Cel mai bun plan românesc pentru cultură în Germania
Reading Time: 4 minutePovestea Plan B a început în 2005, la Cluj, la inițiativa lui Mihai Pop și Adrian Ghenie și sub impulsul lui Victor Man, fiind gândit ca spațiu de producție și expunere pentru arta contemporană. Pe lângă promovarea artiștilor galeriei, programul Plan B se ocupă și cu cercetarea artei românești din ultimii 50 de ani, punând în evidență lucrările unor artiști remarcabili care nu au avut parte de o expunere internațională consistentă.
În 2008, Plan B s-a extins prin deschiderea unui spațiu expozițional permanent la Berlin, care de atunci este gestionat de Mihaela Lutea și Mihai Pop.

„A fost oarecum un pas firesc după deschiderea Plan B în Cluj, o galerie făcută de artiști care a beneficiat destul de repede de succes internațional. După prezența la Bienala din Veneția în 2007, cu doi dintre artiștii din programul galeriei, Victor Man și Cristi Pogăcean, s-a simțit nevoia unei poziționări mai aproape de un public cu experiență, cum e cel de la Berlin, de o altă dinamică din lumea artei, pe scurt, de o conectare la o altă energie”, spune Mihaela Lutea, în timpul discuției cu echipa Biz, chiar în centrul Plan B din Berlin.
Tocmai s-a încheiat expoziția pictorului Cornel Brudașcu, iar lucrările sale încă domnesc în spațiul impresionant din Strausberger Platz 1. Plan B Berlin are pereți înalți, albi, pe care lucrările se pot admira fără alte distrageri. Lumina cade perfect în fiecare unghi, iar acest detaliu nu este deloc întâmplător și este apreciat de vizitatorii obișnuiți, dar mai ales de criticii care vin în acest spațiu pentru a descoperi artiști noi.

Nu este același loc în care Plan B își începea povestea în Germania, dar cu fiecare mutare, galeria a reușit să se reinventeze și să ofere un spațiu care să invite la explorare și conexiuni.
”Momentul în care am deschis noi la Berlin era unul foarte bun, căci România tocmai intra în Uniunea Europeană și exista mult interes față de arta din Europa de Est. Sigur că noi atunci eram încă la început, împreună cu Mihai Pop am deschis spațiul din Berlin și i-am gândit programul într-un mod mai degrabă intuitiv.
Energia și dinamica orașului ne-au inspirat mai mult decât credeam atunci, la fel și lucrurile deja setate de galeriile care existau de mult timp aici, un anume fel de a opera împreună, o informație structurată în urma unui consens spre avantajul publicului, în general o grijă față de felul în care ne prezentăm, toate le-am reânvățat la Berlin.
Îl percepeam ca pe un oraș perfect pentru că aici scena de artă definește orașul și se află într-o dinamică permanentă. Berlinul te provoacă tot timpul la noi încercări, astfel ca am simțit nevoia de-a lungul anilor să ne mutăm dintr-un cartier în altul. Este un oraș mare cu micro scene care funcționează în paralel, având particularităților lor, care sunt definite de grupuri de galerii și artiști care s-au organizat în zone foarte diverse. Vorbim de dinamici diferite, de exemplu in Potsdamer Strasse, unde am stat 11 ani, contextul era un mix de artă, design, modă și industrii creative”, explică Mihaela Lutea.
Pentru artiștii locali, dar și cei internaționali, Plan B din Berlin și-a câștigat un loc și un renume care nu mai are nevoie de introduceri îndelungate.

„În toți acești ani am construit o poziție importantă și suntem percepuți de ceva timp ca o galerie din Berlin, cu un program relevant în contextul cultural de aici. Orașul s-a schimbat și el, a devenit din ce în ce mai internațional. Noi, sigur, în continuare rămânem una dintre puținele galerii din Europa de Est cu un program focusat, compatibil cu publicul exigent al Berlinului. E un public interesat de conținut și de cercetarea din galeriile de artă, dincolo de aspectul de interacțiune socială și networking”.
Dar ce se poate vedea în spațiul galeriei Plan B din Berlin?
„În principal expunem un material nou creat de artiști special pentru expoziții și care este disponibil pentru a fi colecționat. Dar expunem și opere care au fost create începând din anii ’50, iar această particularitate oferă o perspectivă asupra evoluției, până la urmă, a artei contemporane din România. Ne adresăm colecțiilor private sau publice prezentând artiști din zona noastră de cercetare, există în program și expoziții care au mai ales un scop de cercetare istorică, în cazul lor miza principală nu este comercială.”
Spațiul nu este deschis doar pentru artiști din România sau din Europa de Est. În zilele în care redacția Biz s-a aflat la Berlin, echipa Plan B pregătea „Dark Romance”, a doua expoziție solo a artistei Ran Zhang. Aceasta a avut vernisajul chiar de Valentine’s Day, pe 14 februarie.
„Ran Zhang este o artistă de origine chineză, cu care colaborăm de câțiva ani și care are ca sursa un univers microscopic și vizualizări științifice. Ea are o poziție foarte originală și aparte, care este inedită în programul galeriei”.



Expoziția „Dark Romance” a artistei Ran Zhang, deschisă până pe 12 aprilie la Galeria Plan B în Berlin, pune sub lupă legătura dintre cunoașterea științifică și experiența personală, atunci când transcende contextele academice în viața de zi cu zi. Această relație dinamică examinează disonanța cognitivă dintre cunoaștere și sentiment, prin prisma modului în care știința ajunge să fie personalizată. Suprafața lucrărilor este texturată cu micrografii supraîncărcate și motive fragmentate de plutitoare oculare și proteine motorii/vizuale, creând tensiune între experiențele senzoriale și datele empirice, estompând în același timp granițele dintre simboluri și modele.
Plan B din Berlin este cu siguranță un motiv de mândrie pentru orice român care vizitează capitala Germaniei, dar mai ales este o poartă generoasă pentru a pătrunde în lumea artistică ancorată într-un context internațional mai generos.
Biz Germania, un proiect unic în lume
Biz Germania este un proiect Biz unic în lume, powered by #Melitta. Parteneri: #Beiersdorf, #Kaufland, #MercedesBenz, #Penny, #Porsche #Weihestephaner
FOTO: Vali Mirea
FOTO EXPOZIȚII DIN GALERIA PLAN B BERLIN: Trevor Good
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz