Stiri

Nu vrem să ne împrietenim cu AI. Nici companiile, nici oamenii nu înțeleg care sunt avantajele

17 nov. 2025 2 min

Nu vrem să ne împrietenim cu AI. Nici companiile, nici oamenii nu înțeleg care sunt avantajele

Reading Time: 2 minute

Companiile pierd până la 40 % din câştigurile potenţiale de productivitate oferite de inteligenţa artificială (IA), ca urmare a lacunelor din strategia de talent, arată studiul 2025 Work Reimagined realizat de EY. În urma sondajului care a vizat 15.000 de angajaţi şi 1.500 de angajatori din 29 de ţări, a reieşit o disociere semnificativă între adoptarea tehnologiei AI şi pregătirea umană pentru a valorifica transformarea pe care aceasta o poate genera.

Conform cercetării, 88% dintre angajaţi declară că folosesc AI la serviciu, dar majoritatea o utilizează pentru sarcini de bază precum căutări de informaţii sau sumarizarea documentelor. Doar aproximativ 5% dintre angajaţi folosesc AI într-un mod avansat, care să transforme efectiv modul în care lucrează.

În acelaşi timp, doar 28% dintre organizaţii sunt poziţionate astfel încât să genereze impact de transformare prin AI.

Studiul arată că, deşi tehnologia AI are o adoptare largă, beneficiile ei rămân în mare parte nevalorificate. Pentru multe organizaţii, lipsa fundamentului adecvat de talent – care include cultură organizaţională, învăţare continuă, alinierea recompenselor şi adoptarea tehnologiei într-o manieră integrată împiedică exploatarea completă a potenţialului AI. Concret, cercetarea semnalează faptul că transformările de proces, de rol și de mod de lucru sunt condiţii esenţiale pentru a transforma adoptarea IA într-o creştere reală de productivitate.

Printre temerile angajaţilor apar faptul că 37% dintre respondenţi se îngrijorează că o dependenţă prea mare de AI ar putea eroda competenţele şi expertiza lor, iar 64% afirmă că volumul de muncă perceput a crescut în ultimul an.

Mai mult, doar 12% dintre angajați declară că primesc formare suficientă în AI pentru a-şi putea valorifica la maxim beneficiile.

EY defineşte ceea ce numeşte „Talent Advantage” drept mixul optim de cinci capabilităţi strategice pe care organizaţiile performante l-au aliniat: strategia de recrutare şi retenţie a talentelor, adoptarea AI la scară, învăţarea de capacităţi şi dezvoltarea continuă, transformarea culturii şi a modului de lucru, precum şi alinierea sistemelor de recompensare la noile comportamente şi rezultate. Doar un sfert aproximativ dintre organizaţii (28%) îndeplinesc aceste criterii simultan.

Studiul mai arată că investiţia în AI, de una singură, nu garantează succesul, dacă tehnologia ajunge într-o organizaţie cu fundaţii slabe (cultură slabă, învăţare insuficientă, recompense nepotrivite), beneficiile de productivitate pot fi cu peste 40% mai mici decât dacă aceste elemente erau solide.

Un alt aspect semnalat este paradoxul învăţării: angajaţii care au primit peste 80 de ore de formare în AI au raportat economii de timp semnificative (până la 14 ore pe săptămână), dar în acelaşi timp sunt cu 55% mai predispuşi să părăsească organizaţia – deoarece competenţele dobândite îi fac atractivi şi pe piaţa externă.

Studiul evidenţiază că succesul în valorificarea AI nu este doar o chestiune de tehnologie, ci mai ales de oameni, cultură, procese şi mod de lucru. Liderii organizaţiilor au sarcina de a construi un cadru de susţinere a angajaţilor să creeze o cultură în care AI nu este doar introdusă, ci integrată, în care angajaţii sunt pregătiţi, motivati şi recompensaţi pentru noi moduri de lucru. În lipsa acestei abordări holistice, companiile riscă să adopte AI doar la nivel superficial, fără să obţină schimbări reale în performanţă.

Articole pe aceeași temă: