Companii by Raiffeisen Bank

Un București mai respirabil

28 oct. 2025 4 min

Un București mai respirabil

Reading Time: 4 minute

Într-un oraș în care traficul rămâne o provocare zilnică, iar poluarea este o preocupare constantă, transportul public începe să devină alternativa firească la mașina personală. Societatea de Transport București (STB) trece printr-un proces amplu de modernizare, cu investiții în vehicule noi, infrastructură și soluții digitale care pun accent pe confort, eficiență și protecția mediului. 

Bucureștiul a primit, în ultimii doi ani, 100 de troleibuze autonome – vehicule care pot circula și acolo unde nu există rețea de contact. Acest lucru a permis extinderea transportului către zone care fuseseră mult timp neacoperite, ceea ce a dus la o creștere cu 35% a numărului de călători. Totodată, flota a fost completată cu 100 de tramvaie de mare capacitate și 100 de autobuze electrice. Primăria Capitalei derulează un amplu program de investiții pentru modernizarea transportului public care include reabilitarea a 50 km  de linii de tramvai, extinderea benzilor dedicate la  65 km și achiziția de noi vehicule. Nu mai puțin de  63 de tramvaie, 100 de troleibuze și alte 250 de tramvaie sunt aflate în procedură de achiziție. 

STB a lansat recent primele stații mobile de încărcare pentru autobuze electrice – o soluție care permite alimentarea vehiculelor în orice zonă a orașului unde este nevoie de suport temporar, fie la capete de linie, fie în locații fără infrastructură fixă. Fiecare stație poate încărca simultan două autobuze și este dotată cu un sistem inteligent de gestionare a energiei. Prin implementarea lor, Bucureștiul adoptă o practică deja întâlnită în marile capitale europene și face un pas concret spre standardele moderne de mobilitate urbană. 

Benzile unice: timp câștigat 

Una dintre cele mai importante schimbări pentru eficiența transportului public o reprezintă benzile dedicate. Rețeaua a ajuns deja la 65,3 kilometri,  din care 35,5 kilometri exclusiv pentru autobuze, ceea  
ce reduce considerabil timpul pierdut în ambuteiaje și face călătoria mai previzibilă. 

Noile benzi, în curs de amenajare sau avizare, însumează 10,55 km și vor fi implementate pe trasee intens circulate: bdul Lascăr Catargiu (între Piața Victoriei și Piața Romană), șos. Cotroceni, bdul Iuliu Maniu, bdul Regele Mihai I al României (zona centrală, sens spre Piața Presei), calea Crângași și Drumul Taberei (7 km pe ambele sensuri). Extinderea acestor benzi dedicate este esențială pentru un transport public mai rapid și mai fiabil și marchează un pas clar spre prioritizarea mijloacelor de transport în comun. Conform estimărilor, aceste măsuri pot reduce timpul de călătorie cu până la 20 de minute. 

Provocările infrastructurii vechi 

În București, una dintre marile probleme rămâne infrastructura învechită, mai ales în est, unde șinele de tramvai au peste 40 de ani. Pentru siguranța călătorilor, STB a suspendat temporar circulația pe unele porțiuni și a aplicat soluții provizorii precum bretele speciale sau terminale de tip „rebrusment”. 

În același timp, au început lucrări de modernizare a liniei de tramvai de pe bulevardul Chișinău, pe tronsonul dintre intersecția Delfinului și strada Baia de Aramă. Proiectul vizează reabilitarea completă a 850 de metri de cale dublă de rulare, modernizarea rețelei aeriene și a iluminatului public, reabilitarea peroanelor și construirea unuia nou, precum și montarea de garduri de protecție. Finalizarea acestui tronson este esențială pentru completarea inelului median de tramvai, care va conecta partea estică a orașului cu linia 41, permițând călătorii rapide fără a mai tranzita centrul Bucureștiului. 

Bilete la un click distanță 

Digitalizarea joacă un rol central în dezvoltarea transportului public în București. Achiziția biletelor a devenit mai simplă, fie cu cardul bancar, prin SMS, la automate, fie prin aplicațiile BiletTB și 24Pay. Călătorii au acum acces și la aplicația InfoTB, care afișează în timp real poziția vehiculelor, dar și la canale digitale pentru sesizări și sugestii. Toate acestea scurtează timpul de așteptare și cresc transparența, ceea ce face ca transportul public să fie o alternativă viabilă și comodă. 

În paralel, vor apărea module moderne de vânzare automată, amplasate lângă stațiile de transport reamenajate. STB urmărește ca vechile tonete unde biletele erau vândute manual să fie eliminate treptat,  
în favoarea digitalizării complete. 

Poarta din Otopeni spre București 

Un exemplu al transformării transportului public este linia 100, care face legătura directă între Aeroportul Henri Coandă și Piața Unirii. În primele șase luni din 2025, această linie a fost utilizată de peste 1,8 milioane de călători, cu aproape 370.000 mai mulți decât în aceeași perioadă din 2024 – o creștere de 26%. 

Succesul este susținut și de campania de informare lansată de STB, dedicată atât turiștilor, cât și locuitorilor Capitalei. Afișe cu instrucțiuni în aeroport, flyere bilingve distribuite în puncte-cheie din oraș și materiale dedicate plăților digitale și aplicației InfoTB îi ajută pe pasageri să aibă acces rapid la informații esențiale: tarife, metode de plată, validare și trasee. 

Linia 100 are mai multe atuuri care o fac atractivă: asigură legătura directă între aeroport și centrul orașului, traversează zone emblematice precum Arcul de Triumf, Piața Victoriei, Universitate și Centrul Vechi, este singura linie care funcționează atât ziua, cât și noaptea și folosește vehicule moderne, cu capacitate suplimentară și dotări pentru un plus de confort. Linia 100 este primul „Bun venit!” pe care Bucureștiul îl oferă la sosirea în România. 

O formă de respect 

Într-un oraș în care fiecare minut contează, iar calitatea aerului influențează sănătatea zi de zi, modernizarea transportului public înseamnă mai mult decât infrastructură. STB arată tot mai multă grijă pentru pasageri, investiții în mobilitate și o direcție clară spre un București mai ușor de traversat și mai prietenos cu oamenii.  

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 399 (15 octombrie – 15 noiembrie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Secțiune susținută de Raiffeisen Bank

Articole pe aceeași temă: