Lifestyle Interviuri

Ovidiu Toader, artist: „România are foarte multe de spus prin artă”

2 iun. 2025 3 min

Ovidiu Toader, artist: „România are foarte multe de spus prin artă”

Reading Time: 3 minute

La finalul lunii mai a avut loc cea de-a treia ediție a RAD Art Fair, un târg de artă contemporană al celor mai importante galerii din România. Evenimentul a adus în fața publicului peste 120 de artiști, reprezentând aproape 30 de galerii

Sculptorul Ovidiu Toader, un artist care a expus trei lucrări la ediția din acest an a RAD Art Fair ne-a vorbit despre cele patru zile ale evenimentului de artă, dar și despre rolul sculpturii în contextul artei contemporane din România

Ne poți spune cîteva cuvinte despre prezența ta de la RAD Art Fair? Ce lucrări ai reușit să expui anul acesta?

În primul rând mă bucur că acest târg se întâmplă la noi acasă. Mă bucur că organizatorii și colegii mei doresc să continue acest eveniment care a devenit internațional încă de la prima ediție. Anul acesta reușind să aduca zeci de curatori, artiști și colecționari străini activând  și mai mult participarea artei românești în scena internațională.

Cât despre prezența mea de anul acesta,  spre deosebire de anul trecut, am făcut parte din comisia de selecție a lucrărilor din Rad Sculpture Park Curatoriată de Alex Radu și de asemenea invitația a venit și cu rolul principal de a expune o sculptură. Iar, pentru asta, am realizat o nouă lucrare monumentală pornind de la proverbul  „Meseria este brățară de aur” și gândul că familia și comunitatea pot face parte de asemenea din acest proverb. Pentru acestă reprezentare am ales cuprul ca material principal simbolizând idea de conectare, cuprul fiind cel mai bun conductor. Am creat cinci personaje abstracte care se învârt într-o horă aproape infinită. Cu dimensiuni monumentale de 4 metri pe 2,3 metri. Un dans care vorbește despre faptul ca nu putem evolua singuri, iar șansa noastră este doar famila și comunitatea.

Pe lângă acestă lucrare am mai avut doi corali metalici în parc și o piesă nouă în Pavilionul Central.

Ce înseamnă pentru tine participarea la RAD Art Fair?

Este o oportunitate imensă de a expune și vinde artă, iar acest târg a reușit să îmi susțină producția lucrărilor în fiecare an prin vânzarea celor prezentate.

Cu ce îți dorești să rămână în minte cei care îți văd sculpturile aici?

Mi-ar plăcea în primul rand ca vizitatorii să își amintească despre faptul că propun un univers tridimensional care îi scoate  din zona lor obișnuită și sunt de semennea invitați să completeze acesta lume prin propria imaginație.

Cum ai descrie în cîteva cuvinte esența sculpturilor tale? Ce vrei să transmită lucrările tale? 

Tot lucrând în piatră am observat că toate pietrele conțin elemente marine – scoici uriașe și animale preistorice de acum milioane de ani, pe care noi le regăsim acum în munți. Plecând de la această idee, cercetarea mea vorbește despre evoluția planetei și propune un univers viitor ce poate conține în vârful munților elemente din prezentul nostru incluzând aici valorile, situații politice, istorice, natura, tezaur  și elemente umane în general.

Iar toată această poveste despre evoluția planetei memorie și importanța colectivă într-o imagine futuristă asemenea unei lumi noi este creată din evoluție și involuție umană in dialog cu natura.

Iar tehnica ilustrează împachetarea ideilor într-o structură metalică si transpunerea lor în viitor. În general luind forma unui balon metalic foarte rezistent.

Cum vezi sculptura în contextul artei contemporane din România?

Sculptura este un mijloc  de comunicare tridimensional care poate scoate în vedere valori și elemente esențiale aducând în prezent subiectele prin dinamica lumii, iar România are foarte multe de spus prin artă și de asemenea are creatori foarte buni care au înțeles și pot duce mai departe aceste mesaje vizuale. Istoria arătând toate aceste lucruri cred că suntem pe un drum foarte bun.

Cum s-a transformat sculptura ta în ultimii ani? Observi o nouă direcție sau o întoarcere la un fir mai vechi?

Observ fericit că timpul face ca orice lucru la care mă gândesc să evolueze.  De asemenea știm cu toții că orice artist cu cât are mai multă susținere poate dezvolta și mai mult arta sa. Cât despre ideile vechi, ele există și vor reapărea mereu, dar niciodată sub forma din trecut, ci mereu iau o direcție evolutivă și mai matură în funcție de vârsta și focusul din prezent. Iar concret reușesc să stăpânesc din ce în ce mai bine formele și tehnicile noi pe care doresc să le inventez sau descopăr și iată că reușesc să trăiesc doar din asta de mai bine de patru ani.

Spune-ne cîteva cuvinte despre proiectele la care lucrezi în prezent. Ce urmează? Ce planuri ai?

Cel mai important lucru acum pentru mine este faptul că lucrez la un proiect pentru un muzeu din Italia. Dar momentan nu pot divulga mai multe. Iar luând planurile într-o formă cronologică, urmează să instalez douI lucrări monumentale în curtea institutului Francez din Timișoara. Participând într-o expoziție conexă a bienalei de anul acesta.

Acolo va fi o expoziție de grup organizată de galeria Catinca Tabacaru, galerie care mă reprezintă .

Apoi montez o lucrare la castel Salbek după care voi participa la expoziții în Cracovia fiind a doua pe anul acesta, Stockholm, din nou acasă la București și apoi Italia.

Articole pe aceeași temă: