Featured

Daniel Santa: Un antreprenor în pas alergător

Reading Time: 4 minute

Cum a reușit Daniel Santa, un pasionat de atletism, să pună România pe harta mondială a competițiilor de alergare cu Brașov Running Festival, o competiție care în doar un an de la lansare a intrat în top 10 mondial, în fața unor evenimente similare cu tradiție din New York, Boston sau Roma.  

Daniel Santa a crescut pe pista de alergare. Tatăl său, Carol Santa, este un antrenor de atletism de succes și l-a expus pe Daniel încă de la început acestui mediu. Așa că nu e de mirare că tânărul și-a dorit dintotdeauna să facă parte din această lume a sportului. Nu a făcut sport de performanță, dar a fost reporter sportiv, iar mai apoi a devenit primul impresar român certificat de World Athletics. Alături de Ruth Chepngetich, a trăit bucuria de a face parte din echipa care câștiga titlul de campioană mondială la maraton, la Campionatul Mondial din Doha, ca mai apoi, în 2021, Ruth să doboare recordul mondial la semimaratonul din Istanbul.

„Performanța, buzz-ul, vibe-ul din jurul competiției devin un «drog», iar sub o formă sau alta vrei să rămâi parte din fenomen. Dacă îl analizezi atent, el are și un potențial de business extraordinar. Cred însă că, în cazul meu, componenta de business a apărut cumva doar ca o consecință, nu mi-am dorit-o în mod special. În rest, e multă pasiune și o viziune soră cu nebunia”

Daniel Santa, directorul Brașov Running Festival  

Cum era în mijlocul celor mai importante evenimente de alergare din lume, Daniel Santa a observat că România nu exista pe harta mondială a competițiilor de profil. La nivel de sport de performanță, atletismul românesc a atins cel mai jos nivel din istorie. Deși suntem una din țările cu tradiție și istorie în atletism, care le-a dat pe Iolanda Balaș, Lia Manoliu, Maricica Puică, Paula Ivan sau Constantina Diță și tot mai mulți români sunt atrași de acest sport, ultimele rezultate remarcabile au fost în 2008. Iar la nivel de competiții, România nu avea niciuna care să fie relevantă pe plan global, care să fie în top 100 curse de alergare pe șosea.  

Când pasiunea devine business 

Așa a luat naștere, în urmă cu doi ani, Brașov Running Festival. În numai un an, competiția a reușit să pună Brașovul pe harta mondială a marilor evenimente de alergare, reușind să intre în top 10 mondial, în fața unor curse similare din New York, Boston sau Roma. Cum a reușit Daniel această performanță? În primul rând a depus la World Athletics un proiect extrem de bine documentat și a obținut certificarea World Athletics Elite Label, care face din Brașov Running Festival o competiție similară unui turneu masters de tenis.

„E o muncă de aproape un an, cu selecție, invitații, negocieri, vize, gestionarea unor nevoi speciale ale starurilor. Eu am mai făcut asta în ultimii ani, în colaborările mele cu o serie de competiții de top, precum N Kolay Istanbul Marathon, iar faptul că nu eram un necunoscut în «piață» m-a ajutat enorm. Urmează să creștem, an de an, dezvoltând practic un festival, o sărbătoare a alergării, în care vedetele sunt cursele de elită și ale amatorilor, dar experiența e amplificată consistent de zona de entertainment, concerte, activări, numeroase activități conexe”

Daniel Santa, directorul Brașov Running Festival

Un alt obiectiv al directorului competiției este să se asigure că de pe străzile din Brașov se va alerga pentru un record mondial în următorii ani.  

La ediția din acest an, bugetul de premii oferite sportivilor români la diferite probe și categorii de vârstă este de 10.000 de euro, intenția directorului competiției fiind să crească acest buget în următorii an și să facă din Brașov Running Festival una dintre competițiile Gold Label din lume. Pe lângă premiile oferite, pentru a putea alinia la start sportivi buni, este nevoie de investiții în condiții de transport și ospitalitate și în fee-uri de participare. Primele acordate atleților de elită și primele de concurs reprezintă aproape o treime din bugetul evenimentului.  

Viziunea lui Daniel Santa pentru Brașov Running Festival presupune dezvoltarea unor afaceri conexe în jurul evenimentului, dezvoltarea unei expoziții, o conferință, un running club și, cândva în viitor, un „running mall” în jurul comunității pe care o construiește. „Este important ca interacțiunea cu Brașov Running Festival să nu fie o chestie one-shot, de un weekend, ci să fie una permanentă. Anul acesta vom pregăti și o parte de entertainment mult mai amplă la Brașov Running Festival. Vom avea trei cheering zones în care spectatorii îi pot încuraja pe alergători, dar și să asiste la reprezentații live ale unor trupe și DJ. Încercăm să dezvoltăm zone dedicate în care participanții să poată face mișcare sub cât mai multe forme, iar bugetul pentru aceste activități se apropie de 100.000 de euro”, spune Daniel Santa. 

Eforturile lui Daniel Santa de popularizare a atletismului nu se rezumă doar la Brașov Running Festival, ci includ și un proiect „disruptiv”, menit să compenseze cumva incapacitatea și lipsa de viziune a instituțiilor publice. Directorul Brașov Running Festival a inițiat și susținut un proces prin care trei alergătoare din Kenya au căpătat cetățenia română și urmează să reprezinte România la Jocurile Olimpice de la Paris. Fetele erau antrenate de tatăl lui Daniel, de Carol Santa, de multă vreme și România a fost o alegere firească atunci când au avut ocazia să se desprindă de o țară în care sprijinul de care se bucură sportivii de performanță este unul foarte limitat.  

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 373 (16 mai – 16 iunie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Ovidiu Neagoe

Recent Posts

Virgil Ichim, CEO Allianz-Țiriac Pensii Private, pleacă de la conducerea companiei începând cu data de 30 aprilie 2024

Virgil a condus operațiunile fondului de pensii din anul 2019, iar anterior a avut diverse roluri de coordonare a echipelor…

12 ore ago

Statistică Eurostat: România are prețuri mai mici pentru energie

Eurostat a publicat statistica cu privire la prețurile plătite pentru energie electrică și gaze naturale de consumatorii casnici și non-casnici…

12 ore ago

Orașele mici din România au nevoie de un sprijin mai mare în tranziția energetică

Localitățile urbane mici sunt adesea lăsate în afara discuțiilor publice privind tranziția energetică. Ele au nevoie de sprijin mai mare…

12 ore ago

AQUILA a finalizat preluarea Parmafood. A doua achiziție din acest an

AQUILA (simbol bursier AQ), lider în servicii integrate de distribuție și logistică pentru piața bunurilor de larg consum din România…

12 ore ago

Internet pentru zonele rurale prin PNRR. Proiect de 94 de milioane de euro

Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID) a publicat vineri, 26 aprilie, Ghidul solicitantului pentru Investiția 11 din Componenta 7 –…

12 ore ago

Campania „Ursuleții Faptelor Bune” revine și în 2024 și sprijină peste 1.000 de copii

SOS Satele Copiilor & Pepco România continuă și anul acesta campania „Ursuleții Faptelor Bune”, cu o colecție specială de ursuleți…

20 de ore ago