Învățați, schimbați, digitalizați!

A început un business într-unul dintre cele mai birocratice și înțepenite domenii din România, decis să nu se oprească, orice ar fi. După 10 ani de antreprenoriat, visul de a deveni un Steve Jobs de România s-a mai domolit, dar Alexandru Holicov, fondator și CEO al Adservio, crede că poate să digitalizeze învățământul de la noi.

Cum v-a venit ideea acestui proiect? Care au fost principalele provocări în evoluția Adservio?

Ideea ne-a venit mie și vărului meu, Ștefan Holicov, în anul 2008. Pur și simplu, ne-am gândit că este nevoie de un instrument de lucru care să inoveze în sistemul de învățământ românesc. Am avut ideea cu trei ani înainte să începem treaba propriu-zis. Acum zece ani, la Iași, am început să dezvoltăm platforma. Am fost ajutați de câțiva prieteni programatori care au pus umărul la prima versiune. Cu entuziasmul începutului pompând în vene, mă vedeam un pionier al tehnologiei avansate, un Steve Jobs din România. Primii ani de activitate au fost în fiecare moment extrem de provocatori. Am pornit de la realizarea unui catalog virtual și am creat o platformă de management educațional care evoluează consis­tent în fiecare an. Momentul zero a fost foarte important, și anume prima implementare, făcută la Liceul “Vasile Alecsandri” din Iași. Practic, am construit totul de la zero: am dotat fiecare sală de clasă cu un calculator special, gândit de noi. Am cumpărat monitoare, plăci de bază și alte componente și am construit calculatoarele. Pentru că era o idee nouă, la început foarte mulți profesori erau reticenți față de această metodă, care presupunea abilități de operare a unui PC. Platforma este utilizată și astăzi în Liceul “Vasile Alecsandri”. Ulterior, fiecare școală care devenea “Școală Adservio” marca un pas important în evoluția noastră.

Au fost momente în care v-ați gândit să renunțați?

O decizie foarte importantă am avut‑o de luat în 2012, când pur și simplu trebuia să facem alegerea dacă să continuăm sau să ne oprim. Eram în situația în care trebuia să împrumutăm o sumă destul de mare de bani pentru a continua dezvoltarea proiectului și consolidarea echipei. În toți cei 10 ani am avut nenumărate decizii de luat, dar mereu m-am raportat la ceea ce îmi transmiteau inima și intuiția: “Nu te opri, orice ar fi!”. Un alt moment decisiv a avut loc în 2016, când am semnat un acord de parteneriat cu Telekom Romania. Parteneriatul a evoluat și, la începutul acestui an, a fost creată divizia Smart Education, o echipă dedicată ce acoperă segmentul de vânzare a unor pachete complete de dotare a școlilor cu echipamente de ultimă generație alături de licența de utilizare a platformei Adservio. Tot prin parteneriatul cu Telekom Romania și programul Smart City în 2017, Alba Iulia a devenit primul oraș Smart School în care toate școlile folosesc Adservio. În acest moment au loc discuții și cu alte administrații locale pentru a transforma mai multe orașe din România în smart city.

 

Cât au fost investițiile inițiale în acest proiect și la ce nivel au ajuns investițiile acum?

Investiția inițială făcută la Liceul “Vasile Alecsandri” a constat în echipamente, infrastructură, software și hardware și s-a ridicat la aproximativ 30.000 de euro. Investiția totală până în acest moment depășește 2 milioane de euro.

Cum a evoluat businessul?

Am implementat platforma de ma­nagement educațional în peste 100 de școli din 21 de județe din România, dar și în Republica Moldova, în Chișinău. La finalul anului trecut am depășit cifra de 200.000 de utilizatori proveniți din școli și grădinițe private și de stat, din țară și din afara ei. În cursul anului 2017, numărul școlilor care utilizează Adservio s-a triplat. Estimările pentru finalul acestui an sunt foarte optimiste, întrucât previzionăm vânzarea a 300.000 de licențe de utilizare a platformei în școli din toată România.

Ați implementat și o platformă de învățare a limbii engleze. Cum a evoluat? Ce planuri aveți pentru Adservio?

Continuu ne gândim și punem în balanță ce am putea adăuga în platformă pentru ca utilizatorii să le considere instrumente folositoare care să îi ajute în desfășurarea muncii de zi cu zi, pentru ca întregul proces să devină mai simplu și să poată dedica timp unor proiecte mai speciale cu elevii. Modulul de învățare a limbii engleze a fost implementat în urmă cu doi ani și, datorită feedbackului primit în curând, va fi integrat într-o funcționalitate nouă care să integreze și alte servicii asemănătoare. Planul pentru viitorul Adservio sunt la fel de mari ca entuziasmul cu care am început dezvoltarea acestei idei acum 10 ani. Și pentru că am rămas entuziaști deja în prima parte a anului au fost dezvoltate module noi și altele sunt în lucru. Întotdeauna mi-am impus targeturi mai mari decât cele ce păreau realizabile și așa se va întâmpla și pentru viitor. Privind în urmă, știu că am învățat lecții importante și suntem pregătiți pentru îndeplinirea scopului nostru principal, inovarea educației.

Putem spune că asistăm la o demo­cratizare a educației? Este România pregătită pentru această evoluție?

Eu cred că România trebuie să fie pregătită pentru evoluție în educație și nu numai. Chiar am încredere că această diversificare a metodelor de învățare nu poate fi altfel decât benefică pentru toți cei implicați în proces. Folosirea Adservio în școlilele în care suntem prezenți a adus foarte multe beneficii de la creșterea mediei pe școală cu un punct până la scăderea absenteismului cu peste 60%. Elevii nu percep platforma ca pe o metodă de spionaj din partea părinților, pen­tru că au la dispoziție și ei foarte multe funcționalități pe lângă vizualizarea situației școlare: comunicarea directă cu profesorii și colegii, acces gratuit la biblioteca virtuală, posibilitatea de a crea și trimite temele online, spațiu de stocare pentru fișiere și materiale importante, posibilitatea de a manageria online activitățile extrașcolare în care sunt angrenați, vizualizarea probabilității de a fi ascultat la fiecare materie, realizarea de teste de IQ și autocunoaștere pe partea de carieră, prin care primesc ajutor în alegerea facultății de urmat în funcție de rezultatele obținute.

Ați fost implicat în diverse business-uri încă de la 18 ani, care au fost cele mai importante lecții învățate în acești ani de antreprenoriat?

Așa cum am mai spus-o, provin dintr-o familie cu spirit antreprenorial nativ. Am devenit antreprenor într‑adevăr la 18 ani în domenii precum leasing sau real estate. Am învățat multe lecții de-a lungul timpului, dar cea pe care o consider cea mai importantă este aceea că trebuie să crezi în ceea ce faci. Poate sună redundant și aproape a clișeu, dar e realitate trăită și muncită de fiecare antreprenor în fiecare zi. Încăpățânarea de a crede în ideea ta alături de muncă continuă și susținută sunt cele care aduc rezultatele dorite. Americanii au o expresie care se potrivește perfect pe lecțiile învățate în antreprenoriat: “You always have to go the extra mile”, pentru că nu poți fi antreprenor de luni până vineri de la 9 la 5. Cu fiecare pas trebuie să îți depășești limitele și să adaugi acea milă în plus.

Interviu publicat în numărul 323 al revistei Biz