Tech

Fără minute incluse. 20 de ani de GSM în România

8 mai 2017 6 min

Fără minute incluse. 20 de ani de GSM în România

Reading Time: 6 minute

În aprilie 1997, operatorul Connex lansa primele servicii comerciale GSM, fiind urmat la câteva săptămâni distanță de Dialog. La doar 20 de ani distanță de acel moment, piața telecom din România cu greu se mai regăsește în acele momente de debut.

Smartphone, 4G, iPhone, Android, internet mobil, tabletă, 30 GB la cartelă sau abonament cu minute nelimitate… Câteva cuvinte prezente în vocabularul școlarilor și chiar în „ghioz­danul“ cu care pleacă la școală. Parte importantă dintr-o industrie care în România cumulează acum 4 miliarde de euro, poate cel mai dinamic sector al vieților noastre. Și totuși vorbim de o industrie foarte tânără, unde operatorii mobili marchează în această primăvară 20 de ani de activitate în țara noastră. 20 de ani în care Orange și Vodafone își dispută întâietatea pe mai multe fronturi: clienți, venituri, servicii, tehnologii, inovație, investiții etc. E drept, există mai mulți jucători pe piață (fix și mobil), iar unele nume au dispărut, între timp, din peisaj. Și totuși, au fost vremuri (recente) în care telefonul mobil, chiar cel mai performant de pe piață, nu suporta jocuri video, ecranul nu era tactil, nici cameră foto nu avea, sistemul de operare părea ceva SF, iar abonamentele nu aveau minute și SMS-uri incluse. Toate astea nu se întâmplau secolul trecut, ci doar în urmă cu 20 de ani…

Connex, primii pași

Brandul Vodafone este prezent pe piața româ­nească din anul 2005, când a achiziționat Connex, care și-a lansat serviciile în aprilie 1997. Connex era marcă înregistrată a companiei MobiFon SA, un consorțiu format din mai mulți parteneri, printre care Telesystem International Wireless Inc din Canada sau AirTouch Communications din Statele Unite (prin filiala sa AirTouch Europe N.V.). Serviciile comerciale au fost lansate în 15 aprilie 1997 în București și alte opt orașe, și anume: Brașov, Cluj, Constanța, Timișoara, Bacău, Craiova, Galați și Sibiu. Primele telefoane oferite după lansarea din 1997 au fost Nokia 2110, Ericsson 318 (din categoria celor mai accesibile) și Ericsson 788 (care costa 900 de dolari), iar serviciile oferite la acea dată oferite erau… abonamentele GSM cu voce și SMS. Greu de făcut comparații între acele terminale și oferta actuală de pe piață. Nokia 2110, de exemplu, era un terminal cu ecran monocrom, fără cameră foto, nu avea jocuri video și cântărea 236 de grame. Primele abonamente disponibile la lansare au fost de 12 dolari, 15 dolari și 20 dolari și nu aveau beneficii de minute sau SMS-uri incluse, ci ofereau prețuri diferite pentru un minut de convorbire, iar taxa de activare era de 50 de dolari. Primii doi clienți activați în sistem au fost un bărbat și o femeie din București, ambii fiind clienți ai
Vodafone România și în prezent, potrivit reprezentanților operatorului. La finalul anului 1997, numărul total de utilizatori a depășit 100.000, de patru ori mai mare decât estimările inițiale ale companiei. În ceea ce privește top ma­nagementul companiei, la data lansării serviciilor comerciale Al Tolstoy era CEO, Doug Pratt ocupa funcția de Chief Technical Officee, J.J. Jackson era CFO, iar Karla Stephens era Vice-Marketing.

Alo, Dialog

În 6 decembrie 1996 Mobil Rom câștigă o licență de instalare și o­perare a unei rețele GSM în România. La data respectivă, singurul operator de telefonie mobilă din țară era Telefonica SA – folosind însă tehnologie NMT. Mobil Rom a fost o societate pe acțiuni al cărei acționariat în 1997 era alcătuit din: France Te­lecom Mobiles International (acționar majoritar), SC Tomen Te­lecom Project Romania Co SRL, SC Alcatel Network System Romania SA, SC MBL Computers SRL, SC Radcom SRL, SC Media Com’95 SRL, SC Unimedia SRL. France Telecom devine Orange SA, grup ce este prezent la 31 decembrie 2016 în 29 de țări. Primul apel oficial a fost realizat în luna mai, cu ocazia CERF, la aeroportul Băneasa. Potrivit reprezentanților Orange, la data de 30 iunie 1997 erau acoperite localitățile București, Constanța, Timișoara, Galați, Cluj-Napoca, Brașov, Craiova, Ploiești, Brăila, Bacău, Pitești, Mangalia, Năvodari, Săcele, Ovidiu, Boldești-Scăeni, Basarabi, Eforie, Techirghiol. De asemenea, 346 km din 13 drumuri naționale și europene erau acoperite la 30 iunie 1997. În aprilie 1998, rețeaua Orange acoperea 157 orașe și peste 5.000 km de drumuri. În ceea ce privește oferta comercială de la lansare, printre primele telefoane din oferta Dialog s-au numărat Philips Fizz și Ericsson 628, iar printre primele servicii oferite: servicii de voce și SMS, Mesageria Vocală Dialog, Serviciul de Deșteptare, serviciul Memo, serviciul PrePay Alo (noiembrie 1997), roaming (iulie 1997), apeluri internaționale, serviciul Cronos (iunie 1997). În luna februarie 1998, rețeaua Dialog avea 100.000 utilizatori. În ceea ce privește numărul de angajați, în ianuarie 1997, data primei salarizări în Mobil Rom, erau înregistrați 37 de angajați activi, iar la finalul aceluiași an numărul ajunge la 515 de angajați activi. Din datele operatorului, valoarea totală a investițiilor la final de 2016 se ridică la 2,9 miliarde euro.

Telefonia mobilă la zi

Piața mobililor este astăzi o „luptă“ în patru, Orange, Vodafone, Telekom și RCS&RDS lansând pe piață oferte peste oferte, cartele cu zeci de gigabiți trafic și minute nelimitate, terminale incluse în abonamente și servicii personalizate. Portabilitatea nume­relor, posibilitatea de a schimba (ra­pid) operatorul fără a pierde numărul de telefon, a ascuțit și mai mult competiția pe piață, iar politicile de la Bruxelles dau de furcă strategiilor pe termen lung ale operatorilor, chit că sunt anunțate din timp, vezi și cazul eliminării tarifelor de roaming din 15 iunie 2017.

Cele mai recente statistici ale ANCOM (Autoritatea Națională pentru Adminis­trare și Reglementare în Comunicații) arată că numărul de utilizatori activi de te­lefonie mobilă din România indică borna de 22,6 milioane. Este însă de remarcat faptul că numărul de utilizatori pe bază de abonament a continuat să crească până la 11,1 milioane, cu 9% anual, în timp ce numărul cartelelor preplătite active a scăzut, ajungând la 11,5 milioane. Rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă la 100 de locuitori a ajuns la 114,3%. Chiar dacă numărul de utilizatori a
stagnat, față de 2015, traficul total efectuat de aceștia a crescut cu 4%, până la aproape 36 de miliarde minute. Continuă creșterea înregistrată în ultimii ani a traficului către alte rețele de telefonie mobilă (+47%, până la 9,9 miliarde minute) și cea a traficului către rețele fixe cu un plus de 5%, până la 1,2 mi­liarde minute, în timp ce traficul în rețelele mobile proprii scade cu 9%, în aceeași perioadă de referință. Astfel, ponderea trafi­cului în rețele mobile proprii scade într-un an cu 9 pp, până la 63%, în timp ce ponderea traficului către alte rețele de telefonie mobilă crește cu 8 pp,
până la 28%.

În medie, un utilizator român vorbește 4 ore și 21 de minute într-o lună, cu 8 mi­nute mai mult decât media înregistrată în 2015. Cel mai mult utilizează serviciile de voce abonații persoane fizice care dețin un abonament, aceștia înregistrând un trafic mediu lunar de 5 ore și 49 de minute, urmați de persoanele juridice care dețin un abonament – 4 ore și 12 mi­nute, în timp ce utilizatorii de cartele preplătite consumă în medie lunar 3 ore și 26 de minute. Durata medie a unui apel de pe un terminal mobil a crescut la 2 minute și 40 de secunde.

Pentru prima dată în România, în 2016 a scăzut numărul de mesaje SMS ca urmare a utilizării în creștere a internetului mobil, prin care se pot accesa inclusiv diverse aplicații de mesagerie. Astfel, în primul semestru din 2016 au fost trimise peste 9,5 miliarde de mesaje SMS, cu aproape 6% mai puține față aceeași perioadă a anului 2015, aproape 80% dintre acestea fiind trimise în propria rețea. Astfel, în prima jumătate a anului, un utilizator a transmis în medie 69 de mesaje SMS pe lună.

Liudmila Climoc, CEO Orange România

Liudmila Climoc

„20 de ani de rețea Orange în România înseamnă un efort susținut al întregii echipe de a oferi mereu cea mai bună conectivitate și experiență de client, indiferent de perioa­dele calme sau tumultuoase care și-au lăsat amprenta asupra țării. Înainte de toate, a fost o perioadă de evoluție alături de clienți. Am început operațiunile cu cea mai extinsă rețea de telefonie mobilă și am ajuns astăzi să facilităm conectivitatea pentru clienții noștri prin cea mai extinsă rețea 4G. Nu de puține ori am făcut pionierat, aducând cele mai noi tehnologii (de exemplu, EDGE în premieră națională și europeană, în cadrul grupului Orange, HD Voice International, serviciile 4G, VoLTE), servicii de conectivitate (de exemplu, primele servicii multimedia pe mobil, concept proof de smart city – Alba Iulia etc.),  servicii de asistență (de exemplu, conceptul de smart store, magazin complet digitalizat, care este deja implementat în 20 de magazine, singurul concept de Care Center al unui operator în România). Transformarea în operator convergent, un pas major făcut în 2016, este parte a unui proces în care vom crește întreaga paletă de servicii oferite, de la telefonia mobilă la cea fixă, la serviciile financiare și IoT, din aceeași dorință de a ține pasul cu nevoie clienților și de a le depăși așteptările în ceea ce privește relația lor cu Orange. Un rol important pe care ni-l asumăm este acela de a contribui la transformarea digitală a României, începând cu micile afaceri, sprijinind mediul antreprenorial și educațional și mergând spre ceea ce numim smart territories. Astfel, accentul se va extinde de la conectivitate, care va continua să fie coloana vertebrală a oricărei inițiative digitale, indife­rent de industrie, către soluții end-to-end care aduc din ce în ce mai multă valoare în viața oamenilor și a businessurilor.”

Ravinder Takkar, președinte și CEO Vodafone România

stire Vodafone Ravinder Takkar

„Aniversarea a 20 de ani nu se concentrează doar pe modul în care am sprijinit oamenii să reușească pe drumul lor de-a lungul timpului, dar și oferă o privire spre ceea ce urmează. Este angajamentul nostru că vom continua să ne implicăm în viitorul clienților noștri, inovând și creând valoare pentru ei prin ceea ce facem, pentru a le oferi noi modalități de a-și îmbunătăți viața.”

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: