Antreprenori Interviuri

Ajay Naqvi: De la publicitate la antreprenoriat bio

21 iun. 2022 6 min

Ajay Naqvi: De la publicitate la antreprenoriat bio

Reading Time: 6 minute

O afacere de familie pornită din dragostea pentru natură, dorința unei vieți trăite sănătos și sustenabil, în căutarea de experiențe create frumos, împreună. Curatori ai naturii pe care o protejează și admiră, creând produse 100 % organice, proaspete. La poalele Munților Făgăraș, mărginită de o parte de o rezervație naturală de 50 hectare – Poiana Narciselor, plantația lor de afine certificate BIO, este pe un teren care a rămas virgin, departe de poluare.

Am vorbit cu Ajay Naqvi, publicitarul indian de succes care a lucrat pentru multe branduri globale foarte cunoscute și a fost și președintele juriului Internetics 2016, despre cum a ales drumul antreprenoriatului, pasiunea pentru sustenabilitate, ce înseamnă investiția într-un astfel de business, precum și ce urmează pentru companie.

Care au fost principalele motivații pentru care ați deschis ferma de afine?

afine

La începutul acestei aventuri, am avut o serie de întrebări pe care ni le-am adresat și la care am vrut să obținem răspunsuri. Prima dintre ele a fost de ce afinele nu pot fi dulci și aromate. Va fi pe viitor piața plină doar de afine care au fost cultivate pentru a călători cât mai departe de destinație și a rămâne pe rafturi un timp cât mai îndelungat, cu doar o fărâmă de gust și nutriție în comparație cu ceea ce natura oferă inițial?

Răspunsul a rezultat într-un model de afaceri care le-a dat românilor un gust de afine pe care nu l-au avut niciodată. Am creat un business care funcționează pe baza unui model de precomandă, online, direct către consumator, 24 de ore. Cultivăm afine pe care s-ar putea ca supermagazinele să nu le dorească, dar oamenii da! Cultivăm soiurile vechi dulci, extrem de aromate. De exemplu, Coville Blueberries a fost domesticit pentru prima dată de Fredrick Coville în SUA în anii 1930, iar Chandler este cunoscută drept regina afinelor datorită dimensiunii și gustului său. Aceste două soiuri au fost aclimatizate pentru România în anii ’70 – ’80. Toate afinele sunt smulse numai când sunt coapte, pline de brix și aromă.

Ulterior ne-am uitat la apă, zahăr sau alte sucuri populare și tot ceea ce nu ar trebui să conțină un suc de afine. Industria globală de sucuri este evaluată la aproximativ 150 de miliarde de dolari, din care însă sucurile de afine ocupă un procent foarte scăzut. Totul se reduce la apă, zahăr și concentranți. Din punctul nostru de vedere nu ar trebui să fie decât suc de afine, care de altfel este și delicios. Ne-am întrebat de asemenea: de ce nu ar putea un suc de afine să fie o băutură gata de consumat, frumos echilibrată? După care am petrecut ani de zile documentându-ne pe întregul lanț de business, de la farm to table la delivery. Astfel, ne-am dat seama că de la sursă la creștere și tot ceea ce implică acest lanț, toate aspectele trebuie verificate și puse la punct, deoarece suntem pe o piață care promovează artificialul și cultura de masă, fără gust și fără nutrienții care se găsesc original în natură.

Care au fost abilitățile dobândite în publicitate și marketing care te-au ajutat cel mai mult în viață și de ce?

Ajay Naqvi Dealul cu Afine 2

Publicitatea m-a învățat că un produs prost poate fi vândut pentru o perioadă de timp cu o reclamă grozavă, dar o reclamă excelentă pentru un produs grozav poate crea o afacere eternă. Aceasta este încercarea noastră umilă.

Având în spate experiența acumulată pentru branduri precum Coca-Cola și Airbnb, am învățat cum să creez branduri globale, dar am învățat și că nu există un singur brand global în domeniul alimentației și al băuturilor sau al spațiului de îngrijire personală care să pună cu adevărat la îndoială întregul lanț valoric. Consumatorii sunt la cheremul marjelor. Companiile sunt forțate să facă compromisuri cu privire la produs, deoarece capacitatea de a vinde înseamnă că cea mai mică sumă de bani este de fapt cheltuită pentru crearea produsului sau pentru a păstra un produs grozav. Marjele de aproape 30-70% sunt construite pe produse de către revânzători și retaileri înainte de a ajunge la consumatorii noștri. Imaginați-vă, dacă s-ar schimba asta, nu am obține oare produse de mare calitate, care ne fac pe toți mai sănătoși?

Din punc­tul nostru de vedere consumatorii trebuie să conducă această trezire îmbrățișând comerțul digital. Producătorii trebuie să învețe să își spună consumatorilor povestea într-o modalitate convingătoare și să-i atragă să cumpere direct de la ei! Ambii au o slujbă și este o sarcină dificilă. Dar fiecare euro economisit la punerea unui produs pe rafturi poate ajuta fermierii să producă un produs de o și mai bună calitate. Să nu o ia pe scurtăturile pe care sunt obligați să le facă pentru propriul lor trai. Consumatorii chiar trebuie să nu se mai gândească că cultivarea ar trebui să fie ieftină. Ne uităm în jur și vedem cum frații noștri fermieri sau producători fac produse excepționale, dar se luptă să își mențină afacerile.

Ai fost de asemenea business ­angel în proiectul StayUncle. Cum te-a ajutat această experiență în propriul business?

Activitatea mea antreprenorială, perioada mea de investitor înger m-au făcut mai încrezător că schimbarea reală poate veni nu numai prin chestionare, ci și prin crearea unui ecosistem care creează soluții și le aduce oamenilor.

Cum au început și evoluat inves­tițiile în Dealul cu Afine?

Dealul cu Afine

Am început să investim în afacere în 2016, în crearea unui banc de teren de 10 hectare, o plantație organică de 5 hectare. Care a devenit adevăratul nostru centru de cercetare și dezvoltare. Acolo spunem că ne cultivăm chiar și sucurile, deoarece noi considerăm că totul începe și se termină cu fructele. Dacă fructele nu sunt deosebite, cu brix ridicat, și deci valoare nutritivă mare, polifenoli mari, măsuri anti-oxidante ridicate, niciunul dintre produsele derivate nu va fi bun.

Datorită a ceea ce cultivăm, facem suc de cea mai bună calitate sau chiar afine deshidratate, care nu au nimic adăugat, fiind în același timp dulci și aromate. Nu acoperit cu zahăr, nu înmuiat în suc de mere, doar deshidratat lent timp de 96 de ore. Pe măsură ce ne creștem amprenta în Europa și ne schimbăm strategia de aprovizionare de la afinele noastre la tipul nostru de afine, plantația noastră va fi lumina noastră călăuzitoare, astfel încât să nu facem niciodată compromisuri cu nimic din ceea ce producem.

Cum stați la nivel de investiții?

În prezent afacerea noastră este evaluată la 6 milioane de euro. Într-un interval scurt, de 6 ani, am investit aproximativ un milion de euro în consolidarea capacităților, construirea mărcii și crearea de produse. Am strâns aproape 800.000 de euro de la investitori cu reputație și inteligență la nivel global – aceștia vor juca un rol foarte important în stabilirea afacerii noastre la nivel global.

Actualii investitori sunt:  Neeraj Garg – CEO, Hindustan Coca-Cola Beverages India; Sanjeev Kumar – CFO The Coca-Cola Company, West Africa; Wasim Basir – X Director Integrated Marketing communication The Coca-Cola Company, Middle East and North Africa; Dominic Fernandes – Vice President, NBD Bank (Emiratele Arabe Unite); Ramona Naqvi – Director of Strategic Partnerships, Global Development Network.

Am achiziționat recent un pachet de 50% din acțiunile unei companii românești Scrijele de Fructe SRL din Iași, condusă de Bogdan Ghinet, pentru a ne crește capacitatea de producție de suc certificat organic la 2.000 de litri pe zi. Prin această investiție vom putea crea și mai multe căi NPD în segmentul băuturilor, dar nu numai. Ne veți puteți vedea lansând multe produse noi de băuturi interesante în curând.

Care este strategia voastră la nivel global?

Scenariul nostru global de brand și sistemul arhitectural al portofoliului sunt concepute de o mână de experți în comunicare, cunoscuți sub denumirea de Mashup. Ei cred că poveștile de succes au un scop și, mai mult de atât, împărtășesc credința noastră despre planetă, valorile umane și de afaceri. Au sediul în Casablanca. Prin urmare, pe lângă aspectele atinse mai sus, în următoarele 12 luni vom arăta amploare prin lansarea, sperăm noi cu succes, a produselor noastre, pe alte câteva piețe europene, cum ar fi Germania și Marea Britanie, înainte de a începe și căuta o nouă rundă de finanțare, pentru o creștere și mai mare. De-abia așteptăm ziua când vom deveni cu adevărat un brand global, creat cu mândrie în România.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 364 (16 iunie – 17 iulie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: