Raiffeisen Bank , profit net de 491 milioane de lei

Raiffeisen Bank a înregistrat anul trecut un profit net de 491 milioane lei, în creştere cu 9%, în timp ce activele băncii s-au majorat cu 8%, la 36,1 miliarde lei, motorul principal al acestei evoluții pozitive fiind creditele acordate, care au crescut în valoare neta cu 8%, de la 19,8 miliarde lei (sfârșitul lui 2016), până la 21,4 miliarde lei în 2017. 

Structura portofoliului de credite a rămas în 2017 stabilă, 57% din credite fiind acordate persoanelor fizice și 43% companiilor. Creditele pentru investiții, finanțarea comerțului și a capitalului circulant, finanțarea unor proiecte de anvergură și colaborarea cu Fondul European de Investiții (programul COSME) au contribuit la această evoluție pozitivă, arată banca, într-un comunicat de presă.

“Strategia noastră de dezvoltare responsabilă și echilibrată este vizibilă în ritmul creșterii creditelor acordate clienților: soldul creditelor acordate persoanelor fizice a crescut cu 9%, cele acordate IMM-urilor cu 11%, în timp ce creditarea companiilor medii și mari a avansat cu 10%”, a spus Steven van Groningen, presedinte&CEO Raiffeisen Bank.

“Suntem foarte mulțumiți de evoluția creditelor noi în 2017, care au crescut cu 19% față de 2016 și s-au ridicat la 13,6 miliarde lei. Aproape 60% dintre acestea au fost acordate antreprenorilor locali și companiilor mari, în creștere cu 21% față de anul anterior”, a declarat Steven van Groningen, presedinte&CEO Raiffeisen Bank.

În anul 2017, Raiffeisen Bank a acordat persoanelor fizice credite noi de nevoi personale și achiziții de locuințe în valoare de peste 4,7 miliarde lei, în creștere cu 16% față de 2016.

Peste jumătate dintre clienții persoane fizice care au pachete de cont curent au optat pentru cele din categoria “Zero”, pentru a-și gestiona economiile și operațiunile cât mai eficient. De altfel, intrările de sume în conturile curente au stat la baza creșterii cu 13% a soldului depozitelor de la clienți, de la 26,4 miliarde lei la finalul anului 2016, până la 29,7 miliarde lei în 2017.

Raiffeisen Bank are unul dintre cele mai bune servicii de private banking din piață și administrează active de peste 5,6 miliarde de lei pentru clienții săi care apelează la servicii de consultanță, instrumente financiare și servicii conexe.

 “Ne bucurăm de surse de finanțare variate, care ne vor permite și în viitor să finanțăm economia în mod responsabil și sustenabil. Nivelul de capitalizare este de asemenea unul solid, cu o rată de solvabilitate de 15,9% în decembrie 2017”, a adăugat Steven van Groningen.

Veniturile băncii s-au situat la 2.044 milioane lei în 2017, în creștere ușoară față de anul precedent, când au fost de 2.034 milioane lei (dacă excludem veniturile de 95 milioane lei din tranzacția VISA). Evoluția ascendentă a veniturilor nete din dobânzi a continuat în 2017, +4% față de 2016, ușor sub ritmul creșterii portofoliului de credite. Pachetele operaționale oferite clienților la costuri reduse și migrarea spre canale digitale de tranzacționare aduc beneficii semnificative pe termen lung, atât băncii cât și clienților.  Cheltuielile operaționale ale băncii au crescut cu 7% în 2017, până la 1.208 milioane lei. Investițiile în tehnologie, digitalizare și simplificare au influențat această creștere. Banca va continua și în 2018 să investească sume considerabile în procesul de digitalizare pentru că viitorul este al produselor de calitate, ușor accesibile și rapide, se arată în comunicat.

În același timp, costurile în economie au crescut, în principal din majorări salariale semnificative și inflație care a reintrat în teritoriu pozitiv, iar aceste elemente au influențat evoluția costurilor de operare ale băncii.

Comportamentul de plată al clienților s-a îmbunătățit în 2017, atât în rândul populației, cât și al companiilor.

Costul riscului în termeni comparabili (fără evenimente nerecurente în ambele perioade) s-a redus cu aproximativ 25% față de 2016. Aceste evoluții pozitive se regăsesc și în profilul calitativ al portofoliului de credite, rată creditelor neperformante scăzând cu mai mult de două puncte procentuale, de la 8,2% în 2016, până la 6% în 2017.

Taxele și impozitele directe și indirecte suportate de bancă în anul 2017 au fost în valoare totală de peste 400 milioane lei.

Numărul de clienți persoane fizice a rămas relativ constant în 2017 față de anul precedent, la 2 milioane. Banca are de asemenea aproximativ 100.000 de IMM-uri și 5.600 de corporații în portofoliu.

Raiffeisen Bank avea la finalul anului 2017 peste 475.000 de clienți activi în mediul online (mobile banking și internet banking), cu o creștere de aproape 100% a clienților Smart Mobile. În 2017, clienții băncii au făcut peste 16 milioane de tranzacții online.

 La sfârșitul anului 2017, banca avea 5.190 de angajați (5.235 în 2016), iar rețeaua băncii număra 451 de unități (478 în 2016), peste 1.000 de ATM-uri, 19.000 de POS-uri și 189 mașini multifuncționale.