Interviuri Interviuri & Opinii

Cum accelerează PGI transformarea digitală a marilor companii

18 aug. 2025 6 min

Cum accelerează PGI transformarea digitală a marilor companii

Reading Time: 6 minute

De peste 25 de ani, PGI dezvoltă și implementează soluții de digitalizare care accelerează transformarea companiilor cu ambiții mari de creștere. Născută în România și extinsă treptat în peste 20 de țări din regiunea EMEA, compania și-a construit expertiza pe proiecte complexe, de la optimizarea lanțurilor logistice ale marilor retaileri, până la digitalizarea proceselor critice din energie și sectorul financiar-bancar.

Într-o lume în care viteza de adaptare și integrarea noilor tehnologii fac diferența între stagnare și dezvoltare, PGI mizează pe combinarea experienței umane cu puterea inteligenței artificiale și pe o abordare personalizată, adaptată specificului fiecărei industrii.

Despre parcursul companiei, proiectele de referință și viziunea pentru piața locală și internațională am stat de vorbă cu Doru Nica, reprezentant PGI.

Cum ajuta expertiza voastră la accelerarea proceselor de business în cadrul companiilor cu ambiții mari de dezvoltare ? De exemplu, ați avut un rol activ in triplarea numărului de magazine a celui mai mare retailer din Polonia? 

In primul rand, vorbim de o calatorie care a inceput acum 25 de ani in Romania. Ne-am extins apoi, gradual, in peste 20 de tari din regiunea EMEA. In toata aceasta perioada am avut privilegiul sa implementam solutii de digitalizare in cele mai diverse regiuni, incepand cu Italia, Elvetia si Germania in spatiul european, continuand cu Orientul Mijlociu in state precum Emiratele Arabe Unite si Qatar, migrand apoi catre Africa prin proiecte dezvoltate in Nigeria, Ghana sau Libia. In tot acest timp, sediul nostru central si coordonarea a fost facuta din Romania, iar in ultimii 10 ani am inceput sa dezvoltam proiecte si pentru Europa Centrala si de Est, inclusiv pentru piata locala.

Strategia noastra de dezvoltare a urmarit consolidarea expertizei echipei in domeniul solutiilor de tip Enterprise Content Management si, in linie cu tendintele, in stransa legatura cu Inteligenta Artificiala (AI). Tipul acesta de specializare permanenta a stat la baza colaborarilor cu jucatori mari de pe trei continente.

Exemplul din Polonia, este, intr-adevar, unul cu care ne mandrim. Practic, cu ajutorul solutiilor livrate de PGI, am sustinut triplarea numarului de magazine – de la 4.000 shopuri la momentul inceperii colaborarii la 12.000 de unitati deschise in Polonia, o cifra impresionanta, de exemplu, pentru piata locala.

Concret, solutia noastra a constat in optimizarea proceselor de lucru prin digitalizarea operatiunilor de logistica pe intreg lantul de aprovizionare, asigurand eliminarea completa a hartiei in relatia dintre magazine, transportatori si depozite. Acest lucru l-am facut dupa o atenta analiza a comportamentelor umane care insoteau fiecare actor implicat in proces. Acum, dupa finalizarea proiectului, peste 10 milioane de documente circula lunar, intr-un flux neintrerupt si in conditii de siguranta, in format exclusiv electronic, lucru care i-a permis acestui retailer sa deschida chiar si 3 magazine noi pe zi.

Cum ajută AI-ul o companie precum PGI să își îmbunătățească business-ul si oferta de piață?

AI-ul reprezinta o evolutie tehnologica asteptata de mai multe decenii. Explozia curenta este datorata mai multor evenimente intamplate in ultimii 7-10 ani : puterea de procesare, perfectionarea algoritmilor, disponibilitatea cloud-ului ca platforma de procesare si antrenare, dar si volumul urias de date disponibile. Avand la dispozitie noile instrumente noi ne concentram in prezent pe transferul know-how-ului de industrie acumulat folosind tool-uri AI, astfel incat solutia implementata la client sa ajunga sa isi dubleze, chiar, impactul. Vorbim aici de reducerea riscurilor legate de semnarea contractelor bancare, de accelerarea proceselor de inrolare a clientilor noi, de procesarea inteligenta a documentelor in care rezida o parte importanta a datelor unei companii. Altfel spus, AI-ul poate ajuta enorm o companie dar nu poate, deocamdata, substitui pe deplin expertiza umana. Noi credem ca succesul unui proiect bazat pe AI depinde de cat de iscusita este compania care il implementeaza sa agrege cele doua componente mentionate mai devreme. 

Ce înseamnă, în concepția PGI, digitalizarea pentru o companie? Ce a însemnat acest proces complex pentru un partener precum, cel mai mare jucător din energie din Italia, de exemplu? 

Digitalizarea insemna, in conceptia noastra, mult mai mult decat dotarea cu echipamente de ultima generatie, laptopuri, servere, echipamente de stocare, semnaturi electronice etc. La PGI credem ca digitalizarea incepe cu specificul industriei din care face parte o companie. Fiecare industrie are procese de lucru distincte care devin cheie pentru indicatorii de performanta. Astfel, prin perfectionarea anumitor procese specifice de industrie, o companie isi va putea creste semnificativ parametrii de business si acest lucru, ii va asigura implicit, diferentierea fata de competitori. O banca, de exemplu, poate nu va insista pe digitalizarea operatiunilor legate de operarea flotei de masini, dar in schimb, sigur va fi preocupata de accelerarea proceselor de contractare pentru persoanele fizice si juridice. 

Secretul este arta de a asambla diversele tool-uri informatice hardware, software, servicii outsourcing si a le pune la lucru plecand de la experienta acumulata in optimizarea proceselor specifice ale unei industrii.

Pentru clientul din Italia, solutia generata de PGI a contribuit la reducerea timpului necesar initierii unui proiect de Engineering si Investitii (Capital Project) – de la 3 saptamani la doar 2 zile prin automatizarea proceselor specifice si orchestrarea lor in aplicatii de tip Process and Document Management. Astazi, peste 3.000 ingineri lucreaza cu aplicatiile dezvoltate de PGI in Milano. Tot pe acest client l-am ajutat sa isi centralizeze informatiile si documentatiile tehnice stocate pe platforme maritime aflate in 4 oceane ale lumii, tocmai pentru a avea o comunicare constanta si sigura si acces in timp real la date, de oriunde din lume… mai ales de pe diferite platforme maritime.

Ce înseamnă să faci complet shiftul către cloud? De ce e acest lucru important și relevant pentru un business în 2025? Din punct de vedere al siguranței, este o soluție mai bună decât păstrarea in-house a serverelor?

Am avut clienti care acum mai bine de 5 ani, nu numai ca aveau toata infrastructura in propriul centru de date, dar nu concepeau ca noi sa le livram serviciile prin conectare de la distanta. Este cazul unui colos energetic din Orientul Mijlociu unde obisnuiam sa avem o echipa de 15 specialisti PGI care lucrau la sediul clientului pentru livrarea serviciilor.

Acelasi client este acum prima companie din tara sa care foloseste serviciile Google Cloud, migrand astfel, cu ajutorul nostru, toata infrastructura in cloud. In prezent, asiguram migrarea in cloud pentru banci importante din Romania care, desi activeaza intr-un domeniu foarte atent reglementat, au realizat ca isi pot creste avantajul competitiv prin apelarea la serviciile cloud. Asta si pentru ca integrarea serviciilor cloud ajuta foarte mult la adoptia AI-ului intr-o organizatie. Mai devreme sau mai tarziu, fiecare companie trebuie sa gaseasca o solutie de reducere a riscurilor asociate procesarii datelor in afara perimetrului informatic propriu.

Care este rolul echipei PGI din Romania în ecosistemul mai larg al business-ului și în ce proiecte este implicată? Cat de importantă este Romania pentru PGI?

In Romania se afla core-ul echipei de conducere. Aici se defineste strategia pe termen mediu si lung si tot de aici se deruleaza programul de transformare organizationala inceput cu mai bine de 1 an in urma. De asemenea, Romania ocupa un rol esential in termeni de dezvoltare a afacerii si a mixului de venituri. Putem spune ca toate solutiile livrate de PGI in peste 20 de tari, deja, au ADN romanesc.  

Ce potential are Romania in domeniile acoperite de PGI

Cum spuneam, cu toate ca PGI e companie multinationala cu origine romaneasca, noi am inceput livrarea solutiilor in fara tarii si abia acum 10 ani ne-am indreptat atentia catre Romania. Cred ca acest shift s-a datorat si maturizarii pietei locale si oportunitatilor si provocarilor care au aparut odata cu integrarea noilor tehnologii in business.

In momentul de fata, Romania a ajuns sa fie o piata extrem de importanta in ecosistemul PGI intrucat aici se genereaza o mare parte din veniturile anuale ale grupului.

Atat domeniul financiar-bancar, cat si energia si serviciile de utilitati reprezinta zonele noastre de interes si expertiza, iar companiile din Romania au atat capacitatea, cat si nevoia de a absorbi tipul de solutii digitale pe care PGI le dezvolta. Suntem mandri sa putem spune, intr-o piata si domeniu atat de competitiv, ca printre partenerii nostri din Romania se numara banci din top 10, dar si cei mai importanti jucatori din energie. Exista, asadar, perspective solide pentru cresterea business-ului in tara.

Cum va adresați pieței din Romania

Spre deosebire de alte tari, in Romania ne permitem sa avem o prezenta fizica mult mai intensa: evenimente, intalniri cu clientii, workshop-uri, prezenta in contexte sociale care ne permit sa aprofundam relatiile cu partenerii existenti, dar si cu alti potentiali parteneri. Chiar daca suntem activi intr-un domeniu care, prin natura sa, traduce in termeni de eficientizare si digitalizare interactiunile umane, in modul in care ne abordam colaboratorii acordam prioritate acestei componente relationale care ne ajuta sa intelegem mai bine nevoile specifice ale fiecarui partener si sa dezvoltam, astfel, solutii personalizate care sa genereze un avantaj competitiv.

De asemenea, avem parteneriate și cu jucători importanți din domeniul IT, asta pentru că ne dorim să acționam într-un context de sprijin reciproc si shared-value, în care performanta fiecăruia dintre noi sa ne influențeze si potenteze succesul reciproc. Respectul pentru ideea de parteneriat s-a tradus, de-a lungul anilor, într-o valoare directoare esențială pentru PGI și vom continua sa acționam ca un partener de încredere pentru toți colaboratorii noștri.

Articole pe aceeași temă: