Cum arată publicitatea politică sponsorizată în Repubica Moldova, pe platformele Meta și YouTube
Reading Time: 5 minuteÎn perioada 30 aprilie – 28 iulie, Federația Rusă, prin rețeaua condusă de oligarhul Ilan Șor, și mai mulți actori politici locali au sponsorizat 1.505 reclame pe platformele Meta, cu un buget total estimat la 45.000 EURO. Pe platforma YouTube, Șor și Natalia Morari au plasat 319 reclame, suma cărora nu poate fi aflată.
Analiza relevă concentrarea fără precedent a resurselor într-un singur nucleu: rețeaua Ilan Șor.
- 88,1% din reclamele Meta și 70,4% din buget sunt atribuite acestui actor.
- MD24 funcționează ca nod proxy major, rulând ~69% din totalul reclamelor lui Șor, fiind apoi șters de Meta.
- Diversificarea tactică este evidentă: Șor combină pagini oficiale, proxy media și pagini anonime pentru a fragmenta riscul și a crește acoperirea. Acest model reduce vizibilitatea sursei primare și creează redundanță operațională: chiar și după eliminarea MD24, distribuția reclamelor continuă prin pagini anonime și conturi individuale.
Ilan Șor a crescut considerabil bugetele pentru sponsorizare, alocând 31.687 de euro pentru 1326 reclame. Paginile finanțate de acesta aparțin politicienilor Vasile Tarlev, Victoria Furtună, Partidul „Republican INIMA Moldovei”, Partidul politic „Moldova Mare” și postului TV „MD24”. Totodată, acesta a reactivat și sponsorizările pe pagini anonime cu denumiri patriotice cum ar fi: Știri din Moldova, Сильная Молдова și News Moldova.
După cheltuieli, Șor este urmat de Andrei Năstase, care a alocat aproximativ 10.000 de euro pentru 110 reclame. Pentru prima dată, în cadrul monitorizării apare Partidul „Mișcarea Respect Moldova”, condus de către Marian Lupu, fost președinte al Partidului Democrat din Republica Moldova. Marian Lupu a alocat 3.373 de euro pentru 61 de reclame.
În perioada monitorizată principalele narative propagandistice promovate prin intermediul
reclamelor de pe Meta și YouTube au fost:
- Guvernarea PAS va frauda alegerile parlamentare în diasporă;
- Guvernarea PAS persecută Biserica Ortodoxă din Moldova;
- Guvernarea PAS a sărăcit Moldova;
- PAS a impus cenzura în Moldova;
- UE și PAS au distrus agricultura moldovenească;
- Bugeacul aparține Republicii Moldova și nu Ucrainei;
- Moldova nu va deveni niciodată membră UE.
Aceste campanii au ca obiectiv subminarea parcursului pro-european al Republicii Moldova, destabilizarea climatului politic și erodarea încrederii în instituțiile statului. Drept consecință, comunicarea slabă a autorităților și a partidelor pro-europene contribuie la diminuarea încrederii în direcția europeană a țării. În contextul alegerilor parlamentare autoritățile, în colaborare cu societatea civilă, trebuie să-și intensifice eforturile de combatere a dezinformării, informând activ publicul și solicitând platformelor digitale să prevină ingerințele electorale.
Între 30 aprilie și 28 iulie 2025, au fost identificate 1.505 reclame sponsorizate pe platformele Meta, cu un buget total de aproximativ 45.000 EUR. Ilan Șor domină sponsorizările: 1.326 reclame (≈88% din volum), cu 31.687 EUR cheltuiți. Urmează Andrei Năstase (110 reclame, ~10.000 EUR) și Partidul „Respect Moldova” al lui Marian Lupu (61 reclame, 3.373 EUR). Natalia Morari a mutat activitatea pe YouTube, unde a sponsorizat doar 4 reclame pe Meta (~399 EUR), dar a promovat masiv conținut video (vezi secțiunea YouTube). Lipsesc datele oficiale privind cheltuielile și audiențele pentru YouTube, din cauza neactivării etichetei „political ads” de către Google.
Kremlinul își intensifică campaniile de dezinformare în spațiul online din Republica Moldova pentru a deturna rezultatul alegerilor parlamentare din 28 septembrie, arată autorii analizei. Unul din instrumentele utilizate de Moscova în războiul hibrid este sponsorizarea reclamelor ce promovează dezinformarea pe platformele Meta și YouTube. Principalul finanțator al reclamelor pe aceste platforme rămâne în continuare a fi oligarhul fugar Ilan Șor, ascuns la Moscova de justiția moldovenească.
Pe lângă paginile anonime folosite pentru a răspândi dezinformare și a promova imaginea grupării pe care o conduce, Ilan Șor continuă să investească masiv în reclame sponsorizate. Acestea sunt difuzate prin pagini asociate cu politicienii Irina Vlah, Victoria Furtună și Vasile Tarlev, candidați susținuți de oligarh la alegerile prezidențiale, comentează expertul WatchDog.MD, Andrei Rusu.
Cheltuieli pe platforma Meta în perioada 30 aprilie – 28 iulie
Oligarhul fugar Ilan Șor a cheltuit, în perioada 30 aprilie – 28 iulie, circa 32.000 de euro pentru promovarea a 1326 de reclame pe Facebook și Instagram. Paginile finanțate de acesta aparțin politicienilor Vasile Tarlev, Victoria Furtună, Partidul „Republican INIMA Moldovei”, Partidul politic „Moldova Mare” și postului TV „MD24”. Totodată, acesta a reactivat și sponsorizările pe pagini anonime cu denumiri patriotice cum ar fi: Știri din Moldova, Сильная Молдова și News Moldova. Paginile anonime utilizează categoriile „Site web media/de știri”, „Ziar” sau „Companie de producție media și difuzare” pentru a crea iluzia că aparțin unor instituții media legitime. Paginile afiliate postului TV „MD24” au fost șterse ulterior de către Meta, însă au reușit să sponsorizeze în perioada monitorizată 916 reclame pentru care s-au cheltuit 12.866 de euro.
Dintre politicienii afiliați lui Ilan Șor, Irina Vlah și Partidul „Republican INIMA Moldovei” au cheltuit 10.125 de euro pentru 185 de reclame. Aceștia sunt urmați de Victoria Furtună și Partidul politic „Moldova Mare”, care au cheltuit 5480 de euro pentru 77 de reclame. Vasile Tarlev a cheltuit de pe pagina sa oficială doar 2604 pentru 139 de reclame.
Analiza datelor Meta arată pachete distincte de tactici:
- Rețele-purtătoare (ex. MD24) → volum masiv, risc de sacrificare după detectare.
- Paginile anonime → testare de narațiuni cu risc scăzut.
- Pagini oficiale de partid → legitimează mesajele.
Această structură permite coordonatorilor să distribuie riscurile și să maximizeze impactul.

Comparație între cheltuielile paginilor afiliate lui Ilan Șor, Marian Lupu, Nataliei Morari și Andrei Năstase în perioada 30 aprilie – 28 iulie.
Andrei Năstase este unicul personaj politic din Moldova, care într-o perioadă de 90 de zile a reușit să promoveze de pe un singur cont 110 reclame în valoare de aproximativ 10.000 de euro.
Partidul „Respect Moldova” și liderul acestuia, Marian Lupu, au preluat tactica lui Ilan Șor de a se promova prin intermediul paginilor anonime, pe lângă paginile oficiale. Astfel, Lupu și partidul său au fost promovați de către paginile anonime „Believe Media” și „Moldoshow”, care se prezintă în descriere ca „Organizaţie non-guvernamentală (ONG)” și „Emisiune sau serial TV”. În total, paginile afiliate lui Marian Lupu și partidul pe care îl conduce au sponsorizat 61 de reclame pentru suma de 3373 de euro.
În cazul sponsorizărilor lui Nataliei Morari, asociată cu oligarhul Veaceslav Platon, sumele alocate pentru reclame au scăzut în comparație cu perioada 01 – 30 martie. Astfel, în perioada 30 aprilie – 29 iulie, Morari a cheltuit 399 de euro pentru 4 reclame. Aceasta se datorează faptului că Morari și-a mutat activitatea în mare parte pe platforma YouTube, unde își promovează conținutul.
Comparație între numărul de reclame sponsorizate de paginile afiliate lui Ilan Șor, Marian Lupu, Nataliei Morari și Andrei Năstase în perioada 30 aprilie – 28 iulie.
În ceea ce privește numărul reclamelor sponsorizate, oligarhul Ilan Șor rămâne în continuare
lider, depășind de aproximativ 7 ori restul personajelor politice monitorizate.
Promovarea dezinformării pe YouTube
Pe platforma YouTube, doar conturile Nataliei Morari și cele asociate fugarului Ilan Șor (Partidul Politic Partidul Republican „INIMA MOLDOVEI” și Media Content Distribution s.r.l., cont afiliat postului TV „Canal5”) au promovat reclame în perioada 30 aprilie – 28 iulie. Fugarul Veaceslav Platon a încetat să sponsorizeze conținut pe YouTube odată cu încheierea alegerilor prezidențiale. Ilan Șor este lider absolut și la sponsorizările pe YouTube, promovând în perioada monitorizată peste 283 reclame cu conținut manipulatoriu.

Comparație între numărul de reclame sponsorizate de conturile de YouTube afiliate lui Ilan Șor și Nataliei Morari în perioada 30 aprilie – 28 iulie.
Google Ads Transparency nu oferă informații despre sumele cheltuite pe reclame și perioada de difuzare. Aceasta se explică prin faptul că, pe teritoriul Republicii Moldova, Google nu a activat categoria reclamelor politice, care ar oferi date despre buget, durată și numărul de vizualizări.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz