Apa plata sau carbogazoasa?

Dupa ce criterii aleg romanii apa minerala plata? Dar apa minerala carbogazoasa? Gustul brandul, compozita chimica si sfatul medicului sunt printre criteriile privind prima categorie, se arata intr-un studiu calitativ realizat in luna februarie de Exact Cercetare si Consultanta.

Foto: © Luchschen | Dreamstime.com 

Iar in ceea ce priveste apa minerala carbogazoasa, “bulele” naturale (apa carbogazoasa care nu are acid creat in mod artificial si care se mentine dupa desigilarea sticlei) si brandul sunt considerati cei mai importanti factori.

Branduri preferate: Dorna, Borsec, Bucovina si Aqua Carpatica

Brandul Dorna este apreciat pentru popularitatea si vizibilitatea pe care si-a creat-o datorita reclamelor TV care au devenit memorabile ori campaniilor umanitare ce vizeaza grija fata de copii. Este de asemenea admirata ideea sticlei reciclabile si excelenta distributie in toate tipurile de magazine. Produsele sunt percepute ca fiind calitative, apa minerala plata putand fi utilizata in prepararea laptelui sugarilor.

Borsec este o marca cu traditie in Romania, perceput ca fiind printre cele mai vechi – ”Consumam apa minerala de la Borsec inca din copilarie.” (femeie, 25-35 ani). Este apreciata in special pentru apa minerala carbogazoasa, care are o calitate superioara fata de celelalte branduri: ”Are cele mai multe si cele mai mari bule” (barbat, 25-35 ani), ”Nu isi pierde acidul dupa desfacere” (femeie, 25-35 ani). Sticla de apa minerala plata este la randul sau apreciata pentru design-ul distinct (cu figuri geometrice), ce permite o mai buna manevrare a sticlei. Sticla de apa minerala carbogazoasa este si ea apreciata pentru materialul/ plasticul mai gros ce permite pastrarea acidului timp mai indelungat.

Bucovina este perceput ca un produs cu o compozitie chimica sigura,  indeosebi de catre persoanele care au copii mici si care consuma aceasta marca la sfatul medicului pediatru. Marca este apreciata si pentru faptul ca produce si apa minerala plata la bidon de 5 litri.

Aqua Carpatica este brandul care a castigat increderea consumatorilor datorita faptului ca nu contine nitrati, asa cum a fost comunicat in cadrul reclamelor TV. Este apreciata de asemenea pentru designul unic (sticla patrata) si eticheta “simpla si eleganta”.

Denisa Iacoboaea, coordonatorul studiului Exact Cercetare si Consultanta

Denisa Iacoboaea, Exact Cercetare si Consultanta

“Chiar daca sunt constienti de importanta consumului a cel putin doi litri de apa pe zi, romanii reusesc sa consume o jumatate din acest necesar zilnic. Setea in majoritatea cazurilor nu apare in mod natural, acest lucru facandu-i pe consumatori sa <se forteze> sa bea apa sau, in cel mai rau caz, sa omita sa bea apa”, afirma Denisa Iacoboaea, Qualitative Researcher Executive la Exact Cercetare si Consultanta si coordonatoare a studiului.

Apa plata este consumata dimineata, imediat dupa trezire (pentru a revitaliza organele interne), noaptea (pentru majoritatea respondentilor existand mereu o sticla sau pahar langa pat), in timpul/ dupa activitatile sportive (pentru rehidratare si refacerea ”stocului” natural de saruri si minerale pierdute in timpul antrenamentului), inainte/ dupa masa (chiar daca nu este perceput a fi un obicei sanatos deoarece incetineste digestia) si oricand apare senzatia de sete.

Apa minerala carbogazoasa este asociata consumului ocazional (nu zilnic), cel mai adesea in combinatii: limonada, sprit, cu sirop. Se constata o orientare spre acest tip de apa in sezonul cald, deoarece potoleste setea mult mai repede comparativ cu apa minerala plata. De asemenea, este consumata in curele de slabire, inlocuind cu succes sucurile carbogazoase cu un continut mare de zahar.

“Apa minerala plata este unul dintre produsele nelipsite din casele romanilor, acestia avand mereu grija de refacerea stocului de apa. De cele mai multe ori, consumatorii prefera sa cumpere apa in cantitati mai mari (la bax) pentru a acoperi necesarul de consum saptamanal. Aceste cumparaturi se fac de regula din hiper/supermarket”, declara Denisa Iacoboaea.

Referindu-ne la avantajele consumului de apa minerala plata, respondentii studiului subliniaza in primul rand faptul ca aceasta reprezinta ”ingredientul” de baza al unui regim alimentar sanatos. Ofera un grad mai mare de hidratare comparativ cu apa minerala carbogazoasa, putand fi consumata in cantitati mai mari, deoarece nu contine acid si nu creeaza un disconfort gastric. In plus, aceasta este considerata un adjuvant in curele de slabire.

Singurul dezavantaj mentionat de respondenti este pretul. Acesta este considerat ridicat,  fiind vorba despre cel mai important aliment, ce nu poate lipsi din dieta zilnica.

Apa minerala carbogazoasa: avantaje si dezavantaje

Este mai intai de toate apreciata pentru compozitia chimica: are mai multe saruri de rehidratare necesare organismului, mai ales in sezonul cald. Datorita acidului, setea este potolita mai repede comparativ cu apa minerala plata. Apa minerala carbogazoasa reprezinta de asemenea o baza ideala pentru prepararea a diverse bauturi alcoolice si non-alcoolice – cele mai populare combinatii sunt: vin cu apa – ”spritul” si limonada. Este preferata si in bucatarie pentru proprietatile ”minune” pe care le are asupra aluatului prajiturilor si clatitelor (face compozitia mai pufoasa).

Comparativ cu apa minerala plata, cea carbogazoasa vine cu mai multe dezavantaje: poate cauza arsuri/ balonari gastrice datorita acidului (si din acest motiv este consumata in cantitati mai mici), ori afectiuni ale rinichilor (datorita continutului mai mare de minerale). Este subliniat de asemenea de catre respondenti faptul ca, in anumite cazuri, “bulele” nu sunt naturale, ci obtinute prin procese artificiale (imbogatire cu dioxid de carbon).

Studiul calitativ a fost realizat de Exact Cercetare si Consultanta prin intermediul a 4 focus grupuri. A fost utilizata tehnica Defense and Prosecution, prin care fiecare grup a fost impartit in doua tabere: pro apa minerala plata si pro apa minerala carbogazoasa. Participantii la studiu au fost atat femei, cat si barbati, cu varste cuprinse intre 25 si 35 de ani. Analiza a fost realizata in intervalul 12-13 februarie 2015, in Bucuresti.