Stiri

Cum arată viața după pandemie. Studiu internațional despre cum văd oamenii ”noua normalitate”

9 iun. 2021 4 min

Cum arată viața după pandemie. Studiu internațional despre cum văd oamenii ”noua normalitate”

Reading Time: 4 minute

Aproape 10.000 de gospodării din 12 țări au participat la chestionarul bi-anual ce a analizat dinamica cheltuielilor consumatorilor în preajma sezonului de vară. Au fost dezvăluite detalii interesante legate de obiceiurile de consum și planificarea perioadei ce urmează, viața după pandemia COVID-19, cine e gata să călătorească din nou și cine va continua să lucreze de acasă.
Rezultatele fac parte din barometrul de vară al Grupului Ferratum și arată schimbările globale după un an pandemic.

Românii își doresc viața de dinainte de pandemie

În ceea ce privește România, potrivit studiului, situația locurilor de muncă s-a stabilizat. De la un procent de 53% din persoane care aveau un loc de muncă stabil anul trecut, în acest an procentul a urcat la 81%. Și de la 16% persoane care erau în șomaj tehnic, în acest an doar 3% din forța de muncă mai este astfel încadrată.

38% dintre respondenți au declarat că s-au vaccinat deja și alți 28% sunt pe lista și se vor vaccina curând.
58% dintre românii participanți la barometrul Ferratum au spus că își doresc să se întoarcă la birou când se termină pandemia.

Deasemenea românii au început să aibă și alte priorități când vine vorba de cheltuieli în afară de cele de baza, alimentare. Printre top cheltuieli se numără și amenajările interioare, renovarea casei dar și vacanță în țară sau străinătate.

Buget de cheltuieli în creștere

Respondenții studiului afirmă că vor să cheltuiască mai mult în următoarea perioadă. Bugetul pentru aceste cheltuieli va urca astfel la 958 de euro, în medie, de la 802 euro, anul trecut. Totuși 48% din populație plănuiește să cheltuiască la fel ca în 2020.

Siuația din domeniul salariaților pare că s-a stabilizat, comparativ cu anul trecut: 72% dintre cei intervievați au răspuns că sunt, în continuare, angajați, fără ca salariile lor să fie reduse, ceea ce înseamnă întoarcerea la o oarecare stare de normalitate. Venitul din fiecare gospodărie a crescut, comparativ cu 2020, în special în Bulgaria, Croația și România.

Munca la birou sau munca de acasă

Chiar dacă oamenii așteaptă să se întoarcă la birou, jumătate dintre respondenți afirmă că nu vor să continue munca de acasă atunci când pandemia COVID-19 se va termina.

Socializarea prin întâlnirile de familie ori cele cu prietenii rămâne în topul activităților de care oamenilor le este cel mai dor.

În ceea ce privește ”telemunca”, provocarea majoră în cea mai mare parte a țărilor este dată de faptul ca nu se mai face diferența între viața personală și viața profesională, oamenii simt ca nu mai au viața personală (34% dintre cei care au răspuns).

Plata cu cardul, preferată de toată lumea

În 2021, plățile au fost efectuate în proporție de 58% cu cardul, 28% dintre respondenți au preferat plata cash și doar 19% transferul bancar.
Plata cu cardul este des folosită în Danemarca (92% dintre tranzacții), Norvegia (84%) și Australia (75%), în timp ce bulgarii (64%) și croații (56%), preferă plățile cash.
Întrebați dacă vor prefera să se întoarcă la cumpărăturile ”tradiționale” ori vor merge pe versiune online, 64% dintre cei care au răspuns au declarat că vor continua să meargă, fizic, în magazine. 57% dintre cei din Suedia și 51% din cei din Germania au afirmat că vor continua shopping-ul online.

Unde preferă să călătorească oamenii

Oamenii abandonează ideea unei călătorii în străinătate în acest an, mai mult preferă locațiile care nu necesită carantină. Când vine vorba de cazarea prin AirBnB, doar 4% din respondenți au ales această opțiune.
Vizate sunt locurile ce nu necesită o perioadă de carantină. Oamenii afirmă că se vor proteja mai bine și că vor avea mai multă grijă de sănătatea lor. Cei care caută astfel de asigurări speciale sunt cetățenii din Finlanda, din Suedia sau din Republica Cehă.

Pe ce vor cheltui oamenii banii în 2021

Referitor la cheltuelile online din ultimele luni, situația economică pare că se îmbunătățește: cheltuielile cu alimentele, ce reprezentau 52% din totalul anului trecut au ajuns, acum, la doar 30%, ceea ce înseamnă că oamenii s-au simtit comfortabil să iși aloce bugetele de la necesitățile primare către alte bunuri. Printre alte cheltuieli se regăsesc cumpărarea de produse de uz casnic (18%) dar și de îmbrăcăminte (28%).
În planurile de cheltuieli pentru următoarele luni, produsele alimentare continuă să se afle pe primul loc (18%), urmate de cumpărarea mobilierului pentru locuințe (11%) și de călătoriile interne (10%).

Date despre sondaj

Sondajul a fost realizat de către ”Ferratum Group”, care și-a chestionat clienții activi din 12 țări, printr-un chestionar web, standardizat. Veniturile au fost exprimate în moneda locală, iar consumul relativ din această vară a fost calculat printr-un raport al venitului disponibil lunar al unei familii din fiecare țară.
Au participat la acest sondaj aproape 10.000 de gospodării. Respondenții au avut vârste între 18 și 61 de ani. 55% dintre intervievați au fost femei. Venitul net mediu al gospodăriilor participante a fost cuprins între 1.119 și 4.076 euro. Numărul mediu din gospodăriile respondente a fost de 2.8 persoane.
În plus față de factorii demografici, respondenții au fost întrebați despre venitul lunar net disponibil și despre cum pandemia COVID-19 le-a schimbat viața în ceea ce privește comportamentul cheltuielilor, care este planul lor de financiar în următoarele luni și dacă iau în considerare să călătorească mai mult, comparativ cu 2020.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: