Interviuri Business

José Antonio Hernández Pérez-Solórzano, Ambasadorul Spaniei: Optimism pentru viitor

26 feb. 2024 5 min

José Antonio Hernández Pérez-Solórzano, Ambasadorul Spaniei: Optimism pentru viitor

Reading Time: 5 minute

Spania și România se bucură de o relație privilegiată la nivel politic, concretizată în schimburi comerciale bilaterale tot mai intense. Ce putem face pentru a fructifica la maximum potențialul economic existent între cele două țări am aflat de la Excelența Sa, domnul José Antonio Hernández Pérez-Solórzano, ambasadorul Spaniei în România.

Cum ați caracteriza relația dintre Spania și România în acest moment?

Spania și România se bucură de o relație îndelungată, bogată și cu mai multe fațete. În 2023 am sărbătorit cea de-a 10-a aniversare de la lansarea Parteneriatului Strategic între cele două țări, care creează un cadru solid de încredere și prietenie pentru a continua aprofundarea relațiilor bilaterale.

În noiembrie 2022, primul summit interguvernamental a avut loc la Castellón de la Plana, cu o mare delegație de miniștri din ambele guverne conduse de premierul Pedro Sánchez și de prim-ministrul român de la acea vreme, Nicolae Ciucă. Apoi, în mai 2023, miniștrii de Externe ai celor două țări, împreună cu omologul polonez, au inaugurat un nou format de întâlniri de coordonare numit „Trio de Valencia”.

Forțele armate spaniole și-au sporit prezența în România, ca dovadă a angajamentului nostru față de securitatea flancului estic al NATO, și se preconizează continuarea acestei tendințe în 2024.

Relațiile economice și investițiile se bucură de o situație dinamică, iar perspectivele de creștere sunt foarte pozitive. Acestea sunt doar câteva exemple care ilustrează relația excelentă dintre Spania și România.

Care sunt elementele cheie ale mandatului dumneavoastră în România?

Faptul că suntem parteneri apropiați în Uniunea Europeană și aliați în NATO leagă puternic prezentul și viitorul nostru. În consecință, mandatul meu în calitate de Ambasador al Regatului Spaniei în România este de a asigura că există întotdeauna o înțelegere reciprocă clară a priorităților și nevoilor celor două state, pentru a profita cât mai bine din această relație privilegiată. În plus, comunitatea mare de cetățeni români care trăiesc și lucrează în Spania reprezintă un element-cheie, care contribuie mult la apropierea țărilor noastre la nivel interuman.

Cum vedeți România, după ce ați trăit aici de la preluarea mandatului?

Am sosit în octombrie 2022 și nu mai fusesem niciodată în România, dar, desigur, am discutat înainte cu ambasadori și colegi care au locuit aici și am citit cât am putut despre această țară. Toți trag aceeași concluzie: România este o țară înfloritoare care, încetul cu încetul, se apropie de o convergență deplină în cadrul Uniunii Europene. Și văd asta acum, cu ochii mei.

Sunt foarte optimist în ceea ce privește viitorul României, atâta timp cât veți păstra această hotărâre de a îmbunătăți mereu lucrurile și de a crește de care ați dat dovadă în deceniile de la prăbușirea comunismului. Nu pot să nu menționez frumusețea țării dumneavoastră, de la natură și peisaje la zonele rurale tradiționale și orașele fermecătoare.

Care credeți că sunt provocările și oportunitățile pentru România în cadrul Uniunii Europene?

Cred că majoritatea provocărilor pe care le-am putea identifica pentru România sunt aceleași pentru alte state membre ale UE, inclusiv pentru Spania. Trebuie să ne asigurăm că economiile noastre sunt moderne, sustenabile și reziliente, pentru a face față cât mai bine provocărilor viitorului, și trebuie să facem acest lucru printr-o legislație atent concepută, care să creeze condiții de piață echitabile. De asemenea, trebuie să avem bugete publice sănătoase și durabile.

În ceea ce privește oportunitățile pentru România în 2024, am început deja anul cu vești foarte bune privind aderarea la Schengen și sperăm ca acest proces să fie finalizat pe deplin cât mai repede. În plus, perspectivele economice sunt pozitive pentru România, iar pe plan politic anii electorali sunt întotdeauna ocazii excelente pentru reforme și îmbunătățiri.

Cât de puternice sunt legăturile economice dintre cele două țări?

De când România a aderat la UE în 2007, schimburile comerciale dintre România și Spania au crescut de mai bine de trei ori, România devenind principalul partener comercial al Spaniei în rândul țărilor din sud-estul Europei. În 2022, comerțul bilateral s-a ridicat la 5,26 miliarde de euro, iar în 2023 este de așteptat să atingă depășească 6 miliarde de euro.

Conform datelor din 2022, Spania este al 13-lea furnizor al României și al optulea client în ceea ce privește schimburile comerciale, iar din 2021 România are excedent comercial în relația bilaterală, după mulți ani în care balanța a fost înclinată de partea spaniolă. Sectoarele relevante ale exporturilor spaniole sunt auto, textile și îmbrăcăminte (mai multe branduri de modă spaniole la nivel mondial sunt prezente pe piața românească), mașini și echipamente pentru industrie. Pentru 2024, dacă economia României crește cu 3,4%, conform prognozei, ne putem aștepta și la o creștere a schimburilor comerciale.

Pentru ambele țări, sectorul auto este coloana vertebrală a industriei, și în acest domeniu au venit principalele investiții directe spaniole. Tot aici se realizează principalele schimburi comerciale. În prezent, companii spaniole sunt implicate, de exemplu, în producția de baterii și alte accesorii pentru vehicule electrice.

În ceea ce privește investițiile străine directe, cifrele diferă destul de mult, în funcție de sursa consultată. Banca Națională a României (BNR) publică în mod regulat cifre mai mari decât Secretariatul Comerțului din Spania. Conform BNR, investițiile străine spaniole s-au ridicat în 2022 la 1,89 miliarde de euro (al 15-lea investitor străin din România). Cifrele oferite de partea spaniolă sunt mai modeste, 561 de milioane de euro, dar această divergență este explicabilă ca urmare a diferențelor metodologice.

Pe lângă sectorul auto, cea mai mare parte a investițiilor spaniole a mers către segmentele de producție industrială, energie regenerabilă, servicii pentru afaceri, inginerie și imobiliare. În zona de servicii, cifrele reflectă o creștere importantă. Logistica și transportul, precum și serviciile IT reprezintă cea mai mare parte a exporturilor românești către Spania.

De cealaltă parte, exporturile de servicii dinspre Spania spre România se bazează pe turism, întrucât, pentru mulți români, Spania este o destinație favorită de vacanță.

Ce se poate face pentru a îmbunătăți în continuare aceste legături economice și ce poate face România pentru a atrage mai multe investiții spaniole?

Deși România e membru al UE, aliat și partener economic important, potențialul pieței românești nu este încă bine cunoscut de multe companii spaniole. Sunt multe de făcut în ceea ce privește promovarea pe piață. Fiecare investitor așteaptă de obicei reguli stabile și clare, impozitare atractivă, forță de muncă calificată, infrastructură bună de telecomunicații și transport, precum și siguranță. România punctează acum la mulți dintre acești indicatori.

Dar există și probleme, cum ar fi pe partea de infrastructură de transport. Partea bună este că se fac eforturi pentru a îmbunătăți aceste aspecte. Sprijinul guvernamental joacă un rol important, iar unele companii au făcut investiții în România tocmai datorită unor scheme de ajutor de stat și stimulente fiscale. Acest lucru le-a permis să își facă investițiile fezabile pe termen mediu.

Există sectoare ale pieței românești de care companiile spaniole sunt interesate în mod special: energie regenerabilă, mobilitate, inginerie și imobiliare. În domeniul achizițiilor publice, România a înregistrat progrese semnificative pe zona de proceduri și transparență. Acest lucru ar trebui să atragă atenția companiilor spaniole pentru a participa la licitații pentru infrastructura și utilitățile de bază: alimentarea cu apă și canalizarea, gestionarea deșeurilor, drumurile și liniile de cale ferată.

Biz Spania este un proiect unic în lume, powered by Sesderma, realizat alături de partenerii Garanti BBVA, Glovo, Aqua Carpatica, Samsung, ciocolata Valor, DIGI și Eximtur.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 380 (15 februarie – 15 martie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: