Analize Business

Deficitul balanței comerciale a României a depășit 33 mld. euro în 2024. Ce am exportat și ce am importat anul trecut

10 feb. 2025 2 min

Deficitul balanței comerciale a României a depășit 33 mld. euro în 2024. Ce am exportat și ce am importat anul trecut

Reading Time: 2 minute

Exporturile FOB ale României au totalizat peste 92,69 de miliarde de euro în 2024, în timp ce importurile CIF au depășit 126,08 miliarde de euro, astfel că deficitul balanței comerciale a depășit anul trecut 33,39 miliarde de euro, potrivit datelor preliminare publicat de Institutul Național de Statistică (INS).

Deficitul din 2024 a fost mai mare cu peste 4,42 miliarde de euro (+15,3%) față de cel înregistrat în anul 2023. Exporturile au scăzut cu 0,4%, iar importurile au crescut cu 3,3%, comparativ cu anul 2023.

Relația cu țările din Uniunea Europeană este echilibrată doar procentual, întrucât schimburile comerciale cu țările din blocul comunitar reprezintă cam 72% din total, însă avem un deficit comercial de peste 24,2 miliarde de euro și în acest caz. Astfel, valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în 2024 a fost de peste 66,72 mld. euro la expedieri și mai mult de 90,88 mld. euro la introduceri.

Topul importurilor și exporturilor în 2024

Cea mai mare pondere în importuri (36,4%) au avut-o anul trecut mașinile și echipamentele pentru transport, care au depășit valoric 45,89 mld. euro.

Produsele chimice și produsele derivate (altele decât combustibilii) sunt pe următoarea poziție, cu 14,2% din total (peste 17,85 mld. euro), urmate de articolele manufacturate diverse, cu 11,7% din total (peste 14,7 mld. euro). Alimentele și animalele vii au totalizat anul trecut 9,1% din importuri, depășind valori 11,42 mld. euro (+5,1% față de 2023).

În ceea ce privește exporturile, pe primul loc sunt tot mașinile și echipamentele pentru transport, a căror valoare a fost de peste 43,56 mld. euro, ceea ce înseamnă 47% din total și o creștere cu 4,6% față de 2023.

Prețul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă prețul la frontiera țării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum și toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.

Prețul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă prețul la frontiera țării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale prețului FOB, cât și costul asigurării și transportului internațional.

Foto: 172416209 © Tatiana Golmer | Dreamstime.com

Articole pe aceeași temă: