Management Stiri

Unde ne sunt candidatii?

25 iun. 2014 5 min

Unde ne sunt candidatii?

Reading Time: 5 minute

Daca sunteti in cautarea unei schimbari pe plan profesional si veti avea curiozitatea sa cautati ofera pentru locul de munca mult visat pe unul dintre site-urile de recrutare, veti putea observa cu usurinta ca pentru acelasi job au mai aplicat alte zeci de persoane. Acest aspect nu trebuie sa va sperie insa. Motivul? Din departamentele de resurse umane, realitatea se vede cu totul altfel. O demonstreaza si editia din acest an a studiului realizat de ManpowerGroup privind „Deficitul de talente”, care arata ca doi din cinci angajatori din Romania intampina dificultati in gasirea candidatilor potriviti pentru posturile vacante. Peste jumatate dintre companiile din tara care au intampinat dificultati in identificarea si recrutarea talentelor potrivite au precizat ca principalul motiv este lipsa competentelor profesionale specifice, tehnice. Alte motive, care impiedica organizatiile sa isi mareasca echipele sunt lipsa de candidati, sau numarul insuficient al acestora (30% dintre respondenti). Mai mult, ocuparea posturilor vacante este impiedicata si de lipsa de experienta a candidatilor (21% dintre angajatorii romani, participanti la sondaj), sau de lipsa abilitatilor interpersonale si de relationare la locul de munca (16%).

Pe primul loc in clasamentul pozitiilor cel mai greu de umplut se situeaza muncitorii calificati, urmati de ingineri si oameni de vanzari. Spre deosebire de editiile trecute ale studiului ManpowerGroup, in anul 2014 in topul dificultatilor de recrutare au intrat si managerii de proiect, precum si managerii si directorii IT. Avantul tehnologic din ultima vreme si cresterea exponentiala a numarului de solutii IT se pare ca au un cuvant greu de spus si in procesele de recrutare. Fata de editia de anul trecut a studiului, se remarca o crestere a dificultatii de identificare a talentelor in domeniul IT, nu numai la nivel de management, ci si in ceea ce priveste personalul de nivel mediu si junior. De asemenea, au sporit presiunile si in recrutarea din domeniul vanzarilor: reprezentantii de vanzari au urcat de pe cel de-al saselea loc pana pe pozitia a treia, iar in topul pozitiilor greu de ocupat, au revenit, pentru prima oara din 2011 pana in prezent managerii de vanzari, pe care angajatorii ii plaseaza pe locul noua ca dificultate.

 

Provocare in recrutare

Deficitul de talente continua sa se faca simtit si in cazul personalului administrativ si financiar, perceput ca al zecelea in top, dar presiunea acestuia a scazut fata de anul 2013, cand angajatorii ii plasau printre primele cinci posturi pentru care gaseau cu greu candidatii potriviti. Cu toate acestea, ponderea angajatorilor care se confrunta cu dificultati a scazut cu 14% fata de anul trecut, cand angajatorii din tara se aflau pe locul sapte la nivel global in privinta perceptiei deficitului de talente, dar continua sa fie superioara atat mediei globale, cat si celei din Europa, Orientul Mijlociu, si Africa de Nord cu patru procente. „Pe plan global deficitul de talente a atins cel mai acut nivel din ultimii sapte ani. Relativa scadere a presiunii acestuia in Romania fata de 2013 nu trebuie privita ca o corectare a raportului dintre cererea de forta de munca si oferta”, spune Valentin Petrof, Director General la ManpowerGroup Rom­nia. Acesta arata ca, pe de o parte, deficitul perceput de angajatorii din Romania continua sa fie superior mediei globale si regionale, iar pe de alta, principala cauza a dificultatilor indicate de angajatori nu este lipsa candidatilor, care ii afecteaza doar in proportie de 30%, ci lipsa competentelor profesionale specifice postului, pe care o reclama mai mult de jumatate dintre cei chestionati.

Se spune ca o companie este tot atat de buna precum proprii angajati. Dar ce inseamna pentru companii deficitul de talente din piata fortei de munca? Tot studiul realizat de ManpowerGroup ofera cateva raspunsuri. Mai bine de jumatate dintre cei chestionati considera ca deficitul de talente se resimte in principal la nivelul productivitatii si a competitivitatii, in timp ce 40 de procente sustin ca acesta afecteaza capacitatea de a-si deservi clientii si de a raspunde nevoilor acestora. Mai mult, aproape 40% dintre participantii la sondaj asociaza deficitul de talente cu cresterea fluctuatiei de personal, iar 28% vad un efect negativ asupra creativitatii si inovatiei in companie. „Vremurile dificile si provocatoare, solicita o forta de munca mai bine pregatita, mai responsabila, mai voluntara si mai creativa”, spune Viorel Panaite, Managing Partner la furnizorul de training Human Invest. „Anii 2000 – 2009 cred insa ca ar fi putut antrena mai bine aceste caracteristici pentru ca acum sa avem cu totii, organizatii si oameni, mai multe optiuni de a ne potrivi unii cu altii. E insa un semn ca fiecare parte are in prezent teme de facut si pe care le va face fie de voie, fie de nevoie, mai devreme sau mai tarziu”, adauga Viorel Panaite.

 

Problemele angajarii

Lipsa competentelor profesionale specifice a candidatilor da batai de cap angajatorilor din inteaga lume, aceasta fiind principalul motiv pentru care acestia intampina dificultati in identificarea talentelor potrivite. Acesta este un fenomen global, media organizatiilor care se confrunta cu aceasta probleme este de 35%, cu 19% sub cea din Romania, ceea ce demonstreaza ca in tara discrepanta dintre talentele disponibile si cele necesare cu adevarat companiilor este foarte larga si ingustarea acesteia trebuie sa devina o prioritate pe agendele mediului de business. „Suntem la inceput de drum cand vine vorba despre colaborare, sprijin reciproc si invatarea colectiva indiferent de rolul pe care il avem”, spune Managing Partnerul Human Invest. „Suntem prea putin dispusi la efort disciplinat si suntem prea nerabdatori sa intram sub lumina reflectoarelor. Stim foarte putin sa ascultam, vorbim mult si facem putin. Stim foarte putin sa construim pe punctele tari, dar stim sa punem in evidenta slabiciunile. Stim foarte bine sa ne urmarim agenda individuala, dar stim foarte putin despre cum sa luam decizii bazate pe valori morale si sa sustinem un scop comun, mai inalt”, spune Viorel Panaite despre principalele slabiciuni ale angajatilor romani.

Organizatiile nu raman impasibile la acest fenomen. Pe langa reluarea unor programe de internship pentru dezvoltarea urmatorului val de lideri si talente din companie, executivii acorda iar atentia cuvenita programelor de training. Printre cele mai solicitate programe de training oferite de Human Invest acestea au urmarit in linii mari cresterea calitatii si a productivitatii: in conducerea unei echipe, in conducerea unei sedinte a echipei executive, calitatea si productivitatea in dialogurile de echipa sau cu parteneri din afara organizatiei, calitatea si productivitatea unui proces de vanazre, in folosirea unui sistem de management al performantei. Tot potrivit co-fondatorului Human Invest, se iau tot mai in serios programele de sustinere a potentialilor succesori, a oamenilor cheie, a celor cu potential inalt, precum si programele care au scopul de a pregati si acompania oamenii cheie sa faca fata unor responsabilitati mai mari.

Din doua studii ample, realizate de firma de training si consultanta in management Result Development, care au analizat calitatile si valorile angajatilor romani, s-a desprins concluzia ca principalele aptitudini apreciate la majoritatea angajatilor sunt creativitatea si spontaneitatea, rezolvarea problemelor, inteligenta, independenta si competitivitatea. Intr-o mare masura aceste calitati sunt in stransa legatura cu modelul cultural si educational in care au fost formati acestia. De pilda, competitivitatea celor mai multi angajatori romani se bazeaza pe comparatia cu ceilalti colegi, o competitie cu colegii din care sa iasa superior. „Orice companie, mai ales daca este una romaneasca, locala, trebuie sa inteleaga ca are un rol activ, decisiv in formarea propriilor angajati talentati”, spune Dorin Bodea, General Manager la Result Development si coordonatorul celor doua studii. „Daca nu vor dezvolta programe consistente de invatare si de inductie – de preluare a jobului si de integrare in companie – atunci, in cel mai bun caz, este nevoie sa plateasca dublu sau triplu pentru talente. Ori, de cele mai multe ori nu existta o astfel de posibilitate. Deci haideti la training. Prin asta isi pot fideliza proprii angajati, iar acestia vor reusi sa creeze valoare in munca lor”, adauga Dorin Bodea.

Foto: Dreamstime

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: