Good News

Drumuri Sigure spre Școală: 30 km/oră în jurul școlilor din Cluj și din țară

3 oct. 2025 2 min

Drumuri Sigure spre Școală: 30 km/oră în jurul școlilor din Cluj și din țară

Reading Time: 2 minute

Ca parte a Child Health Initiative, Comunitatea pentru Siguranță își propune să dezvolte soluții practice pentru siguranță, cu accent pe siguranța rutieră a copiilor și a tinerilor, dezvoltarea unei culturi a responsabilității în trafic și mobilitate urbană sustenabilă. Activitățile proiectului „Drumuri Sigure spre Școală” urmăresc îmbunătățirea siguranței copiilor pe drumurile publice din Cluj-Napoca și este implementat în perioada 2024-2026. Prin cercetare, un plan de acțiune adaptat, campanii de educație și un ghid de bune practici, proiectul va contribui la un mediu mai sigur în jurul școlilor. Parteneri în proiect sunt Primăria Cluj-Napoca, Universitatea Babeș-Bolyai / Departamentul de Sănătate Publică, Inspectoratul de Poliție Județean Cluj, Inspectoratul Școlar Județean Cluj și InIm Institute. Proiectul „Drumuri Sigure spre Școală” este finanțat de Fundația FIA, este parte din Child Health Initiative și a vizat elevii din 10 școli pilot din municipiul Cluj-Napoca.

Comunitatea pentru Siguranță este un grup de organizații și instituții cu misiunea de a crea un oraș în care fiecare dintre noi, și în special copiii, să fie protejați și în siguranță.

Într-o coincidență dureroasă, accidentul teribil petrecut miercuri în Cluj-Napoca în care un șofer care circula cu viteza prea mare a pierdut controlul mașinii și a lovit un copil și pe mama sa care se deplasau pe trotuar, s-a petrecut chiar în apropierea uneia dintre cele 10 școli pilot care s-au implicat în proiect. Drept urmare, considerăm necesar și urgent să comunicăm ceea ce am aflat din cercetarea realizată în cadrul proiectului Drumuri Sigure spre Școală, cercetare care a vizat principalele riscuri la care sunt expuși copiii pe drumul zilnic către și de la școală. În urma evaluării Star Rating for Schools (SR4S), porțiunea de drum pe care a avut loc accidentul a avut 3.2 stele din 5, în principal din cauza traficului intens, a numărului redus de treceri de pietoni de pe acel segment și lipsa limitării vitezei la 30 km/oră.

Concluziile cercetării noastre și soluțiile clare, imediat aplicabile la nivel național, care decurg din ele, nu mai pot aștepta. Dacă dorim să protejăm copiii din Cluj-Napoca și din restul țării în cea mai frecventă și importantă călătorie a lor: pe drumul către și de la școală, trebuie să acționăm acum.

Pe 17 octombrie, în cadrul proiectului “Drumuri Sigure spre Școală”, organizăm un eveniment ce reunește două componente complementare, menite să combine educația practică pentru elevi cu dialogul și schimbul de bune practici între decidenți. În prima parte, au fost planificate activități interactive și educative care promovează siguranța rutieră și mobilitatea sustenabilă. În partea a doua, panelul de discuții reunește experți, autorități și reprezentanți ai comunității pentru a analiza provocările, a evalua starea actuală a infrastructurii și a contura soluții concrete. Cercetarea realizată în Cluj-Napoca și care va fi diseminată în cadrul întâlnirii din 17 octombrie este în conformitate cu recomandările Manifestului Child Health Initiative 2030, care include: nevoie de drumuri mai sigure către școală, evaluarea drumurilor din jurul școlii utilizând metodologia Star Rating for Schools, zone școlare cu limită de viteză de 30 km/oră și creșterea mobilității active în rândul copiilor și tinerilor.

Gândurile noastre sunt alături de copilul accidentat și familia lui. Starea lui este deosebit de gravă iar ceea ce i s-a întâmplat reprezintă, cu adevărat, cel mai negru coșmar al oricărui părinte. Niciun copil nu ar trebui să fie supus unor riscuri prevenibile atunci când face ceea ce orice copil are dreptul să facă: să meargă la școală. Este momentul să cerem tare și răspicat autorităților locale și centrale din România să facă tot posibilul pentru ca mersul la școală să nu rămână un sport extrem pentru copiii noștri.

Articole pe aceeași temă: