tamana, o cafea despre care s-a scris o carte.

“Ne dorim sa dezvoltam in continuare partea de HoReCa si sa avem din ce in ce mai multi clienti, chiar ne pricepem foarte bine la prajit, la boabe, la alesul cafelei. Spre exemplu, cand alegem o cafea, gustam 30 de cafele si alegem una singura”, spune Adrian Simion, cofondator al Guido Coffee. “Pe termen scurt ne dorim sa deschidem cel putin o locatie in care oamenii sa poata veni sa si stea, nu doar sa ia la pachet cafeaua preparata”, adauga antreprenorul despre planurile pe care le are cu Guido Coffee.

Ascensiunea cafelei de specialitate, care prinde contur in Romania, unde tot mai multe cafenele aleg sa ofere clientilor o bautura reprezentativa, este fructificata de Guido, care le poate pune la dispozitie acestora nu numai cafea proaspat prajita, ci si echipamente sau servicii de consultanta. Iar antreprenorii nu au stat prea mult pe ganduri si si-au aratat interesul de a oferi o experienta inedita clientilor. Cafeneaua M60 a fost printre primii clienti care au ales sa isi personalizeze gustul cafelei. Dupa ce inteleg profilul clientului, specialistii de la Guido selecteaza cu grija originile de cafea, iar pentru fiecare dintre ele testeaza si aleg un profil de prajire care sa evidentieze diferitele arome.

raduM_040 copy

Urmatorul pas costa in recomandarea perioadei optime de maturare, adica numarul de zile de la prajire in care boabele isi dezvaluie buchetul cu claritate si eleganta si crearea acelui gust recognoscibil care sa ramana in memoria clientilor. Pe lista cafenelelor din tara cu care a mai colaborat Simion se numara si Creamier, o cafenea din zona Ateneului Roman, care ofera cafea de specialitate si inghetata artizanala. Initial, businessul a fost gandit de Adrian Vaduva ca gelaterie, insa cercetand piata mai atent antreprenorul a observat ca in Romania inghetata este un produs sezonier, spre deosebire de deserturile clasice. Tocmai in perioada in care cauta solutii sa nu inchida magazinul pe timp de iarna, Adrian Vaduva descoperise si cafeaua de specialitate de la Guido si Origo, iar produsul a fost raspunsul perfect. De aici nu a mai fost decat un pas.

Astazi, Adrian Vaduva isi doreste sa consolideze actualul business si apoi sa replice succesul cafenelei si sa mai deschida cel putin o locatie. “In principiu as vrea sa o fac sa mearga mai bine de atat, pentru ca este clar ca nu mi-am atins inca potentialul si trebuie sa ma apuc de marketing la modul serios”, spune pentru Biz Adrian Vaduva, fondatorul Creamier. “Mi-e clar ca asta mi-e drumul si mai vreau sa deschid o locatie, doua, cate voi putea. Cand aude sotia ca vreau sa mai deschid una o ia cu fiori pe sira spinarii”, declara zambind antreprenorul, care adauga ca principala provocare cu care se confrunta acum este lipsa timpului.

Inainte sa deschida cafeneaua, Adrian Vaduva abia astepta sa intre in spatele barului si sa faca el însusi cafea, insa in antreprenoriat nu-ti iese totul conform planului. La scurt timp dupa deschidere, a realizat ca timpul nu este tocmai cel mai bun prieten al antre­prenorilor. Acum, cei doi soti si-au impartit sarcinile, Adrian Vaduva ocupandu-se de aprovizionare si marketing, iar sotia de contabilitate. Pe agenda antreprenorilor este recrutarea unui manager care sa preia o parte din sarcini. “Am crezut ca piata este cunoscatoare, dar dupa ce am deschis mi-am dat seama ca lumea nu stie. Cand veneau dupa inghetata le povesteam despre cafea si pe urma au inceput sa vina dupa cafea. Ca dezvoltare eu o vad pe un trend ascendent, dar clar ca gustul este mult peste fata de toata cafeaua pe care o gasim pe piata si pretul nu este cu mult mai mare”, adauga Adrian Vaduva.

Foto: Dreamstime

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: