Antreprenori Companii Finanțe Stiri

Romania – mediu prietenos pentru afaceri, in 10 ani4 min

13/05/2015 4 min read

author:

Romania – mediu prietenos pentru afaceri, in 10 ani4 min

Reading Time: 4 minute

Antreprenorii romani considera ca Romania va oferi un mediu prietenos pentru afaceri in circa 10 ani. Potrivit chestionarului EY Antreprenorii vorbesc – Barometrul antreprenoriatului romanesc 2015, 34% dintre antreprenori se asteapta sa avem un mediu prietenos de business, în timp ce 21% dintre ei se asteapta ca acest lucru sa se întample într-un orizont scurt de timp (3-5 ani).

Daca 55% dintre antreprenori indica un orizont de maxim 10 ani, 19% dintre antreprenorisunt mult mai pesimisti. Acestia din urma considera ca Romania are nevoie de cel putin 30 de ani pentru a deveni un mediu pro-business.

Studiul Antreprenorii vorbesc – Barometrul antreprenoriatului romanesc, ajuns la a treia editie, este un barometru anual realizat de EY Romania,care masoara percepţiile antreprenorilor romani în privinţa a cinci piloni fundamentali pentru dezvoltarea antreprenoriatului: accesul la finanţare, reglementarea şi impozitarea, cultura antreprenoriala, educaţia şi sprijinul coordonat oferit de asociatii specializate în susţinerea antreprenoriatului. Pentru aceasta editie au raspuns la chestionar 369 antreprenori si oameni de afaceri din Romania, în perioada 9 ianuarie – 24 februarie 2015.

„Antreprenoriatul este una dintre fortele majore care schimba lumea asa cum o stim, manifestandu-se din ce în ce mai puternic în tarile cu traditie antreprenoriala, dar si în tarile emergente. Antreprenoriatul se schimba si el, tot mai multi tineri înfiintandu-si propria companie. Aproape 50% dintre antreprenorii de la nivel mondial au între 25-44 de ani. De asemenea, tinerii între 25-34 de ani sunt cea mai antreprenoriala grupa de varsta. Provocarea majora pentru tinerii si antreprenorii romani este sa tina pasul cu aceste evolutii rapide care au loc la nivel mondial. Aceeasi provocare o au în egala masura si institutiile publice. Problemele legate de reglementare (complexitatea fiscalizarii, birocratia, lipsa predictibilitatii fiscale) sunt cele mai presante aspecte pentru IMM-urile romanesti, fata de cresterea bazei de clienti,care reprezinta cea mai importanta problema pentru IMM-urile din Uniunea Europeana”, spune Bogdan Ion (foto), Country Managing Partner, EY Romania.

Aproape 50% dintre respondenti indica aspectele de natura fiscala, precum impredictibilitatea reglementarilor, complexitatea fiscalizarii si nivelul taxelor, ca reprezentand cel mai mare obstacol în crearea si dezvoltarea unei afaceri în Romania.

De asemenea, din analiza cuvintelor utilizate de antreprenori pentru a indica obstacolele cele mai importante în dezvoltarea afacerilor, se observa faptul ca lipsurile le marcheaza activitatea, fie ca este vorba despre lipsa predictibilitatii fiscale, a resurselor umane calificate, asustinerii antreprenorilor de catre administratiile locale si centrale, lipsa incubatoarelor de afaceri sau a resurselor financiare.

Antreprenoriatul se invata

La fel ca la editia anterioara a studiului, dintre cei 5 piloni care sprijina dezvoltarea antreprenoriatului,educatia si formarea antreprenoriala reprezinta singurul factor perceput de majoritatea antreprenorilor ca avand o evolutiepozitiva: 62% dintre antreprenori consideraca acest factor s-a îmbunatatit în Romania în ultimul an, fata de 58% în editia din 2014.

Pe de alta parte, 42% dintre respondenti au indicat o îmbunatatire a culturii antreprenoriale.37% credca ajutorul oferit de organizatiile specializate în dezvoltarea antreprenoriatului a cunoscut o evolutie pozitiva iar 30%ca accesul la finantare s-a îmbunatatit. Doar 20% dintrerespondenti considera ca reglementarea si fiscalizarea aucunoscut o evolutie pozitiva în 2014.

În viziunea antreprenorilor romani, top 5 masuri guvernamentale care ar sustine dezvoltarea afacerilor romanesti pe termen scurt sunt: reducerea poverii fiscale si acordarea de facilitati fiscale (45%),reducerea birocratiei si simplificarea legislatiei, în special a Codului fiscal (15%), oferirea de garantii de stat pentru credite, mai ales pentru start-up-uri (8%),îmbunatatirea colaborarii si comunicarii între mediul public si cel privat (7%) si stabilitatea mediului fiscal (5%).

Accesul la finantare – o problema majora

82% dintre respondenti considera accesul la finantare dificil sau foarte dificil, în scadere cu 6 puncte procentuale fata de editia anterioara a studiului. Top 3 instrumente de finantare cu impact pentru companiile antreprenoriale sunt creditele bancare, fondurile europene si microfinantarea.

În privinţa ariilor de acţiune ale guvernului, antreprenoriiromani considera urmatoarele masuri ca fiind cele mai potrivitepentru a îmbunatati accesul la finantare al companiilorantreprenoriale:

  • Facilitaţile fiscale pentru investiţiile în companii mici (26%)
  • Oferirea de garantii pentru credite (20%)
  • Impozitarea redusa a castigurilor de capital (18%)

Frica de eşec ramane una dintrebarierele semnificative pentru abordarea antreprenoriatului. Un procent de 65% dintre antreprenori considera caesecul în afaceri este penalizat de societatea romaneasca, fiind perceput ca o barierapentru viitoarele proiecte de afaceri (37%),o nereusita în cariera (17%) sau indica lipsaabilitatilor necesarepentru a fi antreprenor (11%). Doar pentru 29% dintre antreprenori esecul în afaceri este un prilej de învatare.

“Ne-am propus ca prin realizarea anuala a acestui studiu sa contribuim la o întelegere mai buna a mediului în care iau nastere si se dezvolta companiile romanesti: ce functioneaza sau merge în directia buna si ce nu functioneaza asa cum si-ar dori antreprenorii. Speram, astfel, sa ajutam oamenii de afaceri sa fie mai informati, în timp ce alte parti interesate (institutii publice, incubatoare si acceleratoare de afaceri, finantatori, educatori etc.) sa obtina o imagine de ansamblu a mediului antreprenorial romanesc, care sa îiajute în determinarea actiunilor viitoare ce vizeaza sprijinirea antreprenorilor”, a spus Alexandru Lupea, Assurance Partner si Strategic Growth Markets Leader, EY Romania.

Studiul EY Romania privind percepţia antreprenorilor romani asupra mediului antreprenorial local are la baza raspunsurile la un chestionar online a 369 de antreprenori, analiza unor indicatori economici si sociali cantitativi, concluziile unor mese rotunde organizate cu antreprenorii si analiza a peste 100 de bune practici şi iniţiative guvernamentale din ţarile G20 si Romania. Dintre respondenţii la chestionar, 49% au afaceri de sub 1 milion EUR, 31% afaceri între 1-5 milioane EUR, 10% între 5-15 milioane EUR, iar 10% venituri de peste 15 milioane EUR.Cei mai multi respondenti provin din Bucuresti (39%) si judetele Cluj (8%), Brasov (7%) si Timis (7%).

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE