Creșterea TVA în România oferă o oportunitate strategică pentru retaileri
Reading Time: 3 minuteÎncepând cu 1 august 2025, cota standard de TVA din România a crescut de la 19% la 21%, iar cotele reduse de 5% și 9% au fost consolidate într-o cotă unică de 11%. Măsura, parte a unui pachet fiscal mai amplu adoptat pe 25 iulie, urmărește reducerea deficitului bugetar al țării—care a ajuns la 9,3% din PIB în 2024, cel mai ridicat din UE.
Impact asupra consumatorilor și a sectorului de retail
Creșterea TVA s-a resimțit imediat în puterea de cumpărare a românilor. După anunțarea măsurii, presa a relatat despre un val de tranzacții imobiliare realizate pe ultima sută de metri, cumpărătorii încercând să profite de cotele mici de TVA. În retail, companiile au fost nevoite să actualizeze rapid prețurile, sistemele de vânzare, platformele de e-commerce și instrumentele contabile pentru a se conforma noilor cote. Chiar dacă a fost o muncă complicată din punct de vedere tehnic, actualizarea la noile prețuri s-a efectuat fără probleme.
Însă acum vedem prețuri mai mari pentru consumatori nu doar la bunurile de zi cu zi, ci și la alimente, medicamente, servicii de ospitalitate, cărți și activități culturale, unele dintre acestea fiind anterior taxate cu cote reduse de 5 sau 9%. Acest lucru a făcut ca bugetele familiale să fie mai strânse și a dus la reducerea cheltuielilor pentru anumite produse care erau considerate un capriciu și a determinat o sensibilitate sporită față de promoții și fluctuațiile de preț.
”Românii sunt unii dintre cei mai atenți europeni când vine vorba de cumpărături. Se documentează foarte bine, verifică lista de prețuri și caută cele mai bune oferte. Ne așteptăm ca în perioada următoare, promoțiile să fie cele care vor genera vânzări, dar și campaniile de fildelizare care vor oferi reduceri.
Conform analizelor noastre, creșterea TVA ar putea reduce cu până la 5 – 7% bugetul lunar disponibil pentru achiziții neesențiale, ceea ce va accentua atenția consumatorilor asupra promoțiilor și ofertelor personalizate. Rolul Shopfully este de a pune la dispoziția retailerilor insighturi și instrumente digitale care să transforme această schimbare într-o oportunitate de fidelizare și optimizare a vânzărilor.” a declarat Cătălin Pațachia, country manager Shopfully.
Cum afectează creșterea TVA retailerii și consumatorii
Retailerii resimt presiunea costurilor operaționale crescute odată cu actualizarea sistemelor și recalibrarea marjelor. Pentru unii, absorbirea parțială a creșterii TVA ar putea fi necesară pentru a rămâne competitivi, vedem deja asta în câteva rețele de retail. Dar acest lucru ar reduce și mai mult profiturile. În același timp, consumatorii vor deveni mai atenți, comparând mai mult ofertele și orientându-se doar către achiziții esențiale.
Oportunitate strategică: Poate creșterea TVA să stimuleze retailul inteligent?
Deși pe termen scurt efectul este unul de presiune, schimbarea de TVA creează și o oportunitate pentru retaileri să se adapteze și să devină mai rezilienți:
- Prețuri inteligente și pachete de valoare
Retailerii pot crea oferte tip pachet sau programe de loialitate care să diminueze impactul perceput al creșterii TVA și să crească atractivitatea brandului. - Eficiență operațională
Necesitatea de a actualiza sistemele poate fi folosită pentru a îmbunătăți procesele interne, gestiunea stocurilor și prognoza cererii prin soluții analitice. - Comunicare transparentă
Explicarea clară a modului în care se modifică prețurile și ce valoare se păstrează, poate consolida încrederea consumatorilor. - Adoptarea platformelor digitale
Marjele mai mici pot încuraja retailerii să se orienteze spre soluții digitale, promoții hiperlocalizate și marketing bazat pe date, pentru a crește eficiența investițiilor. - Educarea consumatorilor
Retailerii pot ajuta clienții să înțeleagă modificarea TVA și impactul asupra achizițiilor din magazine, reducând șocul inițial al prețurilor.
Cum poate Shopfully sprijini retailerii în contextul creșterii TVA
Shopfully este o companie tech specializată în soluții drive to store care conectează consumatorii cu retailerii, în momentele cheie ale deciziei de cumpărare. Prin campanii digitale targetate, Shopfully permite retailerilor să-și promoveze ofertele exact acolo unde consumatorii caută soluții: pe telefonul mobil.
Pentru piața din România, acest lucru înseamnă promovarea ofertelor relevante în timp real, astfel încât consumatorii să poată compara și alege rapid magazinele cu cele mai bune promoții. Campanii geo-targetate, prin care retailerii pot direcționa oferte personalizate către consumatori aflați în proximitatea magazinelor lor. Integrarea cataloagelor digitale în aplicație, reducând costurile tipăririi materialelor promoționale și crescând gradul de vizibilitate. Analize și insighturi de consum, prin care retailerii înțeleg comportamentele de cumpărare și își pot ajusta strategiile comerciale.
Practic un lanț de supermarketuri poate încărca în Shopfully catalogul săptămânal și, prin funcția de geo-targeting, să ajungă la clienții care locuiesc la maximum 3 km de un magazin. Un retailer de electronice poate promova în aplicație o campanie de tip „back-to-school” și să atragă în magazine familiile care caută laptopuri sau tablete pentru copii. Magazinele de fashion pot utiliza platforma pentru a comunica reducerile de sezon, crescând traficul în locațiile fizice chiar și în perioade de consum redus.
Shopfully este liderul european în soluții Drive to Store, ajutând retailerii și brandurile să transforme căutările online în shopping. Offerista acoperă Germania, Austria și Europa Centrală și de Est, Shopfully activează în 25 de țări și are o echipă de peste 450 de specialiști. Compania colaborează cu peste 500 de retaileri și branduri, ajungând la peste 200 de milioane de consumatori la nivel global printr-o rețea extinsă de parteneri media, platforme digitale și soluții tehnologice inovatoare, inclusiv propria platformă de marketing hyperlocal bazată pe inteligență artificială.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz