Mai mult de 33% din români merg la stomatolog doar dacă au probleme
Reading Time: 3 minutePeste 33% dintre români ajung la medicul stomatolog doar când au probleme, mai puțin de trei din zece merg la controale de rutină o dată pe an, sub 20% ajung la control la șase luni, iar 15%, chiar la intervale lungi, de 2-3 ani, potrivit raportului Starea Igienei Orale, axat pe un studiu realizat pe un eșantion de 1.002 respondenți, reprezentativ național, de către grupul de stomatologie și implantologie Prodent Dr Gruia, prin intermediul platformei iVox.
„Într-un an în care presiunile financiare sunt mai mari în rândul populației, demarăm demersul nostru de cercetare și educație – Starea Igienei Orale – prin intermediul căruia analizăm constant nivelul de percepție, adopție și conștientizare a importanței sănătății orale. Am condus o cercetare care, în prima sa etapă, ne arată că prevenția este esențială, când vorbim despre sănătatea orală, dar datele ne spun și că încă mai avem loc de evoluție, câtă vreme controalele de rutină sunt practicate, la fiecare șase sau 12 luni, doar de mai puțin de jumătate dintre români. De asemenea, încurajăm obiceiurile sănătoase, precum periajul regulat si o corectă igienizare dentară, dar și aici vedem o adopție încă relativ redusă, când trecem de la simpla periuță de dinți la ața dentară, apa de gură sau dușul bucal. Iar aici este rolul nostru tot mai puternic – în educare și în construirea obiceiurilor sănătoase, în rândul populației”, declară Dr. Dan Gruia, Fondator Prodent Dr Gruia.
Starea Igienei Orale este un demers de cercetare și educație derulat constant de clinicile Prodent Dr. Gruia, prin studii reprezentative la nivel național în rândul populației României.
Periajul: minim zilnic, pentru 90% dintre români
Igiena orală zilnică este o practică asumată de majoritatea românilor, dar cu diferențe importante de frecvență și completitudine. 51,50% dintre respondenți își periază dinții de două ori pe zi sau mai mult, iar 37,93% o fac o dată pe zi.
Totuși, 5,02% recunosc că îi spală doar de câteva ori pe săptămână, iar 1,18% o dată pe săptămână. Există și un segment de 4,38% fără o rutină clară, ce sugerează o lipsă de disciplină în îngrijirea dentară.
Ața dentară și apa de gură: niciodată, pentru 22% dintre români
Utilizarea metodelor suplimentare de igienizare este mult mai redusă. Dușul bucal este folosit zilnic de doar 15,49% dintre respondenți, în timp ce 51,82% nu îl folosesc niciodată. Ața dentară și apa de gură au o rată de utilizare zilnică de 20,73%, iar 22,01% nu le folosesc deloc.
Aceste date indică faptul că, deși periajul este o practică frecventă, completarea cu metode complementare de curățare rămâne opțională pentru mulți.
La control: doar când apare durerea, pentru 33% dintre români
În ceea ce privește controalele stomatologice, 19,23% dintre participanți merg la un control de rutină la fiecare șase luni, iar 28,85% o fac anual. Totuși, 33,76% merg doar atunci când au o problemă dentară, iar 3,31% nu au fost niciodată la stomatolog.
Ultima vizită la medicul stomatolog a avut loc în ultimele șase luni pentru 41,45% dintre respondenți, în ultimul an pentru 20,09%, în urmă cu 1–2 ani pentru 14,74% și cu mai mult de doi ani în urmă, pentru 22,65%.
Cariile, principalul motiv de mers la stomatolog, pentru 41,45% dintre români
Cele mai frecvente motive pentru prezentarea la stomatolog sunt cariile dentare (41,45%), urmate de detartraj și igienizare (26,92%) și durerile dentare (16,67%).
Problemele gingivale reprezintă 8,76% dintre motive, iar alte cauze totalizează 6,20%.
Studiul citat a fost realizat la comanda Prodent Dr Gruia prin intermediul platformei de cercetare iVox pe un eșantion cu reprezentativitate națională, de 1.002 respondenți, adulți, cu precădere din mediul urban, în perioada 5-10 august 2025.
Dintre respondenți, 54,7% sunt de sex masculin, 88,68% locuiesc în mediul urban, categoria predominantă de venituri este 4.000-6.000 de lei (29,17%), 76,18% sunt, în prezent, angajați, iar Millenials (41,99%) și Generația X (40,06) sunt principalele generații reprezentate în studiu.
Metodologia utilizată pentru realizarea acestui studiu de piață este CAWI – Computer Assisted Web Interviewing, eșantionul respectă structura socio-demografică a populației utilizatorilor de Internet din România, iar marja de eroare acceptată pentru sondajele efectuate în aceste condiții, utilizând metoda CAWI și respectând structura socio-demografică, este de aproximativ ±5%.
Fondat în 2013, grupul are o echipă de 40 de specialiști, iar vechimea medie a acestora este de 5 ani, semn al stabilității. Clinicile Prodent Dr Gruia sunt fondate, dezvoltate și deținute de către Dan-Gabriel Gruia, acționar unic, medic și antreprenor. La nivelul anului 2024, investițiile grupului Prodent Dr Gruia au atins 750.000 de lei și au fost împărțite, egal, în tehnologie de ultimă generație – scannere pentru digitalizarea proceselor de lucru, echipamente de frezat pentru laboratorul intern – “Same Day Dentistry”, miscroscop pentru performanță endodontică – și dezvoltarea profesională a echipei.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz