Ce bere se bea vara aceasta?

După mai mulți ani în care au mizat pe volum, ambalaje sau beri cu arome, în ultima perioadă, producătorii de bere au schimbat macazul și s-au concentrat pe ceea ce îl interesează mai mult pe consumator: gustul. De aceea, printre noutățile din rafturile magazinelor se numără berile cu gust mai intens, berile speciale, cât și cele nepasteurizate.

Campionatul Mondial de Fotbal din Rusia nu a fost așteptat cu nerăbdare numai de microbiști și de fanii sportului în general, ci și de producătorii de bere și patronii de restaurante și terase. Chiar dacă echipa națională de fotbal a României nu a reușit nici de această dată să se califice la turneul final, iubitorii sportului-rege din țară și‑au pus berea la rece și s-au strâns “ciorchine” în fața televizoarelor să privească meciurile altor echipe naționale. Piața berii este influențată în principal de veniturile populației, dar pe termen scurt pot dicta din plin și vremea, perioa­dele de concediu sau evenimentele sportive majore. Campionatul din Rusia are puterea să contribuie la creșterea consumului de bere de-a lungul acestei veri, mai ales în cea de-a doua jumătate a competiției, când urcă și miza meciurilor.

“Eveni­mentele sportive de anvergura campionatului mondial sau a celui European pot să dea creșteri de 10 – 20% față de o lună normală de iunie sau de iulie”, spune Paul Mar­kovits, vicepreședinte de marketing la United Romanian Breweries Bereprod (URBB). “Ce înseamnă asta pentru noi? Sperăm să însemne cel puțin 20% creștere. Dar înseamnă și foarte multe pregătiri.Suntem cu motoarele pornite. Și suntem încrezători mai ales că avem nu numai opțiunea pentru orice buzunar din piață, ci și opțiunea pentru orice fel de gusturi”, continuă Markovits.

Piața berii se află în plin proces de maturizare, ceea ce se traduce, în principal, printr-o diversificare a preferințelor românilor în materie de tipuri de bere consumate. Dacă nu cu mult timp în urmă pasionații de bere nu aveau prea multe opțiuni prin meniurile barurilor, în afara clasicei beri blonde, astăzi tot mai mulți români descoperă gusturi și beri noi aproape la fiecare ieșire în oraș cu prietenii. Datorită acestei tendințe, portofoliile producătorilor s-au îmbogățit an de an cu noi și noi specialități menite să răspundă cât mai bine așteptărilor consumatorului român. Tocmai de aceea, în prima jumătate a anului trecut, URBB a lansat cinci beri speciale: Grimbergen Ambreé, Kronenbourg 1664 Blanc, Angelo Poretti 4 Luppoli Original, Angelo Poretti 5 Luppoli Bock Chiara și Angelo Poretti Luppoli Bock Rossa. Produsele completează portofoliul de beri speciale al producătorului, din care mai fac parte și Guinness, Kilkenny sau Weihenstephaner Hefe Weissbier. Noile branduri consolidează portofoliul URBB care oferă astăzi o selecție variată de tipuri – de la bere de grâu până la stout, varietăți de bere bock sau ale, cu proveniență din diverse regiuni ale Europei cu o veche tradiție în bere precum: Germania, Belgia, Irlanda, Italia și Franța. Selecția oferă consumatorilor ocazia de a savura beri care au trecut proba timpului, fiind produse de berării fondate în diverse secole ale celui de-al doilea mileniu.

Pentru a putea fi savurate aceste beri speciale și la halbă sau pahar, câteva luni mai târziu URBB a lansat pe piața din România DraughtMaster, un sistem de servire a berii, disponibil în două variante, ideal pentru HoReCa. Cele două variante disponibile ale sistemului păstrează berea proaspătă până la 31 de zile, spre deosebire de butoaiele clasice, care au un termen de valabilitate de circa șapte zile de la desigilare. “La berile speciale ne așteptăm să continuăm trendul de creștere. Printre produsele cu potențial de creștere, observăm și segmentul de bere nepasteurizată”, spune Paul Markovits. “Eu cred că popularitatea berii nepasteurizate este pe un trend ascendent. Cred, de asemenea, în posibilitatea unei beri netratate termic de a oferi un gust mai plin, care se potrivește în primul rând segmentului mainstream”, adaugă vicepreședintele de marketing al URBB. Prin lansarea Skol Nepasteurizat, compania a încercat să aducă în segmentul mainstream o bere care se poate consuma proaspătă, cu un termen de valabi­litate limitat la 12 săptămâni.

Experiența noilor gusturi

Creșterea constantă a veniturilor românilor și digitalizarea au adus o sofisticare a gusturilor și dorința de noi experiențe. Pe scurt, românii își doresc și își permit calitate din ce în ce mai bună. Piața berii s-a dezvoltat din acest punct de vedere benefic și pentru consumatori, și pentru retaileri. Ceea ce se vede cel mai bine în varietatea incredibilă de specialități de pe rafturile magazinelor.

“Am considerat că este oportun să aducem o oarecare ordine pentru a simplifica alegerile și a aduce cât mai mulți noi consumatori spre acest segment. Ideea noastră a fost una simplă, dar eficace: să împărțim categoria specialităților de bere în «beri blonde speciale» și «alte specialități». Berile blonde speciale au avantajul accesibilității și potrivirii naturale în cultura berii de la noi, având astfel potențialul de a crește cel mai mult”, spune Mihai Bârsan, vicepreședinte de marke­ting la Ursus Breweries.

Din acest motiv, compania a introdus anul trecut Timișoreana Nepasteurizată și a redefinit complet Azuga, obținând rezultate foarte bune, peste așteptări. Povestea mărcii Azuga a continuat într-o formă nouă, adaptată noilor tendințe de consum și vremurilor moderne. Noua bere Azuga Nepasteurizată este o bere adresată celor care apreciază gustul autentic al unei beri meșteșugite cu atenție. Nu puțini au fost retailerii care au creat la raft aceast nou segment, ducând la creșterea în valoare a întregii categorii, iar Ursus Bre­weries a reușit să obțină peste 50% din vânzările acestor beri blonde speciale. Seria de inovații din segmentul de bere nepasteurizată a continuat cu Ursus Retro, care are la bază o tendință, vizibilă în special în rândul tinerilor, pentru care categoria premium înseamnă calitate și autenticitate.

“Nu este nimic greșit cu berea pasteurizată – este un proces esențial în toată industria alimentară, păstrând un gust bun al berii pentru o perioadă mai lungă, astfel că indiferent de unde cumperi o bere să ai o experiență plăcută. Pe de altă parte, berea nepasteurizată este cea care păstrează gustul cel mai proaspăt, ca în pivnițele fa­bricii de bere. Noi suntem berari și misiunea noastră este să dăm viață momentelor de bucurie, împreună. Iar prospețimea gustului este unul din ingredientele cheie în a avea o experiență cât mai plăcută”, adaugă Mihai Bârsan.

Creșterea veniturilor, diversitatea informațiilor accesibile, călătoriile tot mai frecvente în străinătate au condus încet-încet la o rafinare a gusturilor consumatorilor și la dorința de a încerca gusturi ori experiențe noi. Astfel se face că foarte multe dintre inovațiile și specialitățile lansate de Ursus Breweries se situează în segmentul premium sau super-premium pentru că și consumatorii din aceste segmente manifestă o frecvență mai mare de a experimenta. Cum veniturile românilor au crescut în toate segmentele sociodemografice, viziunea companiei este să să “premiumizeze” în scală, adresându-se diferențiat tuturor tipurilor de consumatori, cu orice fel de situație financiară. De aceea soluțiile dezvoltate în portofoliul Ursus Breweries merg de la promovarea berii Pilsner Urquell, servită în halbă de cristal de Boemia cu trei degete de spumă, până la “butelcuța” de Ciucaș de 0,33 litri, o inovație care “democratizează” experiența de calitate a berii la sticlă nereturnabilă.

Deși berea blondă rămâne pre­ferata românilor, pe piața locală, alături de berile nepasteurizate, care câștigă tot mai mult teren pe mesele iubitorilor de bere din țară, mai regăsim berea roșie, albă, neagră, nefiltrată, alături de multe alte sortimente. Această diversitate se va face simțită cu siguranță și în viitor, mai ales că atât marii producători cât și cei mici și microberăriile își doresc să ofere consumatorilor posibilitatea să savureze sortimentele de bere pe care aceștia le doresc.

“Țara noastră se înscrie în trendul european în materie de microberării, numărul acestora fiind în creștere de la un an la altul. În prezent, pe piața locală a berii activează un număr de 40 de microproducători. Credem că este o evoluție firească ce ține chiar de procesul de maturizare a pieței și care nu facem decât să fie în beneficiul consumatorilor români”, spune Julia Leferman, director ge­neral al Asociației “Berarii României”. Po­tri­vit Juliei Leferman, pe parcursul anului trecut, piața berii a evo­luat firesc, înregistrând o creștere moderată de 2% în volum. Factorul determinant pentru conservarea trendului pozitiv al pieței rămâne în continuare asigurarea unui context economic stabil și a unui cadru de reglementare predictibile.

Foto: Dreamstime